Kul film om hur man tillverkar radiorör!

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
peter555

Inlägg av peter555 »

Intressant då var det tydligen Ba som var vanligt. Jag undrar om det är BaO som luktar tämligen äckligt då man krossar ett gammalt rör.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Kanske elstyrning av ventilerna - även minsta lilla fjäderstängningskraft eller bara oljeklibbning på bladventiler etc, hindrar sista milibaren att sugas ut oavsett hur mycket kolven bakom suger.

själv tycker jag att kolvpumpar inte är den optimala lösningen utan hellre skulle satsa på ett par seriekopplade lamellpumpar (helst tvåstegs ihopbbygd) före diffusionspumpen - en sådan startar från 'ingenting' i dödutrymme till skillnad från vakumkolvpumpar som alltid har någon dödutrymme mellan kolv och topp och gångsträckor till ventiler.

En sak som slog mig nyss när jag skrev ovanstående är att han kanske använder olja för att fylla ut den delen i cylindrarna så mycket som möjligt vid övre dödläget och tom. spola utrymmen med olja och därför behöver ventilstyrningshjälp för att styra flöderna både på olja och utsugen luft - kan också förklara den långsamma arbetet... faktiskt mycket innovativ lösning på ett mycket svårt problem i såfall... lågasande olja används i diffusionspumparna idag istället som förr kvicksilver, och det är nog inget som hindrar att ha sådan liknande olja som 'utfyllnad och spolning' i kolvpumpsarbetet...

Dock är detta ingen snabb vakumsugning då om man skall tömma en liters behållare till 1 mBar så måste pumpen tömma minst 1000 liter displacementvolym - och för den låga trycks som krävs för radio och CRT-rör så handlar det om 1000-100000 tals gånger ytterligare mera displacement och man snabbt inser att det behövs extraordinära åtgärder... (läs diffusionspump och molekylfällor som tex. förångning av getter-metallerna)

- det är inte utan orsak som diffusionspumparna har väldigt stora ingångsareor då tryckskillnaden mellan nästan i princip ingenting alls och nästan, nästan i prinsip ingeting alls, inte är så stor...

---

hur eller hur så var filmen imponerande då snubben verkar ha byggt i prinsip allt själv inklusive analoga penplottern för uppmätningsdiagrammen... bara det alltså...

det intressanta i glasabetet var just sotningen innan skarpa uppvärmningen av glaset och när sotet fösvann igen så var det tydligen indikering på rätt berabetningstemperatur.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tror också att barium används flitigast av någon anledning även då det är giftigt. Men i affärsvärlden när det gäller att tjäna pengar så om det är två saker att välja mellan med liknande egenskaper men den ena är billigare än det andra så vet jag nog vilket som per automatik väljs även om detta ändå skulle vara farligt, men det ju finns pengar att tjäna..

Diffusionspump lär han ju använda men dessa är rätt snabba av sig och även den lilla jag har pumpar tex över 200 liter i sekunden, har man då ett litet rör som skall evakueras så bör detta gå tämligen snabbt. Lamellpump är som sagt onekligen det bästa att använda och ger ett väldigt bra vakuum och är det som normalt används till diffusionspumpar, en kolvpump kan inte komma ner till samma vakuumnivåer som normalt behövs. Startar man en diffusionspump med ett för högt grovvakuum på dess utsug så förstör man oljan rätt snabbt plus att stora mängder oljeånga kan gå bakvägen och det vill man nog definitivt inte ha in i ett rör.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ok, hittade beskrivningar av prylarna på sidan, dock på franska (som undertecknad tyverr inte kan ett ord av) men, mycket nöje:

http://paillard.claude.free.fr/triodes/plantri.html

Mer Foton
http://paillard.claude.free.fr/photos/photos.html

Han använder altså en "la pompe moléculaire" såvitt jag förstått.

Les pompes, (här förklaras altså vad prylen med kvicksilver var för något samt några bilder på pumparrangemangen i filmen och litet annat godis)

http://paillard.claude.free.fr/triodes/ ... ompes.html

Soudage par points
http://paillard.claude.free.fr/triodes/ ... udage.html

Osv...

Ja... Alla länkar i underkategorierna fins under första länken i detta inlägg :)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

>även den lilla jag har pumpar tex över 200 liter i sekunden

Vid vilket tryck? Beroende på trycket är det antingen riktigt mycket eller riktigt litet...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Brukar normalt anges vid diffusionspumpens sluttryck som för denna är 10^-7 Torr men diffusionspumpar har dock samma pumphastighet även vid 10^-5 men vid ett högre tryck så sjunker pumphastigheten rätt snabbt. 170L/sekunden för vanlig luft var det visst men över 200 för bla Helium, blandade visst ihop dessa. Om detta är mycket eller lite har jag ingen större koll på för tillfället men jag uppskattade att det räcker för det jag skall använda den till utan att behöva vänta timmar på att den skall komma ner till rätt vakuumområde.
Senast redigerad av Henry 10 januari 2008, 03:32:40, redigerad totalt 1 gång.
xxargs

Inlägg av xxargs »

synd att det är på franska - kunde lika gärna ha varit krypterat...

men ändå - kolvpump, lamellpump - såg tom. ut som en tvåstegs, ett slags kvicksilver-hävertpump där man nyttjar kvicksilvrets tyngd för att skapa vakum över dess yta upptill med nivåändrning från att varit helt fylld rör och ett släp-molekylärpump (rätt överatt från engelska?), det sistnämda kräver en del mekanisk skicklighet att åstakomma med tanke på de ytterst små avstånden och höga varvtalen som gäller där...

och allt det där verkar han ha bygg själv... man såg iofs i slutet att han verkar ha en hel del mekaniska resurser...
Skriv svar