HP 6131B Digital Voltage Source: manual/info?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

HP 6131B Digital Voltage Source: manual/info?

Inlägg av hcb »

Jag har kommit över ett "HP 6131B Digital Voltage Source", dock utan någon som helst information om det. Google hjälpte inte mycket heller. Jag misstänker starkt att den programmeras med BCD-kod, men exakt hur detta går till vet jag inte. Strängt taget vet jag inte ens om det är möjligt utan någon extern kontrollgrunka. Finns det någon här som vet något om den här pjäsen?

Bild
Bild
Bild
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Kontakten på baksidan är samma som används för GPIB (General Purpose Information Bus) eller IEEE488. Eftersom den är framtagen av HP brukar den också kallas HPIB. Eftersom det är en standard så är det mesta gemensamt för olika tillverkare, men det finns en hel del special för t.ex. utrustning som den du visar.
Du behöver naturligtvis ett interface, men sedan är det bara att börja göra program. Finns säkert en del begagnade att få tag på. Är vanligt att använda för automatiserad mätning, synd att instrumenten är så dyra. Många börjar gå ifrån GPIB och använder labview istället.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Njae, [G|H]PIB använder en betydligt smalare kontakt. Jag borde dessutom påpekat att ett av instickkorten ser utt att vara en D/A-omvandlare uppbyggde med diskreta komponenter.

Jag skall försöka undersöka kabeldragningen mellan instickskort och kraftdel samt ingångarna litet noggrannare ikväll.
peter555

Inlägg av peter555 »

Förslagsvis ställer du frågan här.

hp_agilent_equipment@yahoogroups.com
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Synd att det inte var GPIB. Det hade väl varit bra att ha.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

En liten uppdatering:
Det verkar inte så lätt att få tag på manual gratis. Yahoo-gruppen har jag inte varit inne på än eftersom jag inte tagit mig samman och registrerat ett Yahoo-konto. Tids nog skall jag se till att göra det.
Dock: på http://www.tech-diy.com/beast.htm hittade jag litet bra information. Efter att ha skruvat loss det stora kontaktdonet för att kunna koppla in mig på baksidan har jag lyckats med att latcha in spänningar i enheten.
* "Cable continuity interlock" måste jordas
* "Hög" = +3.05 V
* Alla ingångar verkar vara inverterade (inte så konstigt med tanke på att att ingen H-nivå finns utdragen).
* Det är BCD-ingångar på min pjäs.
* Om man inte programmerat in något lägger aggregatet ut en instabil spänning om ca –54 V. Det gäller att se upp innan man aktiverar utgången...
* Med alla ingångarna flytande (d.v.s. "H") får jag ut –112.8 V när jag latchar in data.
* Med MSB jordad får jag litet drygt –80 V. Inte helt orimligt med tanke på BCD-kodningen.
* Jag vet fortfarande inte riktigt vad "Current latch data" hittar på, men det lär väl visa sig när jag lägger på någon form av belastning.

Ett reklamblad för serien: http://www.anst.uu.se/habec255/tmp/HP6130C-flyer.pdf

Nu kanske jag får användning för de där tumhjulsomkopplarna jag har i junkboxen :)
Skriv svar