/PeterH
Undervattens ROV
Vad vet du om det bengt-re? Har du testat en SeaGoo eller? 
Jag tycker det är en mycket bra och smidig farkost som man faktiskt kan köpa utan att betala sex siffrigt, och vadå, inte direkt att US army kanske använder den till sina utredningar, men för Svensson och många företagare där ute funkar den ypperligt och gör sitt jobb med prestige.
Olaglig att sälja? Beror väl på vilka man säljer till självfallet, det kanske står i avtalet, det vet jag inte, men visst, kanske inte är så lämpligt att använda när det står människoliv på spel, men det är inte heller det den är tillverkad för. Vad det gäller CE märkning får du fråga Ulf om.
Jag tycker det är en mycket bra och smidig farkost som man faktiskt kan köpa utan att betala sex siffrigt, och vadå, inte direkt att US army kanske använder den till sina utredningar, men för Svensson och många företagare där ute funkar den ypperligt och gör sitt jobb med prestige.
Olaglig att sälja? Beror väl på vilka man säljer till självfallet, det kanske står i avtalet, det vet jag inte, men visst, kanske inte är så lämpligt att använda när det står människoliv på spel, men det är inte heller det den är tillverkad för. Vad det gäller CE märkning får du fråga Ulf om.
Den är betydligt mer avancerad än VideoRay och mer lätt körd än många så kallade professionella maskiner.
Siktet har varit att ta fram en maskin som är lättanvänd, pålitligt och prisvärd för att kunna se under vatten.
Många kunder som idag kör maskiner som de betalat 5-600 000 SEK för blir mäkta imponerade när de har testat Seagoo.
Sen att vi valt att lägga oss på en prisklass lägre än alla andra tolkar tyvärr många som inte testat den att det är hobbygrejjer.,
Mvh
Ulf Rickardsson
Deepwater Vision
Siktet har varit att ta fram en maskin som är lättanvänd, pålitligt och prisvärd för att kunna se under vatten.
Många kunder som idag kör maskiner som de betalat 5-600 000 SEK för blir mäkta imponerade när de har testat Seagoo.
Sen att vi valt att lägga oss på en prisklass lägre än alla andra tolkar tyvärr många som inte testat den att det är hobbygrejjer.,
Mvh
Ulf Rickardsson
Deepwater Vision
Senast redigerad av Averell 8 januari 2008, 23:17:10, redigerad totalt 1 gång.
Hej Ulf, kul att se at du var medlem
Såg du mina funderingar angående delar till Seagoo? Är det bara glömma eller finns det några möjligheter tror du?
Jag har visserligen ingen erfarenhet av ROV:ar men visst är det väl så att man måste skilja på äpplen och päron
Dom ROV:ar som nämns tidigare som "proffsmaskiner" vad kan dom som inte Seagoo kan? Jag tolkar det som att Seagoo i första hand är en proffessionell kamera-ROV för att kunna göra undersökningar av olika saker under vatten... Dom större maskinerna kanske har fler funktioner som gripklor och lite mer kraft, men då anser i alla fall jag att man jämför helt olika saker!
/PeterH
Jag har visserligen ingen erfarenhet av ROV:ar men visst är det väl så att man måste skilja på äpplen och päron
/PeterH
PeterH
Man kan säga att många ROV'er är byggda med en ram och fristånde motorer, fristånde styrenhet, fristående belysning mm. 4 st eller fler fristånde motorer är ganska dyrt i inköp.
Med Seagoo har vi byggt ett kretskort som innehåller allt som kan tänkas behövas för att kunna se under vatten. Kortet innehåller även system för att mäta hur mycket respektive motor drar, hur mycket hela systemet drar, tryckgivare, utgångar för att styra armar eller servon, videoförstärkare mm.
På grund av detta så har Seagoo full koll på vad som händer med alla komponenter i farkosten. Drar en motor tex för mycket ström så tyder det på att något fastnat i propellern och ett alarm plingar till samt motorn stängs av.
Finns mängder med parametrar man kan ställa för att som användare själv ska kunna trixa med sin ROV ,om man vill dvs.
Genom att allt i Seagoo är byggt och utvecklat av oss från minsta komponent så har vi möjlighet att sälja den billigare än andra maskiner.
Detta har naturligtvis kostat flera års utveckling och tester.
Det vi vill marknadsföra är en maskin som kan se under vatten.
Vill man inspektera en 48 mil lång bredbandskabel på 800 meters djup så är det fel maskin.
Man kan säga att många ROV'er är byggda med en ram och fristånde motorer, fristånde styrenhet, fristående belysning mm. 4 st eller fler fristånde motorer är ganska dyrt i inköp.
Med Seagoo har vi byggt ett kretskort som innehåller allt som kan tänkas behövas för att kunna se under vatten. Kortet innehåller även system för att mäta hur mycket respektive motor drar, hur mycket hela systemet drar, tryckgivare, utgångar för att styra armar eller servon, videoförstärkare mm.
På grund av detta så har Seagoo full koll på vad som händer med alla komponenter i farkosten. Drar en motor tex för mycket ström så tyder det på att något fastnat i propellern och ett alarm plingar till samt motorn stängs av.
Finns mängder med parametrar man kan ställa för att som användare själv ska kunna trixa med sin ROV ,om man vill dvs.
Genom att allt i Seagoo är byggt och utvecklat av oss från minsta komponent så har vi möjlighet att sälja den billigare än andra maskiner.
Detta har naturligtvis kostat flera års utveckling och tester.
Det vi vill marknadsföra är en maskin som kan se under vatten.
Vill man inspektera en 48 mil lång bredbandskabel på 800 meters djup så är det fel maskin.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 23623
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Mmm... Måste erkänns jag först delade bengt-res åsikter, men efter att ha hört litet mer om tankarna kring utvecklingen av den, Även om den kanske inte är tänkt för tillämpningar där saker som människoliv eller livsviktig kommunikation och liknande står på spel så kan jag se många andra typer av användningsområden, såsom tex dykarklubbar, vissa typer av entreprenörsarbeten (inte minst som värdefull kompletteringsutrustning för vissa typer av arbeten) (och varför inte även till saker som äventyrsresor (till exempel visning av vrak för folk som ej har dykutbildning)) för turiser...) etc där man annars kanske inte haft råd med eller ansett det motiverat att investare i dyrare utrustning.
------------------------------
Nu till en helt annan fråga, hur funkar egentligen ett optimalt oljefylld utrymme, som tex motorhus, bör det ha någon form av halvöppen förbindelse med omgivande vatten (tex. i form av öppningar försedda med gummimembran) eller räknar man på att höjet i sig är flexibelt och formar sig underhand rellaterat till omgivande vattentryck?
2. Är det optimalt att använda packboxar för axelgenomföringar, eller hur skulle det vara tex med ett slags magnetisk koppling utan fysiska genomföringar?
------------------------------
Nu till en helt annan fråga, hur funkar egentligen ett optimalt oljefylld utrymme, som tex motorhus, bör det ha någon form av halvöppen förbindelse med omgivande vatten (tex. i form av öppningar försedda med gummimembran) eller räknar man på att höjet i sig är flexibelt och formar sig underhand rellaterat till omgivande vattentryck?
2. Är det optimalt att använda packboxar för axelgenomföringar, eller hur skulle det vara tex med ett slags magnetisk koppling utan fysiska genomföringar?
- Mizzarrogh
- Inlägg: 23623
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
