Bygga något enkelt av rör?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Men jag gillar inta att man ska behöva ha så hög spänning

Det går att göra lite enkla switchar och sinusvåg-oscillator med en 50-100VDC som anospänning, men vill man inte leka med högre spänningar ska man nog hålla sig till halvledare... :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Man kan bygga en ganska enkel förförstärkare med dessa rör och köra på inte alltför hög spänning. Ska leta ...
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag får se om jag bygger något sen, men att göra kopplingsscheman med rör va i alla fall roligt :D

---

Nu har jag räknat ut värdena på resistorerna enligt hans princip (med värdena på mitt rör). Schemat jag går efter är det som han visar till "TRIODE Amplifier" (tyvär har han skydd så man inte kan länka dit..)
Värdena på mirr rör som jag har räknat på:
Gm = 6,8mA/v (Gm är väll samma som "transconductance", det var det enda som stog som ..mA/v i databladet..
Vg = -2,2v
Va = 200v
Ia = 10mA

Då blir värdena på resistorerna:
Rg = 1M
Ra = 20k
Rk = 440Ω

Men sen med kondensatorerna fattade jag inte..
"CAPACITOR Cin - Reactance at lowest input frequency must be less than 0.2 x input impedance of the valve (1M0 ohms). At 300 Hz this will work out to about 2500pf (2n5)."
Hur räknar man ut det??

soundbridge: Tack! :)

Mvh
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag hadde börjat att bygga en vanlig enkel förstärkare för att lära mig röret/ns möjligheter
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Cin är kondensatorn för ingångssignalen. Den är inte kritisk med tanke på den höga ingångsimpedansen (1 MΩ). Sätt en 100 nF så har du så det räcker för audiobruk.

grym - det är det jag försöker få honom till... :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

hmm.. Den som jag håller på att göra schema på nu, är inte det en "vanlig enkel förstärkare"?? :)

Illuwatar: Du vet inte hur man gör för att räkna ut det så som dem gör?? :)För annars har jag samma problem med de andra två kondingarna, Cout och Ck.
Mvh
Användarvisningsbild
ashsama
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

Cout är bara för dc avkoppling, ta 100nF.

Rk är katodens bias resistor, ecc85 verkar vara medium Mu , kör på 100ohm o 47µF eller nåt, minst 50v konding....(jag tycker dock Rk låter lågt - jag skulle ha kört högre men jag orkar inte räkna :) databladet föreslog iaf så)
Peppar

Inlägg av Peppar »

Mitt råd är att ladda ner LTSpice.

Triodmodeller är enkla att göra och det finns massor på nätet. Exempelvis: http://www.duncanamps.com/spicevalvest.html. För att ändra en triodmodel från Spice 3f4 till LTSpice behöver man bara ändra "^" till "**". Betyder samma sak, men LTSpice kan uppenbarligen inte tolka "^".

Triodmodellerna är i regel inte perfekta. Men det är inte trioderna heller. Rör tillverkas för hand.

Jämförelsen med MOSFET är kanske korrekt. Men jag håller ändå inte med.

Trioder är unika i det att de drivs med högre last än den interna impedansen. Det, om jag har rätt, har att göra med att trioder har intern negativ feedback.
Skriv svar