kart bromsbänk

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Lindfalas
Inlägg: 16
Blev medlem: 10 januari 2008, 13:55:02
Ort: Karlstad

Inlägg av Lindfalas »

Var lite det jag tänkte på. Krävs ju en hel del för att bromsa en motor och en generator borde bli överhettad ganska lätt.
En bromsksiva däremot är ju gjord för det och inte så känslig för det.

Vad jag förståt läser denna lastcell av trycket du använder.
Då borde väl en broms funka utan problem eller?
Ju mera tryck du sätter mot bromsskiva för att bromsa den till ett varvtal ju mera kraft borde motorn ha.
Eller tänker jag fel??

mvh
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27414
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Trycket mot skivan är helt utan intresse. Friktionen varierar med temperaturen.

Ska man bromsa en motor med en motor brukar man använda en AC motor med fyrkvadrant inverter. Dvs. den matar ut effekten på nätet i stället för att bränna den.
jon_vareja
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 november 2007, 19:13:12
Ort: Östersund

Inlägg av jon_vareja »

Lindfalas: Hur mäter man det sen då???

Du har som en turbin eller vad man ska säga som är kopplad till rullen.
Sen sätter du tryck på vattnet så går det tyngre.
På själva huset har du en arm som trycker på en givare. Där mäter du kraften. Den mäter även varvet å räknar ut arbetet.

En annan konstruktion än rullar är ju att sätta mätutrustningen direkt på navet.
Med rullar får du förluster i däck-knådning om du har för små rullar.
Men rullar funkar fint för att se ev effektskilnader vid tex trimmning och justerning.
Lindfalas
Inlägg: 16
Blev medlem: 10 januari 2008, 13:55:02
Ort: Karlstad

Inlägg av Lindfalas »

Daniel: Okej då funkar inte den iden jag hade...

Jon_Vareja: Kommer EJ ha någon rulle. Motorn sitter i bänken och driver ett hjul I detta fall antagligen en bromsskiva från en bil.
Blir lite balast för motorn och man kan bromsa ner den bra.
Där hade jag tänkt mäta varvtalet etc.

Men du har gjort mej nyfiken på turbin saken.
Du har inte mera info om hur ett sådant system ser ut?

Mvh
jon_vareja
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 november 2007, 19:13:12
Ort: Östersund

Inlägg av jon_vareja »

Ok. Men hur har du tänkt att mäta kraften vid bromsning då?
Ska du testa med lådan på eller direkt på veven?

Jag vet inte helt hundra så jag vill inte ljuga för dig :wink:

Men här har du en bra bild på hur det funkar: http://content.answers.com/main/content ... ematic.GIF

Stog även rätt så bra hur det funkar med på den länken. Fanns förklaring på hur det funkar med en elektrisk dyno med :)
Lindfalas
Inlägg: 16
Blev medlem: 10 januari 2008, 13:55:02
Ort: Karlstad

Inlägg av Lindfalas »

Är just det jag inte vet, fast du har nog löst det :-)

Om jag använder en turbo så borde jag kunna ha en ventil på utgående så det kan byggas upp tryck i turbinen. Då borde den gå trögare och bromsa motorn.
Då kan jag även mäta trycket som vattnet får innan det kommer ut ur ventilen.
Sen kan vattnet gå genom någon kylare så vattnet ej blir varmt.


Mvh
jon_vareja
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 november 2007, 19:13:12
Ort: Östersund

Inlägg av jon_vareja »

ok. Men då måste du väll mäta flödet eller?

Skulle iaf ha satt en hävarm på turbon isf och satt en mätare i ändan av armen
som på bilden... Känns enklast :)
Lindfalas
Inlägg: 16
Blev medlem: 10 januari 2008, 13:55:02
Ort: Karlstad

Inlägg av Lindfalas »

Borde funka att mäta trycket som man normalt gör i en motor( t.ex. oljetryck)

hmm menar du ett turbon skulle vara lös/ så den kan röra sig upp och ner?
Och sen sätta en arm på den som trycker på lastcellen?

hmm kanske lättare att göra och exaktare.

mvh
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Är det bara jag eller är svaren i denna tråden en aning förvirade ?

Som någon sa, detta är INTE lätt, att bygga en bromsbänk är ett stort och svårt projekt om det ska bli exakt och det handlar om såpass höga affekter.

Det finns massor av problem inbyggda, och det enklaste att göra själv är nog som någon föreslog att använda en generator som man bromsar genom en konstlast (som tål den tänkta effekten och en bit till = svårt) och så mäter man hur mycket effekt som går mellan generator och konstlasten.

Att bromsa ner den med en bromsskiva från en bil hjälper ju inte ett dugg efterssom du omöjligt vet hur mycket du bromsar bort då, så kan man göra på en elmotor möjligen där man då mäter effekten genom att se på strömförbrukningen.

Man vill ju dessutom antagligen ha ut en kurva och inte ett maxvärde, vilket gör det hela ännu mer komplicerat.
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Inlägg av Noxin »

Skippa fipplandet med lastceller, generatorer och bromsskivor.
Bygg en accelerationsbänk i stället.

http://www1.cedar-rapids.net/tdkmotor/
http://home.swipnet.se/~w-61197/dyno.html

Den sista är made by Noxin. 8)
Bilderna är från 2000. Den ser något annorlunda ut idag...
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Inlägg av Sparkz »

Här har vi ett bygge...
Lindfalas
Inlägg: 16
Blev medlem: 10 januari 2008, 13:55:02
Ort: Karlstad

Inlägg av Lindfalas »

Glenn: Helt rätt är det inte lätt, men varför skall man bara göra lätta saker?
En generator ser jag inte som en möjlig väg, kan dock ha fel.
En broms spelar väl mindre roll hur mycket du bromsar. Man lär ju ändå mäta kraften i bromsningen via en lastcell.

Klart man vill ha en kurva. Vilket man lätt får, men man vill även ha effekten vid ett vist varvtal.

Noxin: En accelerationsbänk är inte samma sak som en bromsbänk.
Dock vet jag inte exakt vilken det blir i första steget. Men givetvis är en bromsbänk att föredra, eftersom man kan läsa ut hp vid olika konstanta rpm.
Dessutom är det motorn som skall testas och inte hur det är på hjulen på karten.

Sparkz: Var intressant läsning



Funderar i dessa banor nu...

En bromsbänk.
Vattenbroms via en turbo.
Kan strypa flödet i turbon så bromseffekten ökar.
Ett stag på turbon som går mot en lastcell så man kan mäta trycket(vridet).
En sensor som mäter på axeln till turbon så man får fram varvtalet.
Givetvis är kylningen då en baggis. Kan dock göra den på 2 sätt.

Sen är all den mätutrusning som fortfarande är lite tveksamheter med, men jag tror jag har lite koll på det nu, men mera hjälp på det uppskattas.

Mvh
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nä, jag nmenar absolut inte att man bara ska göra lätta saker, men ofta är det ju svårt att överblicka alla problemen i början, och det är alltid tråkigt med projekt som bara hinner starta innan man ger upp (sådana har man ju rät många liggandes tyvärr.)

Hur hade du tänkt mäta via en lastcell ? du måste ju fortfarande antingen veta hur mycket bromsen bromsar bort, eller så ha en exakt konstant bromsning som i sin tur via en hävstång eller liknande trycker på en lastcell, och hur löser man det ? en bilbroms är extremt temperaturberoende, det kan man ju lät testa genom att bromsa ner en standardbil från motorvägsfart ett par gånger och sedan se hur dåliga bromsarna blir innan dom svalnat :)

Jag förstår inte alls hur du tänkte använda en turbo till detta dock, förklara gärna..
Lindfalas
Inlägg: 16
Blev medlem: 10 januari 2008, 13:55:02
Ort: Karlstad

Inlägg av Lindfalas »

Jo det är ju sant, men jag har tid och ork med det.
Sen ser jag det som en utmaning att få ihop mjukvaran till det också.
Har dessutom sett andra bänkar för kartar och sett vilka nackdelar de har.

Lastcellen mäter trycket från en arm på bromsoket eller turbon. De skall ligga i en vagga så då blir trycket rätt.
Hur mycket du behöver bromsa för ett visst varvtal är ointressant eftersom trycket på lastcellen lär bli lika iaf vid det varvtalet.

Turbon körs det vatten igenom och via en ventil kan man strypa vattenflödet. Där får du en bromseffekt. givetvis ligger den även i en vagga som trycker på en lastcell.

Båda sätten borde funka. Dock kan en turbo vara lättare att kontrolera så man får ett bätre flöde och jämnare varvtal.
Man kan även koppla elektronik till ett elektrisktspjäll så man kan styra allt från datorn.

Mvh
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Inlägg av Noxin »

Lindfalas skrev: Noxin: En accelerationsbänk är inte samma sak som en bromsbänk.
Dock vet jag inte exakt vilken det blir i första steget. Men givetvis är en bromsbänk att föredra, eftersom man kan läsa ut hp vid olika konstanta rpm.
Dessutom är det motorn som skall testas och inte hur det är på hjulen på karten.Mvh
Har du verkligen kollat på TDK-länken? Där kopplar man motorn direkt (via kedja) till svänghjulet.
En annan fråga:
Hur ofta ligger du på konstant varvtal med din kart?
Är det inte så att det är accelerationen som gör att du kommer snabbare till nästa kurva än dina polare?

Varför är en bromsbänk givetvis det man föredrar?
Skriv svar