Fläktstart med solcell (icke konstant spänningsnivå)!!??

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nik77

Fläktstart med solcell (icke konstant spänningsnivå)!!??

Inlägg av nik77 »

Halloj!

Någon som har en vettig lösning på följande problem?

En 12 VDC axialfläkt (M) ska drivas av en 12 V solcell. För att fläkten ska starta måste ett visst spänningsknä överbryggas innan den startar. Det finns alltså en liten inbyggd "tröghet" i fläkten så man måste lösa med någon form av ON/OFF styrning. Och eftersom en solcell börjar ju alltid från 0 volt och ökar allteftersom intensiteten stiger. Problemet är att fläkten vill inte börja snurra om man inte momentant switchar på spänningen.

En tanke är att använda ett enkelt litet elektromekaniskt relä som kopplas så att sden draganade spolens spänning är kopplad till solcellens + och - dit även fläkten är kopplad. Tänkte ett tag på om man kunde utnyttja en zenerdiod men fastnade...

Detta fungerar alltså som så att när solcellen kommer upp i reläspolens dragspänning drar spolen och spänningen från solcellen kopplas till fläktmotorn och den börjar snurra. Här ställer/väljer jag alltså starten av fläkten genom att gå efter reläets dragspänning.

Nån som har någon mer sinnrik lösning på detta?

Annars tas tips emot på var jag hittar små fina enkelpoliga kontaktrelän för max 0,5 W.

Mvh. Niclas
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

välkommen till forumet

smidigast vore nog en op och en liten effekttransistor

låta solcellen ladda upp en halvstor kondensator och när spänningen är hög nog så slår man på fläkten via effektransistorn som styrs av en op eller komperator som jämför spänningen på solcellen och en simpel spännings referens
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Titta i denna tråd så får du en bättre ide.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=23331
Edit: Tar fläkten nästan lika mycket ström som solcellen lämnar kan du få en bättre funktion genom att ladda upp en liten ackumulator som håller fläkten igång. Är det för ventilation kanske du ska införa tempspärr också.
nik77

Inlägg av nik77 »

Tack för svaren, tanken med konstruktionen ör också att det ska behövas så få komponenter som möjligt och vara billig.

Känns ändå som ett enkelt elektromekaniskt relä löser den uppgiften...

Var hittar jag små enkla fina enpoliga relän? Elfa har det inte, inte Kjell & Co heller. Spolens drgaspänning måste ligga mellan 7-14 volt.

Mvh. Nivlas
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag tror inte att det löser problemet. Problemet är antagligen att solpanelen inte kan leverera tillräckligt med ström för att starta fläkten. Inte att fläkten inte klarar en rampformad spänning.
Skriv svar