Elektrolys med en batteriladdare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Gissar på en avlakning av kopparjoner från kopparkablarna som du har i då koppar i löst tillstånd kan ge en grön fällning ifrån sig. Dessutom låter det som du har en alldeles för hög strömstyrka igenom det hela.
Silverwulf

Inlägg av Silverwulf »

Det är bara 12V.

Får ta isär nån blyertspenna och ta kolstavarna från de så kanske man får bättre effekt.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Ta kolstavar från salmiakbatterier istället.
Silverwulf

Inlägg av Silverwulf »

Har inga sådanna batterier.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Hur mycket ström tillåter du till badet?

Henry frågade om samma grej, men fick svar om spänningen istället... :wink:
Silverwulf

Inlägg av Silverwulf »

Hehe, sorry, har lite svårt att komma ihåg vad som är vad..
Ström är amper isåfall, vilket borde vara 5A, då det står så på nätagget. Ska försöka få igång ett annat nätagg med 8A.

Just nu så verkar kopparsladdarna som jag även använder som elektroder, börjat sönderdelas(smälter?). Vattnet är nu nästan helt kopparfärgat.

Jag tog bort plastpåsen som täcker för glaset och tog en titt på ytan, då jag såg att det bubblande ovanför katoden(är väl minus?). Försökte tända eld på gasen genom att kortsluta ett annat ack jag har, fast lyckades inte.
Gnistan kanske inte var tillräckligt stark?

Ska när jag vaknar skaffa mig kolstavar från ett par pennor, hoppas det funkar bättre.

Ska även försöka göra ett lock till glaset som kan separera gaserna från katoden respektive anoden.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Du borde ha en laboratorienätaggregat som du kan ställa både ström och spänning med - samt visare som visar hur mycket ström/spänning du har,

Jag vet att sådana är ganska dyra, men skall du hålla på med elektronik i fortsättning så är dom ovärdeliga!

tar du ström från en switchare typ datorkraft så kan du helt plötslig börja slåss med okända betenden som den kräver minimiström, power good-signal, går i hick-mode vid minsta överlast etc. etc. den bråkar med dig när du tror problemet är någon annanstans.

Har åtminståne två billiga biltema multimeter - den ena inkopplad som strömmätare och den andra som visar spänningen hela tiden så att du ser vad du gör!!

Det är meningslöst att få fram större vätgasmängder på rimlig tid om din ström ligger på 10 mA om man säger så...

---

Ta en större (Glass)bytta som väl rymmer 2 upp och nedvända dricksglas - fixa dina kolstavar från blyertspenna eller från skrotade salmiak-batterier - se till att den hårda viringen/inlödningen (om den har metallhatt som kolstavar från salmiakbatteri) på kolstaven till sladden skyddas av en klick silikonlim och/eller smältlim så att vattnet inte kommer åt metallen - annars blir det inte långlivat.

fyll nu byttan med vatten och häll rejäl skvätt tex. citronsyra, vi pratar om hel påse, inte en liten nypa - se till att det löses upp helt, stoppa ned dricksglasen så att det är helt fulla med vatten-syralösning och vänd upp och ned - därefter pilla in de sladdförsedda kolstavarna under resp dricksglas och slå på strömmen från batteriladdaren - nu bör du ha en massa småbubblor som stiger upp från kolstavarna och sakta ansamlar i dricksglasen.

du kan inte använda plasfolie eller annat 'enkelt' över vattenytan då vätgas är så lätt att den smiter iväg vid minsta lilla läcka... både helium och väte är så smått i atomstorlek att de sakta tar igenom sig plastfolier och annat som annars anses täta.

Skall du ha mera gas på kortare tid så får du använda blyplåtar och som läggs nära varandra och lite mera kreaktiva ideer när det gäller gasuppsamling och det är likadant här att inlödning till sladd måste skyddas av silsikonlim/smältlim eller bara en klick batteri/konsistensfett..
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

http://www.clasohlson.se/Product/Catego ... 435;251835
det översta var det första jag hade. värt sitt pris faktiskt.
peter555

Inlägg av peter555 »

Med några elektroder från blyertspennor lär du inte få mycket gas. Kör med rejäla plåtar, helst bly. Möjligen kan det fungera med rostfritt och natriumhydroxid som elektrolyt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Den negativa elektråden behöver ju bara vara mer ädel än natrium. dvs en metall som inte tar eld när den kommer i kontakt med vatten. Varför bly ska vara bra förstår jag inte.
Silverwulf

Inlägg av Silverwulf »

Tackar!

Väldigt bra hjälp! :)

Bly har jag lite svårt att få tag på (har inte ens ett par pennor), så jag köpte ett par gängade rostfria stänger från Jula. Ska testa med de och se ifall de funkar bättre som elektroder (vilket de troligen gör...). :)
Iaf enligt Wikipedia.

Ska jag ha i natriumklorid (koksalt) igen, då jag just nu inte har tillgång till annat? :wink:
peter555

Inlägg av peter555 »

Anledningen till att jag propagerar för bly är att det är en bra allroundelektrod som går att använda med de flesta elektrolyter. Kanske man ska undvika ättiksyra om man inte vill tillverka svärmorskarameller. Bly är också lätt att få tag i och lätt att bearbeta.

Visst kan man ha annat än bly men man får ju också ta hänsyn till vad det är för elektrolyt, pH etc. Ännu bättre vore naturligtvis Au, Pt eller Pd men det kanske blir lite dyrt då.

Till rostfritt skulle jag välja natriumhydroxid som elektrolyt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Med salt får du väte, natriumhyrdoxid, och klor. Klor är inte så roligt. Med natriumhydroxid får du väte och syre.
Silverwulf

Inlägg av Silverwulf »

Har inge natriumhydroxid :cry:
Får väl stå ut med kloret för tillfället.

Peter555: Jadu, jag har inte pengar nog för att köpa guld eller platina. :wink:
Får stå ut med rostfritt stål så länge.

Btw, tips på vad jag kan använda som lock på glaset för att fånga upp gasen? Behöver inte sära på vätgasen och syret, går bra med knallgas. Behöver bara fånga upp de.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Danei: Både litium och magnesium är ädlare, men båda kan reagera med vatten.. :)
Skriv svar