Hittade en LCD display i lådorna. Den har två ic kretsar, en HD44100H och en HD44780A00. På baksidan av displayen finns en "stiftlist" eller vad det kallas, med 14 anslutningar. Någon som vet hur jag ska koppla in den till, t.ex. en PIC eller BS2?
Om jag vill skriva en rad med text på displayen från en PIC krets, ungefär hur många rader kod går det åt?
Har aldrig hållt på med Assambler, bara lite Basic. Men jag ska köpa några 16F84 imorgon, så därför behöver jag lite hjälp .
Pdf filen fungerar inte hos mig. De fösta 4-5 sidorna fungerar sen när man ska välja 6:e eller mer så kommer det upp felmeddelande "skicka/skicka inte" bla bla.
Någon som har en länk till ett kopplingsschema, till min LCD?
Låter som den inte är rätt initierad, p-basic fixar väl det själv egentligen så isf har LEDn inte standarddrivkrets eller så är den felinkopplad.
(finns det fler saker det kan bero på?)
Standard HD44780 chippet. Dragit om kablaget 3 ggr, bytade LCD och fick samma sak. Kontrasten höger vänster upp ner.. inget hjälper. Förutom att det svarta försvinner när man drar bort all kontrast...
Du har väl inte missat något:,
DEFINE LCD_DREG PORTA
DEFINE LCD_DBIT 0
DEFINE LCD_RSREG PORTA
DEFINE LCD_RSBIT 4
DEFINE LCD_EREG PORTB
DEFINE LCD_EBIT 3
DEFINE LCD_BITS 4
DEFINE LCD_LINES 2
'Set command delay time in us
DEFINE LCD_COMMANDUS 2000
'Set Data delay time in us
DEFINE LCD_DATAUS 50
Hej!
Jag sitter och håller på med samma sak som ni gjorde för ett tag sen. Jag har samma problem som ni hade. Hittade ni någon lösning på det??????
//Fredrik