bistabilt billjusrelä?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

bistabilt billjusrelä?

Inlägg av grym »

håller på att hjälpa en kompis med en gammal bil som han renoverar, om någon vecka så blir det några dagars arbete och jag vill ha det mesta klart i prylväg innan dess
en sak saknas, ett vanligt bistabilt hel halvljusrelä, modellen där man växlar mellan hel och halv med en kort puls från spaken vid ratten

är det något som funnes nytt på någon av bilteillbehörsmånglarna?
så man kan få tag i det fort?
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

En gammal 240 står väl bakom varje lada...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

säkerligen, men vill ha nytt på denna saken, har dom bistabilt helhalvsljusrelä?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Visst har de, dessa reläer kan köpas splitternya på Biltema, i alla fall då jag kollade för ett tag sedan.
Flummo

Inlägg av Flummo »

Ett sånt som sitter på Saab 9000 (med fler kanske?) bör fungera. +12V signal in på ett stift tänder halvljuset, varje gång en annan anslutning jordas växlar det mellan halv/hel. Har för mig att man även har funktion för ljustuta (jordas "växlingsanslutningen" när lyset inte är tänt blinkar man med helljuset).
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har oftare behov av ljustutan när lyset är tänt. Funkar inte det på en SAAB?
Flummo

Inlägg av Flummo »

Jag har bara ett par relä från saab så exakt hur funktionen ser ut på bilen vet jag inte, men är lyset tänt på räläet så växlar man mellan halv/hel varje gång man jordar signalanslutningen. Tycker också att det verkar lite halvmysko, men vad vet väl jag...
Skriv svar