Återanvända produkter i egna konstruktioner
Återanvända produkter i egna konstruktioner
Har funderat en del på vad som är tillåtet och vad som inte är det.
För att ni ska förstå vad jag menar ger jag litet exempel.
Att använda komponenter från t.ex. ELFA i egna produker som man tänker sälja är naturligtvis tillåtet.
Är det då tillåtet att:
Använda programmerade kretsar från t.ex. Elektor i egna produkter?
Använda byggsatser från t.ex. ELFA i egna produkter.
Använda en MP3-spelare ta ur kretskortet och bygga in hela spelaren i en ny produkt under nytt namn?
Modifiera en DVD spelare med digital styrning och sälja vidare.
Jag förstår naturligtvis att garantier försvinner när man gör ingrepp i apparaterna
Håkan
För att ni ska förstå vad jag menar ger jag litet exempel.
Att använda komponenter från t.ex. ELFA i egna produker som man tänker sälja är naturligtvis tillåtet.
Är det då tillåtet att:
Använda programmerade kretsar från t.ex. Elektor i egna produkter?
Använda byggsatser från t.ex. ELFA i egna produkter.
Använda en MP3-spelare ta ur kretskortet och bygga in hela spelaren i en ny produkt under nytt namn?
Modifiera en DVD spelare med digital styrning och sälja vidare.
Jag förstår naturligtvis att garantier försvinner när man gör ingrepp i apparaterna
Håkan
De programmerade kretsarna får du använda OM INTE DET ANGES ANNAT I FÖRSÄLJNINGSVILLKOREN!
Byggsatser jämför jag med en komponent vilket avklarar detta, du sitter dock med garantiproblemen.
MP3-spelare... det finns licensproblematik med MP3 så det är tveksamt.
Om du modifierar en DVD-spelare(/MP3-spelare) ser jag <IRONI>inget problem</IRONI>, du har ju självklart fått enheten testat så att den uppfyller CE-märkningsnormen innan du säljer och då är det bara att köra på.
Vid att bygga om "försvinner" den tidigare godkännande och DU sitter med ansvaret för att apparaten är enl. gällande bestämmelser och det är DYRT att få testat detta.
Så allt detta är INTE samma sak, det är vitt spridda områden och man kan inte säga OK/dålig till allt, varje sak ska kollas för sig.
Byggsatser jämför jag med en komponent vilket avklarar detta, du sitter dock med garantiproblemen.
MP3-spelare... det finns licensproblematik med MP3 så det är tveksamt.
Om du modifierar en DVD-spelare(/MP3-spelare) ser jag <IRONI>inget problem</IRONI>, du har ju självklart fått enheten testat så att den uppfyller CE-märkningsnormen innan du säljer och då är det bara att köra på.
Vid att bygga om "försvinner" den tidigare godkännande och DU sitter med ansvaret för att apparaten är enl. gällande bestämmelser och det är DYRT att få testat detta.
Så allt detta är INTE samma sak, det är vitt spridda områden och man kan inte säga OK/dålig till allt, varje sak ska kollas för sig.
Mycket regler är det. Men regler är ju till för att kringgås
Jag har hjälpt många museer förut att på egen firma byggt om t.ex. DVD spelare och Tv apparater för självstart via givare etc. Inkluderat både 220v styrningar och ingrepp i apparaterna. Som jag förstår nu fullständigt kriminellt
Det ända sättet att fortsätta med det är väl att man oficiellt blir projektanställd den tid där lönen motvarar försäljningspriset. Då är det väl chefen på stället som tar ansvaret. Jag lyder ju bara order
Har letat men inte hittat något pris för CE märkning. Vad kan en enkel elektronisk grunka kosta att CE märka.
Håkan
Jag har hjälpt många museer förut att på egen firma byggt om t.ex. DVD spelare och Tv apparater för självstart via givare etc. Inkluderat både 220v styrningar och ingrepp i apparaterna. Som jag förstår nu fullständigt kriminellt
Det ända sättet att fortsätta med det är väl att man oficiellt blir projektanställd den tid där lönen motvarar försäljningspriset. Då är det väl chefen på stället som tar ansvaret. Jag lyder ju bara order

Har letat men inte hittat något pris för CE märkning. Vad kan en enkel elektronisk grunka kosta att CE märka.
Håkan
En CE-märkning kostar 47,50 kr här.
Om jag förstått det hela rätt är det upp till tillverkaren att ta fram dokument som visar att produkten uppfyller direktiven. Självkontroll helt "enkelt".
http://en.wikipedia.org/wiki/CE_mark
Om jag förstått det hela rätt är det upp till tillverkaren att ta fram dokument som visar att produkten uppfyller direktiven. Självkontroll helt "enkelt".
http://en.wikipedia.org/wiki/CE_mark
Till och med 23,50 om man köper 50+
Här ska CE märkas.....
Ja $tiff, så har jag oftast gjort för att jag inte ville ligga ute med pengar. Så då har det kanske varit hyfsat OK ändå....
Fast ibland blir man trött. Det är så mycket regler att hålla reda på.
Är det någon på forumet som lyckats utveckla en produkt med alla erfoderliga tillstånd och märkningar. Och lyckats sälja den och tjänat något på affären.
Skulle behöva en del positiva exempel.....

Ja $tiff, så har jag oftast gjort för att jag inte ville ligga ute med pengar. Så då har det kanske varit hyfsat OK ändå....
Fast ibland blir man trött. Det är så mycket regler att hålla reda på.
Är det någon på forumet som lyckats utveckla en produkt med alla erfoderliga tillstånd och märkningar. Och lyckats sälja den och tjänat något på affären.
Skulle behöva en del positiva exempel.....
-
Icecap: Kan det verkligen stämma?
Har du en länk till lagtext eller så.
Menar du att jag som potentiell kund av Janfire NH kan få en kopia av hela CE dokumentationen bara genom att be om den??? Kostnadsfritt också?
Janfire som inte ens vill dela ut de för installationen nödvändiga mekaniska ritningar på pannan!
Då skulle ju en valfri grupp gemensamt om dom gick samman kunna sänka vilken tillverkare som helst bara genom att begära "ut" varsitt ex. av protokollen?
Tänk själv att tvingas skicka ut ett hundratusental CE-dokumentationsuppsättninangar...
Såsom jag har uppfattat det hela så behöver du inte prova OM du vet att du klarar dig.
Om någon konkurent skulle stämma dig för att bryta mot CE kraven och du då tvingas bevisa att du klarar dig så kan du motstämma konkurenten på de onödiga provningskostnaderna.
Straffet dock om du inte klarar CE kraven är att du måste genomföra ett produktåtertagande för åtgärd och däri ligger självsaneringen.
Har du en länk till lagtext eller så.
Menar du att jag som potentiell kund av Janfire NH kan få en kopia av hela CE dokumentationen bara genom att be om den??? Kostnadsfritt också?
Janfire som inte ens vill dela ut de för installationen nödvändiga mekaniska ritningar på pannan!
Då skulle ju en valfri grupp gemensamt om dom gick samman kunna sänka vilken tillverkare som helst bara genom att begära "ut" varsitt ex. av protokollen?
Tänk själv att tvingas skicka ut ett hundratusental CE-dokumentationsuppsättninangar...
Såsom jag har uppfattat det hela så behöver du inte prova OM du vet att du klarar dig.
Om någon konkurent skulle stämma dig för att bryta mot CE kraven och du då tvingas bevisa att du klarar dig så kan du motstämma konkurenten på de onödiga provningskostnaderna.
Straffet dock om du inte klarar CE kraven är att du måste genomföra ett produktåtertagande för åtgärd och däri ligger självsaneringen.
På mitt förra jobb kollade vi upp vad som behövdes rörande CE-märkningen. Man kan skita i kundernas begäran om protokollen men om någon myndighet begär dom för att utreda huruvida det är OK är det som jag skrev. Jag har inte lagtext, det var chefen som fick veta läget av en konsult.
Det betyder alltså att om en klaga tas på allvar av lämplig myndighet (eller att de känner för det) har man 1 arbetsvecka på att skicka in kopiorna.
Dessa protokoll är inte mekaniska ritningar osv, det är resultaten av det ackrediterade provningslab. tester och mätningar som i essens innehåller OK/dålig.
Jag var otydlig och skrev "någon" men jag menar självklart en myndighet.
Det betyder alltså att om en klaga tas på allvar av lämplig myndighet (eller att de känner för det) har man 1 arbetsvecka på att skicka in kopiorna.
Dessa protokoll är inte mekaniska ritningar osv, det är resultaten av det ackrediterade provningslab. tester och mätningar som i essens innehåller OK/dålig.
Jag var otydlig och skrev "någon" men jag menar självklart en myndighet.
Sverige har ju två olika uppsättningar lagar som gäller beroende på om du är konsument eller företag som köper.
Som konsument är man ganska skyddad mot konstiga avtal och bortskrivningar mm. via konsumentköplagen etc. (även om många försäljare inte fattat eller bryr sig om det när de för söker värja sig). Många paragrafer är "tvingande", dvs de går inte att förhadla bort via något köpeavtal.
När det gäller affärer mellan företag har man mycket större frihet att lägga in begränsningar eller förhandla bort paragrafer i lagstiftningen, t.ex. köplagen. Köplagen ligger som en grund i botten och gäller om inget annat avtalats.
Vad vill jag säga med det här? Jo att du som företag (antar att du tänkt sälja vidare som företag och inte som privatperson) måste kontrollera köpeavtalen ganska noga eftersom det finns så stor möjlighet att anpassa villkoren.
Det är ju ganska vanligt med klausuler om att man inte får modifiera eller göra "reversed engineering" etc på vissa produkter.
Som konsument är man ganska skyddad mot konstiga avtal och bortskrivningar mm. via konsumentköplagen etc. (även om många försäljare inte fattat eller bryr sig om det när de för söker värja sig). Många paragrafer är "tvingande", dvs de går inte att förhadla bort via något köpeavtal.
När det gäller affärer mellan företag har man mycket större frihet att lägga in begränsningar eller förhandla bort paragrafer i lagstiftningen, t.ex. köplagen. Köplagen ligger som en grund i botten och gäller om inget annat avtalats.
Vad vill jag säga med det här? Jo att du som företag (antar att du tänkt sälja vidare som företag och inte som privatperson) måste kontrollera köpeavtalen ganska noga eftersom det finns så stor möjlighet att anpassa villkoren.
Det är ju ganska vanligt med klausuler om att man inte får modifiera eller göra "reversed engineering" etc på vissa produkter.
-
Icecap: Som vanligt, lita inte på konsulter som säljer enbart kunskap.
Kort sagt du har lärt dig okunskap.
Lagtexten som reglerar CE märkningen är rätt tydlig.
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.a ... =1992:1534
(Hänvisningen till SFS 1994:1588 innebär att en ny lag antogs som integrerades i 1992:1534 (så att 1992:1534 har den korrekta texten enligt vad som bestämdes i lag 1994:1588)).
Och i SFS 1992:1534 finns det inga tidskrav.
Det enda man kan få böter för är intill förväxlingbart annat använt märke, eller uppsåtligen eller av oaktsamhet sålt CE märkta varor som inte fyller måttet.
Annars så är återkallelse det värsta som kan hända.
Att notera i lagtexter regleras endast buller från viss utomhusutrustning/ personlig skyddsutrustning för privat bruk/ vissa säkerhets- och miljökrav på fritidsbåtar.
CE märkning och lagar som reglerar dess användning finns, dessa kompleterar övriga lagar.
Förordning (2001:1084) om buller från viss utomhusutrustning.
Lag (1992:1326) om personlig skyddsutrustning för privat bruk.
Lag (1996:18) om vissa säkerhets- och miljökrav på fritidsbåtar.
Så egentligen undrar jag vilka lagar som reglerar VARFÖR saker skall CE märkas. Iochmed att det inte finns i "Svea rikes lag" så kan man inte straffas för att felaktigt märka sina produkter med CE märke (straff utöver återkallelse då).
Så, vem kan hitta hur och var dessa regler om CE märkning som reglerar vårt verksamhetsområde (elektroniska produkter) är integrerat i lagtext.
Med detta menar jag inte en massa hänvisningar till konsultrapporter och andra tredjehandsuppgifter utan konkreta lagar och förordningar.
Kort sagt du har lärt dig okunskap.
Lagtexten som reglerar CE märkningen är rätt tydlig.
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.a ... =1992:1534
(Hänvisningen till SFS 1994:1588 innebär att en ny lag antogs som integrerades i 1992:1534 (så att 1992:1534 har den korrekta texten enligt vad som bestämdes i lag 1994:1588)).
Och i SFS 1992:1534 finns det inga tidskrav.
Det enda man kan få böter för är intill förväxlingbart annat använt märke, eller uppsåtligen eller av oaktsamhet sålt CE märkta varor som inte fyller måttet.
Annars så är återkallelse det värsta som kan hända.
Att notera i lagtexter regleras endast buller från viss utomhusutrustning/ personlig skyddsutrustning för privat bruk/ vissa säkerhets- och miljökrav på fritidsbåtar.
CE märkning och lagar som reglerar dess användning finns, dessa kompleterar övriga lagar.
Förordning (2001:1084) om buller från viss utomhusutrustning.
Lag (1992:1326) om personlig skyddsutrustning för privat bruk.
Lag (1996:18) om vissa säkerhets- och miljökrav på fritidsbåtar.
Så egentligen undrar jag vilka lagar som reglerar VARFÖR saker skall CE märkas. Iochmed att det inte finns i "Svea rikes lag" så kan man inte straffas för att felaktigt märka sina produkter med CE märke (straff utöver återkallelse då).
Så, vem kan hitta hur och var dessa regler om CE märkning som reglerar vårt verksamhetsområde (elektroniska produkter) är integrerat i lagtext.
Med detta menar jag inte en massa hänvisningar till konsultrapporter och andra tredjehandsuppgifter utan konkreta lagar och förordningar.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Din applikation där du bygger något enstaka system för en kund för installation "on site" kan faktist vara laglig och tilltåten under vissa förutsättningar. Jag kan inte de reglerna helt, men själva grejen är att man betrakta det som en installation och då omfattas av den tidigare så kallade "fackmanna regeln" enligt vilken många AV-system är installerade under. Dock innebär det att DU måste ha minst BB2 behörighet. Självklart skall också jobbet vara fackmannamässigt utfört och bygt för en specifik kund. Jag kan inte svära på att detta stämmer då det är andrahandsuppgifter, men det låter rimligt och skulle kunna stämma.
-
Hittar följande lagar som reglerar vår verksamhet.
(möjligen skulle vi kunna börja bygga på en wiki sida om detta ämne)
Förordning (1994:1114) om ikraftträdande av vissa lagar och förordningar med anledning av ändringar i avtalet om Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES-avtalet) m.m.
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.a ... =1994:1114
Förordning (1993:1068) om elektrisk materiel
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.a ... =1993:1068
Produktsäkerhetslag (2004:451)
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.a ... t=2004:451
(detta förefaller vara den viktigaste att läsa på)
Lag (1992:1327) om leksakers säkerhet
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.a ... =1992:1327
(kan väl ha iallafall möjligen någon relavans på vårt område???)
Sedan så hittade jag i en proposition följande hänvisningar och hur dom är integrerade i vårt lagsystem vet jag inte riktigt.
- Lågspänningsutrustning (73/23/EEG);
- Enkla tryckkärl (87/404/EEG);
- Leksaker (88/378/EEG);
- Byggprodukter (89/106/EEG);
- Elektromagnetisk kompatibilitet (89/336/EEG);
- Personlig skyddsutrustning (89/686/EEG);
- Icke-automatiska vågar (90/384/EG);
- Aktiva medicintekniska produkter för implantation (90/384/EEG);
- Anordningar för förbränning av gasformiga bränslen (90/396/EEG);
- Varmvattenpannor (92/42/EEG);
- Explosiva varor för civilt bruk (93/15/EEG);
- Medicintekniska produkter (93/42/EEG);
- Explosionsfarliga omgivningar (ATEX, 94/9/EG);
- Fritidsbåtar (94/25/EG);
- Hissar (95/16/EG);
- Tryckbärande anordningar (97/23/EG);
- Maskiner (98/37/EG);
- Medicintekniska produkter för in vitro-diagnostik (98/79/EG);
- Radio- och teleterminalutrustning (99/5/EG);
- Linbaneanläggningar (2000/9/EG);
- Mätinstrument (2004/22);
- Förpackningar och förpackningsavfall (94/62/EG);
- System för höghastighetståg (96/48/EG);
- Marin utrustning (96/98/EG);
- System för konventionella tåg (2001/16/EG);
- Kylskåp och frysar (96/57/EG);
- Förkopplingsdon till lysrör (2000/55/EG);
- Buller från utrustning som är avsedd att användas utomhus( 2000/14/EG).
(möjligen skulle vi kunna börja bygga på en wiki sida om detta ämne)
Förordning (1994:1114) om ikraftträdande av vissa lagar och förordningar med anledning av ändringar i avtalet om Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES-avtalet) m.m.
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.a ... =1994:1114
Förordning (1993:1068) om elektrisk materiel
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.a ... =1993:1068
Produktsäkerhetslag (2004:451)
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.a ... t=2004:451
(detta förefaller vara den viktigaste att läsa på)
Lag (1992:1327) om leksakers säkerhet
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.a ... =1992:1327
(kan väl ha iallafall möjligen någon relavans på vårt område???)
Sedan så hittade jag i en proposition följande hänvisningar och hur dom är integrerade i vårt lagsystem vet jag inte riktigt.
- Lågspänningsutrustning (73/23/EEG);
- Enkla tryckkärl (87/404/EEG);
- Leksaker (88/378/EEG);
- Byggprodukter (89/106/EEG);
- Elektromagnetisk kompatibilitet (89/336/EEG);
- Personlig skyddsutrustning (89/686/EEG);
- Icke-automatiska vågar (90/384/EG);
- Aktiva medicintekniska produkter för implantation (90/384/EEG);
- Anordningar för förbränning av gasformiga bränslen (90/396/EEG);
- Varmvattenpannor (92/42/EEG);
- Explosiva varor för civilt bruk (93/15/EEG);
- Medicintekniska produkter (93/42/EEG);
- Explosionsfarliga omgivningar (ATEX, 94/9/EG);
- Fritidsbåtar (94/25/EG);
- Hissar (95/16/EG);
- Tryckbärande anordningar (97/23/EG);
- Maskiner (98/37/EG);
- Medicintekniska produkter för in vitro-diagnostik (98/79/EG);
- Radio- och teleterminalutrustning (99/5/EG);
- Linbaneanläggningar (2000/9/EG);
- Mätinstrument (2004/22);
- Förpackningar och förpackningsavfall (94/62/EG);
- System för höghastighetståg (96/48/EG);
- Marin utrustning (96/98/EG);
- System för konventionella tåg (2001/16/EG);
- Kylskåp och frysar (96/57/EG);
- Förkopplingsdon till lysrör (2000/55/EG);
- Buller från utrustning som är avsedd att användas utomhus( 2000/14/EG).