Så sant som du säger det. De får vara in- respektive ut-gångar, det blir
enklast så. Hur är i2c jämfört med SPI?
Nu har jag påbörjat FBD(functionblock diagram)-editorn. Det går att
instansiera block och flytta runt på dom med eller utan grid och snap.
Igårkväll kom jag på en briljant idé för att fixa autmatisk dragning av
knytningarna. Istället för att göra som i t.ex. Simulink där användaren själv
drar kopplingarna ska programmet dra dom automatisk. Det i sig är inte
något speciellt då det finns i t.ex. Controlbuilder och säkert i många andra
program. Men det smarta jag kom på var att använda en pathfindind-
algoritm som jag skrev till ett tile-baserat spel för en massa år sen. Den
går att applicera nästan rakt av i detta fall och kommer förhoppningsvis
leda till korta och fina ledningar helt automatiskt
Jag gjorde ett testprogram då det begav sig för att prova lite. Exemplet
visar lite hur algoritmen fungerar. Med hjälp av en estimeringsfunktion
söker algoritmen den kortaste vägen hela tiden.
Dialogrutan för att lägga in ett fb
Självaste fbd-editorn. Knytningar går inte att göra än.
