Tänkte köra ett elektrolys för att samla vätgas. Hade tänkt driva med ett 12V 2,3Ah ack., eller en laddare på 12V 800mA. Skulle laddaren eller batteriet kunna ta nån skada?
Använd inte salt, skvätta i lite lite svavelsyra istället, det gör att vattnet leder utmärkt, rent kranvatten leder tyvärr dåligt, och destillerat vatten fungerar som isolator.
Njae, använd helst en bilbatteriladdare som kan leverera några ampär. Om de tar skada beror ju på vilken ström som går genom vattnet, vilket varierar väldigt mycket beroende på elektroder, avstånd, yta, ledningsförmåga etc etc..
Beror ju på vad det är för laddare och ack också.. En blyack tåler väll en ström på 0,3x eller så? Vilket betyder att den kan ge ungefär 700mA. Kan vara mindre än 0,3x också..
Förövrigt tror jag att man behöver ha högre spänning om man ska göra det med kranvatten, men det beror ju på hur mycket salter det finns i dricksvattnet från början..
Vill minnas från kemi-experiment i gymnasiet att materialval i elektroderna kan vara avgörande. Kanske var så att vissa metaller kunde agera som katalysator för elektrolysen? Minns inte, men kolla upp det är mitt tips!
Mmm... Det mesta, skulle jag tro, är väl hur stort utbyte du förväntar dig, om det bara är för att testa principen så räcker det ju i pricip med två blyertspennor och ett ficklampsbatteri samt litet kranvatten och ett par provrör, etc, men
är det för att du behöver vätgas för något annat ändamål skulle nog jag satsa på någon annan metod, tex svavelsyra + järnfilspån, eller liknande.
Men, för att svara på frågan tror jag inte heller det är någon större fara med betteriet eller laddaren, menar du kan ju enkelt kolla belastningen/förbrukningen över tid om det osar katt, men det kan jag inte tänka mig om du avser hobby/experiment bruk.
Det bör gå fint att köra med rent kranvatten men utbytet blir som sagt inte särskillt stort då. (man fick i vart fall vänta bra länge innan man fick ihop användbar mängd (typ ett halvt provrör) vill jag minnas när testade för mycket länge sedan)
NÄr du gör detta få du passa dig för gnistbildning. T.ex vid batterier etc. Minsta gnista i närheten av vätgasen.... = PANG och om du har glaskolvar etc = splitter samt spruckna trumhinnor. Och glas är svårt att se på röntgen....