Elektrolys med en batteriladdare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om det är en ren koksaltlösning och elektroder som inte reagera så blir det klorgas, vätgas och natrumhydroxid. Om du med plåt menar järn så rostar det. Plåt ser jag som valsad metall. Natriumhydroxid finns också på ica. citizendildos förslag bildar vätgas men är inte elektrolys.
peter555

Inlägg av peter555 »

Detta kommer inte att ske, Al + H2SO4 = Al2(SO4)3 + SO2 + H2O, eftersom Al passiviseras i svavelsyra.
Silverwulf

Inlägg av Silverwulf »

Ok, för att sammanfatta det hela:

Jag har tillgång till:

12V 4A
Vatten (lol..)
Natriumklorid (koksalt)
Proplösare i pulverform (vet inte ifall det är natriumhydroxid, lär väl stå på den?)
Rostfria stålstänger
Aluminium

Jag har kört med vatten blandat med saltet och fick då någon klorluktande gas som inte antändes av gnistor från en ackumulator, inte ens på väldigt väldigt nära håll.
Efter en längre stund så fick jag en rödbrun sörja och märkte att elektroden som var anod hade rostat bort till hälften...

Så mina frågor nu är:

1. Kommer det funka med propplösare+vatten (om det nu är natriumhydroxid) ?

2. Ska jag köra med citronsya+vatten istället för propplösare? Kommer det funka?

3. Precis där det bubblar på ytan, är det möjligt att få eld där eller måste jag ha i mycket större mängder?

4. Ska jag strunta i att testa med propplösare och citronsyra och skaffa mig ett gammalt bilbatteri som jag kan tömma på syra istället?

OBS, jag kan antingen använda rostfria stålstängerna som elektroder för tillfället.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Skippa batteriet iafa. Det är massa bly i. Varken nyttigt eller miljövänligt. Jag tycker att du ska skippa blyelektroder också.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

1. Ja, dock lirar Al och starka baser som NaOH inte speciellt bra ihop.
2. Citronsyra har visserligen högre konduktivitet än rent vatten, men jag misstänker att du med 12V kommer elektrolysera sönder citronsyran.
3. Öh, ja, om du får ett tillräckligt högt gasflöde. Men jag skulle ta det rätt försiktigt med eldandet. Speciellt starka baser är inte något man bör få i ögonen.
4. Eller så kilar du ner på macken och köper en liter batterisyra. Men visst, med batteriet har du ju hela den mekaniska anordningen på plats också, bortsett från separationen av H2 och O2, förstås.

Hur RF stål beter sig vid elektrolysen vågar jag inte svara på just nu...

Den klorluktande gasen _är_ klor: med koksalt sker vid anoden[1] reaktionen
Cl- -> 1/2 Cl2 + e-
och vid katoden
Na+ + e- -> Na
som omedelbart reagerar med vatten enligt
Na + H2O -> Na+ + OH- + 1/2 H2

[1] Det där med anod och katod är litet lurigt; definitionen är att _oxidationsreaktionen_ (d.v.s. avgivandet av elektroner) sker vid anoden och _reduktionsreaktionen_ (upptagandet av elektroner) sker vid katoden. Rent praktiskt betyder det att i en elektrolyscell (t.ex. laddning av en ackumulator) är pluspolen anod, och i en galvanisk cell (urladdning av en ackumulator eller ett batteri) är pluspolen katod.
Silverwulf

Inlägg av Silverwulf »

Ok, med lite sökande på ett datorforum jag hängt på ett bra tag fick jag denna träff:

http://www.sweclockers.com/forum/showth ... t=saltsyra
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

http://experimentbanken.kc.lu.se/elektr ... rolys.html

Det där verkar korrekt nog och säkrast för dig att utföra. Använd ättika enligt sidan. Och kolstavar från batteri. Såna 4.5V batterier som är billiga innehåller 3 salmiakceller, med 3st kolstavar.
peter555

Inlägg av peter555 »

Märkligt att alla har så svårt att få något sånt här att fungera. Sist jag lekte med såna här saker gick jag i sjuan och jag kan inte minnas att det var några problem.

Ett gammalt bilbatteri är olämpligt eftersom plattorna är porösa och kommer att falla sönder snabbt.
Beträffande giftigheten så har blysulfat så låg löslighet så mängden blyjoner blir obetydlig.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det måsta vara därför densiteten på elektrolyten går upp när man laddar..... :wink:
peter555

Inlägg av peter555 »

Vad menar du ?
Silverwulf

Inlägg av Silverwulf »

Ska bygga en lite mer ordentlig "reaktor" av en cola flaska på 2L och använda kolstavar istället. Förhoppningsvis så samlar jag ihop mer väte (tänkte då på mindre förluster).

Två frågor:

Funkar stift till stiftpennor som elektroder eller är de för tunna?
Och vilket är lämpligast, 12V 5A eller 5V 12A ?
OBS, har ingen multimeter och kan därför inte mäta ifall nätagget som igentligen tillhör en dator levererar upp till vad som står på den.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Du vet hur ett 4.5V batteri ser ut?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Annars borde väl grafitstavarna ur "skolpennor" (inte stiftpennor utan dom gula i trä) fungera hyfsat som elektroder?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

peter555: att bly löser sig i elektrolyten
Silverwulf

Inlägg av Silverwulf »

007sweden skrev:Du vet hur ett 4.5V batteri ser ut?
Nä, och har ingen för den delen heller :wink:
Skriv svar