Varningssignal med PWM i PIC

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Rick81

Varningssignal med PWM i PIC

Inlägg av Rick81 »

Jag har skrivit lite kod som sätter PWM i en PIC till olika frekvenser. Utgången är sedan kopplad till en "högtalare" (summer). Jag byter sedan frekvens med några tiondelars sekunds period. Detta körs i bakgrunden med TMR2 så PIC kan göra annat och bara byta frekvens vid interrupt.

Det jag testat nu är frekvenserna: 3.9 , 4.5 och 5 kHz. Men det låter inte som någon vidare varningsignal. Ganska irriterande är ljudet i alla fall.

Någon som har tips hur man kan skapa en "bättre" varningssignal. Andra frekvenser, hur ofta ska frekvens bytas, hur många frekvenser är lagom i följd?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Ganska irriterande är ljudet i alla fall.

Perfekt varningssignal, men andra ord... :-)

> Andra frekvenser, hur ofta ska frekvens bytas, hur många frekvenser är lagom i följd?

Hur ska någon kunna veta vad just du tycker är bra ?
Det är väl bara att testa olika "signaler" tills du är nöjd...
Rick81

Inlägg av Rick81 »

> Hur ska någon kunna veta vad just du tycker är bra ?
Det är väl bara att testa olika "signaler" tills du är nöjd...

Jag inte vet vad jag tycker är bra, tänkte jag skulle få något uppslag här.

Någon måste väl gjort något liknande och är nöjd med signalen. Jag är ju inte nöjd med min.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag gjorde en siren av en PIC, då började jag med frekvensen 1kHz sen för varje gång jag gav ut en "puls" till den ökade jag freqvensen ett litet steg ända tills jag kom till 20kHz. Så den gick från 1kHz till 20kHz på ca. 1sekund, och sen ner igen och började om. Detta gav en skarp signal som hörs på väldigt långt håll. (Eftersom olika matterial dämpar mest på vissa frekvenser så va det "alltid" en frekvens som nåde framm till målet :))

(Minns inte om det var exakt så, det va rätt längesedan jag byggde den)

Mvh

Edit: Här är film med ljudet :).

Ljud 1
Ljud 2
Skriv svar