Dämpa störningar från stepup-regulator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

måste säga att jag råkat ut för för många tantaler som ställt till det, så jag undviker dom så gott jag kan

och jag har ju även råkat ut för urtorkade vanliga elektrolyter, gott om dom, men dom har sällan skadat sakerna på samma sätt

och med tantaler har man ett allternativ, så varför chansa?

jag skulle säga att det är i sådanna har saker erfarenheten av vad som gått sönder påverkar framtida val av komponenter
Användarvisningsbild
ashsama
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

"jag skulle säga att det är i sådanna har saker erfarenheten av vad som gått sönder påverkar framtida val av komponenter"

helt korrekt - därför använder jag tantaler om det är ekonmiskt försvarbart (dom är lite dyrare) - om en sån pajjar syns det i regel, när en elektrolyt torkar sker det ofta gradvis att dom blir sämre och sämre, släpper igenom mer o mer rippel, enda sättet är att ESR mäta varenda elektrolyt för att vara säker på att dom är sjyssta....

har typ stött på nån enstaka paj tantal på alla år, som inte dött av handhavandefel iaf, medans elektrolyter är det allra första man kollar och ev. byter i allt äldre än nåt år...

ni måste tänka på antingen riktigt gamla tantaler eller riktigt billiga,
jag brukar säga man får det man betalar för :)

jag har inget emot elektrolyter, det är inte det... dom är billiga och funkar i många år i regel, vill jag dock ha nåt påkostat som jag aldrig behöver laga igen använder jag tantaler...
SÅ dåliga kan dom inte vara med tanke på hur många det finns att köpa - FAST dom är dyrare....
Senast redigerad av ashsama 4 januari 2008, 21:26:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ashsama
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

Trådstartaren: förlåt det drivit lite off-topic :)
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Inte alls, det är en intressant diskussion.

Jag har reparerat elektronik i 15 år och har säkert bytt hundratals elektrolyter, men aldrig en tantal. En god vän har dock varit med om att en eller ett fåtal tantaler blivit kortslutna och vägrar därför sätta dit en tantal i en konstruktion igen, så jag känner igen kommentarerna.

Vad som är sämst, kortsluten tantal eller torkad elektrolyt kan man diskutera. Man kan också fundera på hur ofta en modern tantal blir kortsluten, tantal rekommenderas trots allt i de flesta av de datablad jag läst gällande smps.
Användarvisningsbild
ashsama
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

Sista inlägget från mig - sen ger jag mig - jag lovar :)

Har varit med om flera elektrolyter med kortisar i också, som långt överskrider
antalet tantaler jag haft med kortisar i.
Och jag har hellre ett definitivt fel där jag SER vad som är paj än skumma
jäkla smygfel som bara kommer nån gång ibland och är omöjliga att
lokalisera
så man kollar varenda kabel, kontakt, brytare mm, så är det bara en kass
konding i nätagget liksom...
Därför jag alltid kollar kondingarna först nu :)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Har man en trasig lyting med förlorad kapacitans eller hög ESR så syns problemet på ett scope. Har man en tantal med kortis bland femtioelva andra på ett kort så är den förbaskat svår att lokalisera.

Är strömmen stor nog så kan den ändra utseende och få ett hål, men ofta syns inget alls. Då behövs det instrument som kan mäta spänningsfallet i kopparbanorna, eller en väldig massa lödande, innan den är hittad.

Visst kan en lyting torka eller"lyfta på hatten" och visst har det funnits keramer i högkapacitetsmaterial som gått sönder, men tantalproblemet tycker i varje fall jag är/var större.
Skriv svar