Elektrolys med en batteriladdare?
- Electricguy
-
-
-
-
- ElectricMan
- Kontakt:
- Electricguy
stoppa in en lite bygling i 20 pins-kontakten och koppla ihop den gröna med en svart. d.v.s: kortslut den gröna med en svart (vilken svart som helst)
edit: du kan kolla på nisses sida för säkerhets skull!
edit: du kan kolla på nisses sida för säkerhets skull!
Senast redigerad av Electricguy 6 januari 2008, 19:42:58, redigerad totalt 1 gång.
- ElectricMan
- Kontakt:
-
-
-
Vet att du skrev syra, fast jag hade i lite koksalt i vattnet då jag läste detta på Wikipedia:
Btw, min "reaktor" består av ett glas med en plastpåse överdragen, fastspännt med ett gummiband.
Ska se hur det funkar nu.Electrolysis of pure water is very slow; it is sped up dramatically by adding an electrolyte (such as a salt, an acid or a base).
Btw, min "reaktor" består av ett glas med en plastpåse överdragen, fastspännt med ett gummiband.
Vanligt kranvatten leder ström rätt dåligt så du måste ha någon syra i vattnet för att öka dess ledningsförmåga och då strömmen. I princip vilken sorts syra som helst går för detta dock är vissa inte alls att rek före andra. Saltsyra går men du kommer att få en del klor från detta vid elektrolysen och det är inte alls något man skall ha i sig. Dessutom så kan det vid visserligen de rätta betingelserna, skapa en högst instabil och explosiv variant med vätet om det vill sig illa där reaktionen kan startas bara genom att belysa blandningen med ljus.
Om vattnet blir varmt så används energin till just att göra vattnet varmt och det är ju inte det du vill utan du vill använda stömmen till elektrolysen för att få ut väte och syre gissar jag på.
Tänkt på att om väte och syre blandas och detta antänds så kan det bli en ordentlig explosion beroende på hur mycket det är och hur inneslutet det är.
Edit: raderade texten då jag såg att det inte var syra det handlade om utan salt (vet inte var jag fick det ifrån) men jag lägger upp allt igen då det visst hann besvaras under dom 2 sek det tog att raderas.
Fast det hela gäller ändå för en saltlösning ger också ifrån sig klor vid elektrolys.
Om du har ett glas som både vätet och syret kommer i så kommer du ju att få en blanding av väte och syre och ingen separation av båda gaserna. Om det blir större mängder och du råkar antända detta så kommer det att bli en bra smäll.
Om vattnet blir varmt så används energin till just att göra vattnet varmt och det är ju inte det du vill utan du vill använda stömmen till elektrolysen för att få ut väte och syre gissar jag på.
Tänkt på att om väte och syre blandas och detta antänds så kan det bli en ordentlig explosion beroende på hur mycket det är och hur inneslutet det är.
Edit: raderade texten då jag såg att det inte var syra det handlade om utan salt (vet inte var jag fick det ifrån) men jag lägger upp allt igen då det visst hann besvaras under dom 2 sek det tog att raderas.
Fast det hela gäller ändå för en saltlösning ger också ifrån sig klor vid elektrolys.
Om du har ett glas som både vätet och syret kommer i så kommer du ju att få en blanding av väte och syre och ingen separation av båda gaserna. Om det blir större mängder och du råkar antända detta så kommer det att bli en bra smäll.
Senast redigerad av Henry 7 januari 2008, 02:25:27, redigerad totalt 1 gång.
-