Hur hantera mönsterkortsframkallare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rocky_AL

Hur hantera mönsterkortsframkallare?

Inlägg av Rocky_AL »

Ska börja etsa egna kretskort och undrar hur man ska hantera framkallaren. Den framkallare jag har köpt är en liten påse från kjell o company. art nr: 89405 på http://www.kjell.com/

Det står att man ska blanda hela påsens innehåll med 2 liter vatten. Men nu till det jag undrar över. Det står att man inte får använda samma framkallare flera gånger, man ska göra ny varje gång. Men det låter ju helt orimligt. Kan man använda samma blandning flera gånger, eller?
En påse kostar hela 49:- så man vill ju inte köpa en ny påse per kretskort.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

Jo det där är bra läsning (har läst det förut) men det besvarar inte riktigt min fråga.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Blanda 2l vatten och hela påsen i en flaska med kork.
Häll upp så mycket du behöver i framkallningsskålen (0,5dl brukar räcka).
När du framkallat kortet tömmer du skålen i vasken och spolar med kallvatten.
Flaskan kan sparas i flera år.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Du behöver givetvis inte använda hela påsen utan ta det som är proportionellt i förhållande till den mängd vatten du behöver och man kan kanske använda den igen men då med sämre resultat skulle jag gissa. Denna framkallare är inget annan är vanlig natriumhydroxid som används i tex propplösare. Dock skall det inte vara några metallspån i den om du köpt denna och gör det så ta bort dom innan du använder den då det skulle kunna orsaka problem.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

2 liter vatten det blir mycket, så dela på påsen så du använder samma
del pulver/vaten för just den mängd vatten du behöver.

Vill minnas att det går att återanvända blaningen några gånger.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Eller istället för att köpa en sån liten påse på 20 gram för 49 kr går du till ICA eller Coop eller what ever, går till diskmedlen samt städprylar och tittar efter nåt som heter kaustiksoda eller propplösare el liknande.

Läs på baksidan och upptäck att innehållet i denna burk på ett kg är samma sak som det i den lilla oreanga påsen från kjell.

Bara det att denna burken på ett kg kostar 26 kr.

Det är exakt samma innehåll med samma kvalitet. Så varför köpa det dyra i onödan?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag blandade allt på en gång. Har haft flaskan stått så länge så jag minns inte när jag blandade till lösningen. Har inte märkt några försämrade egenskaper, och jag har använt begagnad framkallare tills den blivit mörkbrun, och det har aldrig varit några problem eller längre framkallningstid vad jag märkt.
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

Oj här var det mycket tips! :) Det får väl bli så att jag löser hela påsen i 2 liter vatten och använder så mycket så att det bara täcker kortet. Nästa gång får det bli ett billigare alternativ med kaustiksoda. Det finns alltså i vanliga butiker? Hur mycket sånt per liter vatten ska man ta?
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Jag brukar dosera med 1tsk kaustiksoda(köpt på ICA) och 3dl vatten. Jag brukar framkalla i en bigpackkartong, då är 3dl framkallare lagom för mig.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Gripen kaustiksoda, är väl det som ICA säljer, funkar fint som alla ovanstående har sagt. Brukar hälla i lite pulver efterbehag, blir jag otålig öser jag på och framkallningen tar en sekund. OBS det är fortfarande små mängder jag använder, typ en halv tesked till en vanligt fotobad.
Användarvisningsbild
ashsama
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

Jag kör med 8-10gram per liter vatten.
Och det är så billigt så tänk inte ens att återanvända, häll ut skiten när kortet är klart.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Och en annan sak. Natriumhydroxid (som det är) fräter på bomull, så ta på gamla skruttiga kläder när det är framkallningsdags, eller kläder av ull. Vit labbrock kanske? :D
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Vill bara förklara, gör man flera kort samma dag så kan man använda samma framkallare. två dagar senare så funkar det inte. Oanvänd framkallare kan som någon skrev stå i sin flaska länge.

Protte
Användarvisningsbild
ashsama
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

Dock blir framkallaren mättad och fungerar sämre o sämre...
Skulle säga 1dl bara räcker till ett eurocard, max 2...
Skriv svar