Strömförbrukning AVR vs Microchip (eller annat märke)

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
thepirateboy
EF Sponsor

Strömförbrukning AVR vs Microchip (eller annat märke)

Inlägg av thepirateboy »

AVR har nåt som kallas picoPower vilket möjliggör mycket låg strömförbrukning i olika sleeplägen. De specifierar 200nA vid 3V med alla klockor avstängda inkl. WDT. Detta har jag också uppmätt så gott jag kan (multimetern visar i princip noll). Ett extern interrupt kan väcka den till liv igen. Med 32kHz kristall ska den dra 600nA enligt databladet.

picoPower-tekniken möjliggör ett, enligt Atmel unikt, sätt att kontrollera BOD (Brown-out detection). Genom att stänga av BOD efter att MCU'n försatts i sleepläge samt aktivera den igen innan man går ur sleepläget kan man fortfarande använda en bra BOD utan att den drar ström i sleepläget.

Vad jag förstått har Microchip något som kallas nanoWatt. Det verkar som en PIC drar 300nA enligt databladet (16F88) i djupaste sleepläget vid 3V och 14uA med 32kHz osc?

Min fråga är hur strömförbrukningen hos en AVR picoPower är jämfört med andra tillverkare? Har idag AVR den lägsta strömförbrukningen som de påstår? Hur hanteras BOD (BOR?) i tex en PIC, är det möjligt att stänga av den under sleep-mode?
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Mättips

Inlägg av Swech »

Tips för att mäta, din multimeter visar 0.... den har m.a.o. ingen aning då
strömmen är så liten.
Men... sätt 100k ohm i serie med din 3V källa och mät spänningsfallet över denna...
Vid 200nA -> spänningsfall på ca 0.02V
vid 600nA - > spänningsfall på ca 0.06V
Då kan du kolla om det verkligen stämmer...

Det är sällan man effektivt utnyttjar kretsarnas möjlighet till att spara
energi, oftast slänger man på någonting externt så som t.ex. en spänningsdelare, några knappar med pull upp.... och vips drar dessa
100 - 1000ggr mer ström än processorn...

Swech
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Min *gissning* är att det i praktiken inte skilljer så mycket mellan olika fabrikat.
De flesta moderna MPU'er är nog ganska lika.
Sen beror det även mycket på vilka delar som man vill/kan ha av/på under sleep,
och det får man nog kolla upp i respektive datablad...
Skriv svar