Elektrolys med en batteriladdare?
- Electricguy
Farsan jobbar med att utveckla bränsleceller och har därför ett gäng elektrolysörer på sin labbänk. Den som har lite effekt påstår han är två nickelplattor med ett tunt membran mellan där vätejonerna kan passera genom, men inte vätgas. Det skall visst vara mycket små mellanrum, runt 0,5mm. Därtill stort flöde mellan plattorna och membranet.
De mindre effektiva han har var visst ganska billiga, köpta i kina för typ 3-4 tusen kronor, men en bråkdel av kapaciteten
EDIT: Orsaken till de små avtsånden är att de går på destillerat vatten och det skulle inte gå att få upp ström
De mindre effektiva han har var visst ganska billiga, köpta i kina för typ 3-4 tusen kronor, men en bråkdel av kapaciteten
EDIT: Orsaken till de små avtsånden är att de går på destillerat vatten och det skulle inte gå att få upp ström
Senast redigerad av docksider 5 januari 2008, 22:47:04, redigerad totalt 1 gång.
Vätgasen i sig är inte farlig förutom brandkänsligheten, men det som följer med i form av små droppar/ånga med gasen när det bubblar upp är inte nyttigt då den innehåller NaOh eller syra vad den nu blandades i.Silverwulf skrev:Damnit, har varken bly eller kolstavar(vem har det?).![]()
Ifall jag löder dit ett par lödklumpar, skulle det funka tro?
EDIT:
Btw, är det på något sätt någon fara för mig, förutom att det är beännbart då? Dvs att andas in det etc.
på +-staven så kan det avge klorgas och kloroxidgaser om det fins minsta lilla klorinnehållande salt (koksalt, vägsalt etc.) i vattnet och det är inte alls nyttigt att sniffa på - i lite större mängder så kan sådant ge lungödem mm. upp till 3-4 dagar efter exponering . Oavsett - jobba i välventilerade utrymmen typ under köksfläkten mm. och slå inte om några blixtrande kontakter i närheten om du vet med dig att det har läckt ut lite vätgas - skyddsglasögon ser jag som en självklart när du slabbar då svavelsyra och kaustiksodelösningsstänk i ögon innebär akut ögonköljning under åtskilliga minuter och kontroll på sjukus - kaustiksoda är _inte_ bra att få i ögonen och ger omedelbar hornhinneskador - och än värre, det käns inte något alls förrän det är långt försent.
---
Bly kan du ta från gammal blymatlad kabel, kolstavar kan du köpa i form av grafitstift till pennor eller grövre blyertspennor - du kan också få fram kortare sådana genom att plocka sönder gamla ficklampsbatterier - dock ej akaline-batterier
Fördelen med gammla batterier är att det oftast finns en metallhatt påpressat på kolstaven och därmed kan lödas fast mot sladden - gjut in plåthatten och dess inlödning långt upp på isoleringen av sladden i smältlim/silikon innan du börja slabba det i vatten - annars så förvinner metallen ganska fort så fort du slå på strömmen...
Öka på vattnets ledbarhet med NaOH (kaustiksoda/propplösare, kolla att det sistnämda är saltfritt i dess innehållsdeklaration) då den är lättare att få fram än svavelsyra för gemene man, undvik salt som pesten då det bara ger otäcka klorgaser och kloroxid-gaser från +-staven.
Är ledbarheten dålig i vatten så kommer >95% av energin från laddaren bara gå till att värma upp vattnet samt att du ha svårt att få upp någon ström alls genom cellen även vid 12-volt - och som andra redan skrivit, ca 2 Volt går till själva vätgasframställningen- resten är bara förluster som det blir värme av.
skall du få igenom någon större ström så behöver du ha stora ytor på dina elektroder - blyplattor från gamla blybatterier är inte så dumt egentligen - men måste då ha batterisyra (vet inte hur det skulle funka i NaOh-lösning) samt något som samlar upp vätet över (-) plattorna (dom grå) separat gentemot (+) plattorna (dom bruna) som avger rent syre.
Bilbatterier som ladds så att det bubblar och fräser är inget annat än just syre - vätgasfabrik, tyvärr perfekt ihopblandande propertioner för den perfekta knallgasen...
Senast redigerad av xxargs 5 januari 2008, 23:25:38, redigerad totalt 1 gång.
-
- Mizzarrogh
- Electricguy
- Electricguy
-
Hade visst inget nätagg hemma som jag kunde ta.
Får se hur jag kan få tag på ett. Tänkte kanske köpa en ack. laddare från Biltema för 150kr som ger 12V 4A...dvs inte samma skitladdare som jag har från Jula för 99kr. Det borde funka. Bor dock lite långt ifrån Biltema så jag får se när det blir gjort...

Får se hur jag kan få tag på ett. Tänkte kanske köpa en ack. laddare från Biltema för 150kr som ger 12V 4A...dvs inte samma skitladdare som jag har från Jula för 99kr. Det borde funka. Bor dock lite långt ifrån Biltema så jag får se när det blir gjort...