Håller på med ett syremätar bygge som jag behöver lite hjälp med.
Ska använda mig av en sk syrecell som egentligen är ett galvaniskt element som ger 10mV vid 21% syre dvs "luft" och som sedan stiger linjärt med ökande syremängd.
Denna har jag tänkt koppla till en SP400 DPM från Lascar PDF men på den vill jag ju då inte visa 10mV i luft utan 21. För att göra detta blev jag tipsad om att använda mig av en icke-inverterande förstärkar krets och op-ampen LT1006 från Linear Technologies PDF
Här är en skiss på kopplingsschemat jag tänkte använda mig av

Det är mest själva förstärknings kretsen som jag behöver lite hjälp med att dubbel kolla så att den funkar bra.
Formeln för beräkning av motstånden som man ska ha med en icke inverterande krets är ju
Vo=(1+R2/R1)*Eo
Eftersom syrecellen kan variera något i spänning(6.5mV-13.5mv) så vill jag ha en potentiometer för att kalibrera den och tänkte då ta en på 10k Ohm för enkelhets skull, av formeln ovan får jag då att o mjag använder mig av R1 som potentiometer ska R2 ligga på 11k ohm.
Vad tror ni? Kommer denna koppling funka och har något ett förslag på en lämplig potentiometer? Eftersom cellerna kan variera med 35% borde jag väl använda mig av en potentiometer som varierar mellan just 6.5mV och 13.5mV, hur betcknas detta? Har något ett förslag på en lämplig så är jag tacksam, gärna från antingen elfa eller farnell
/Edvin Mellergård
EDIT: Nu funkar länkarna till pdferna