Ladda många AA snabbt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Kod: Markera allt

[url=http://url]URL text[/url]
För tusan!...

Fick scrolla en halvmeter åt sidan för att hitta skickaknappen..
xxargs

Inlägg av xxargs »

agh39 skrev:Hej Pucco: Oavsett vad det står på olika websidor så finns det idag inga NiMh AA celler som har en kapacitet överstigande ca 2700mAh.

Folk vill ha högkapacitetsbatterier, alltså köper folk de som saluförs med hög mAh, de får inte kosta mycket heller, hur många har testutrustning hemma?

Allting går att sälja med mördande reklam.

Anders

Mätrustningen är iofs inte så komplicerad - digital en multimeter, ett lastmotstånd och en tidtagarhur samt någon som knäpper av tidtagaruret när spänningen sjunker under 1 Volt.

Strömkapacitet samt totala Ah är ömsesidigt uteslutande egenskaper - man kan få ena av det på bekostnad av det andra, men man kan inte både och samtidigt.

För högre strömleveranskapasitet så måste aktiva ytorna göra större och med tunnare skikt, grövre ledare och mer ledarytor till dessa ytor för att hantera den höga strömmen och det blir mindre utrymme kvar för de aktiva massorna => lägre kapacitet i Ah räknat för en givet utrymme.

R6 NiMh-batterier som ligger på 2.7 Ah är nära den teoretiska maximumet när det gäller vad NiMh kan ge i kapacitet - dom är alltså mycket välstoppade med aktivt material och strömavledningen minimerad och passar därfär inte för högströmsanvändning ala RC-bil. Är batterierna jätteheta redan efter en stunds körning så är det defintivt fel batterier i fordonet.
agh39

Inlägg av agh39 »

Om vi ska gå in på bra celler till RC med storleken AA så är Elite 1700mAh mycket bra, de tål urladdningar på över 30A :shock:

Sanyo Eneloop är bra de med men inte så extrema som Elite, de klarar 4-8A riktigt bra vilket är högt för NiMh celler i AA storlek.

Edit:Laddare:
http://www.lovangerhobby.se/?p=productMore&iProduct=126

Anders
sundelin

Inlägg av sundelin »

Ja den laddaren kanske e bra...
Och till batteri frågan som detta verkar ha blivit, de e inte så noga hur fort bilen går mer hur länge....
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

I så fall så är det ju bara att byta ut packet mot Sub-c eller varför inte D-celler på 12Ah, går kanske inte så fort, men den går nog rätt länge :D

Jag köpte en rätt trevlig laddare hyfsat billigt på CPFMarketplace.com, men jag hittar inte längre tråden... ska se om jag kan leta rätt på den.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag tycker att du är fel ute med att ladda batterier snabbt.

Som en tekniker sa "få batterier dör en naturlig död, dom flesta blir mördade!" :wink:

Jag rekomenderar:

Alt1. att byta till större/fler/andra batterier eller sladd till bilbatteri, något som brukar innebära en del "moddande" och att garantin ryker.

Alt2. Köpa flera flera uppsättingar batterier. Tex Dustin har ett märke som heter Lenmar, dom använder jag till minna fotoblixtar.

Köper du 2 x 20 st så har du 5 uppsättningar för 800kr:
http://www.dustinhome.se/pd_5010085364.aspx

Så hoppar du över att snabbladda helt och behöver inte vänta alls...
agh39

Inlägg av agh39 »

netrunner: AA celler med en kapacitet på 2500mAh och mer har haft en tendens att självurladda väldigt fort, detta gäller i stort sett de flesta märken. Duracell, Energizer, Sanyo mm.

Med fort menar jag 1-2 veckor, sedan finns det inge ström kvar.

Kanske Lenmar gör bra celler , jag har ingen aning, tycker bara det är vanskligt att chansa med såpass många på en gång.

Anders
Skriv svar