Hur många håller på med elektronrör?
- Radioman
- Kontakt:
Hur många håller på med elektronrör?
Själv sysslar jag en del med rörförstärkare och undrar om det är någon mer som håller på med rörteknik här?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- Radioman
- Kontakt:
Hmm.. uttryckte mig oklart. Men det förstod du Jimmy
Nä' det gäller alltså DIY byggnation med rörteknik.
Jag är ju själv rörnörd och har till och med utbildning så gammal man är
,
Inser dock att det flesta rörnördar håller till på annat håll. Så för en gång skull fick jag till en undersökning som visar något på sveriges största elektronikforum.
När det gäller rörteknik för tekniker har de hittills hållit hus på ett forum på sajten www.gmf.se under ett antal år. Alldeles nyligen, innan nyår så upphörde den sajten pga. missbruk och hacking.
Som tur var letade sig alla nördar till en ny plats. Det har varit olika åsikter alldeles nu men det ser ut att bli detta nya place som fångar de flesta orkester-elektronikrör nördarna som kom från GMF. Nya sajten Ljudbojen

Nä' det gäller alltså DIY byggnation med rörteknik.
Jag är ju själv rörnörd och har till och med utbildning så gammal man är

Inser dock att det flesta rörnördar håller till på annat håll. Så för en gång skull fick jag till en undersökning som visar något på sveriges största elektronikforum.
När det gäller rörteknik för tekniker har de hittills hållit hus på ett forum på sajten www.gmf.se under ett antal år. Alldeles nyligen, innan nyår så upphörde den sajten pga. missbruk och hacking.
Som tur var letade sig alla nördar till en ny plats. Det har varit olika åsikter alldeles nu men det ser ut att bli detta nya place som fångar de flesta orkester-elektronikrör nördarna som kom från GMF. Nya sajten Ljudbojen
Jag fick rösta på "Ja, lite och vill gärna mer.", men det stämmer inte riktigt. Jag fick två rör i julklapp, så nu måste jag ju bygga något av dem
. Men jag kan i princip inget alls.. Det är två dubbla toroider, avseda för användning till R.F eller A.F förstärkare, eller som självoscilerande mixer (va det nu betyder
).
Edit: Ehh, inte toroider, utan det skulle vara triode'er
Mvh

Edit: Ehh, inte toroider, utan det skulle vara triode'er

Mvh
Senast redigerad av squiz3r 4 januari 2008, 10:31:17, redigerad totalt 1 gång.
- Mizzarrogh
Trodde aldrig det skulle inträffa, men nu har tom jag fastnat på ett hörn och köpt in en sändning billiga rör, så nu skall här labbas mer inför framtida projekt var det tänkt...
Edit: Tror ovanstående gäller fler personer här nu när det kommit upp så många roliga projekt här.

Edit: Tror ovanstående gäller fler personer här nu när det kommit upp så många roliga projekt här.
Senast redigerad av Mizzarrogh 4 januari 2008, 11:50:13, redigerad totalt 4 gånger.
- Electricguy
Börjar också få några år på nacken så får väl joina klubben 
Var väl inte så mycket utbildning i skolan på det mer än teori, men då jag
jobbar som elektronikkonstruktör och likväl har det som största hobby så
föll det sig naturligt att lära sig själv...
Inte mycket för audio över huvudtaget, för låga frekvenser för mig
även om jag byggt ett par stärkare (med 807or), intresset ligger till största
delen i amatörradios... älskar att renovera rör-radios (ibland även skoj med vanliga rundradion)

Var väl inte så mycket utbildning i skolan på det mer än teori, men då jag
jobbar som elektronikkonstruktör och likväl har det som största hobby så
föll det sig naturligt att lära sig själv...
Inte mycket för audio över huvudtaget, för låga frekvenser för mig

även om jag byggt ett par stärkare (med 807or), intresset ligger till största
delen i amatörradios... älskar att renovera rör-radios (ibland även skoj med vanliga rundradion)
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt: