Hur bygger man en TASER? se bild

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
flaektrem

Hur bygger man en TASER? se bild

Inlägg av flaektrem »

Jag var i thailand här nyligen och såg att dom sålde saker likt denna på flera ställen http://stumptowngirl.files.wordpress.co ... /taser.jpg

Blev sugen på att försöka bygga nått liknande, men hur får man då upp spänningen till flera tusen volt från några vanliga batterier? Måste ju vara nått likt en myggdödare á la tennisracket men kraftfullare?

Den funkade så att när man tröck in knappen så började en ljusbåge slå mellan elektroderna med 0,5 sek mellanrum. Mellan elektroderna va det ungefär 2,5-3cm

Någon som vet hur det fungerar och om elfa har nödvändiga komponenter?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det är olagligt i Sverige och tror inte att någon här kommer att säga hur man gör. Om du promt ändå vill bygga en så finns det ritningar på nätet.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Anledningen till detta är givetvis att högspänning, även om det härstammar från från små batterier kan orsaka dödsfall eller svåra personskador om olyckan är framme.
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Notera även att de ritningar som finns på nätet ofta är grovt felaktiga och kan resultera i skador på både dig och din omgivning.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

TASER är dessutom ett märke av elpistoler som fungerar genom att med tryckluftspatroner avfyra två små nålar som har tunna trådar hängande efter sig och genom dessa trådar skicka in elpulser med ett bestämt intervall som ger bättre effekt än dom klassiska varianterna och samtidigt är säkrare då det är mindre total energi som går genom kroppen.

Det du vill bygga är en helt vanlig "Stun gun" av generell modell...

Om ELFA har komponenterna.... absolut, det finns komponenter där som kan användas att bygga en stungun, du behöver bara veta vilka :)

Här är det lite "Om du behöver fråga hur man gör så ska du inte försöka göra det"-status, själva bygget tror jag visserligen inte är olagligt men att bära den på dig räknas som vapen och i princip allt du kan använda den till är olagligt...
Användarvisningsbild
ashsama
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

Borde väl vara lagligt att bära en stor tesla coil med sig istället? :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

en stungun har en switchande högspäningskälla som sedan är kopplad till en "moltage multiplier" som trappar upp spänningen till ungefär 1000 000 volt.
flaektrem

Inlägg av flaektrem »

Oj nu va de många svar

Meduza - Okej, TASER är ett märke men jag visste inte vad jag skulle skriva för att ni skulle förstå vad jag menade. Skitsamma vilket format prylen har, den kan va stor som en husvagn, det roliga och intressanta är ju att få ett överslag på 30mm mellan 2 elektroder :D Mitt mål är inte att ha en liten smidig livsfarlig grej i fickan för att använda på folk, jag är bara elektriskt intresserad

Rifakungen - Kan du ge mig nått exempel på komponenter som kan användas?

Till er alla som tänker skriva "Om du behöver fråga hur man gör så ska du inte försöka göra det", Jag är 21 år och har hållt på med alla möjliga farliga saker genom mina år, utan att skada mig. Troligen pågrund av att jag packar på mig så mycke fakta jag kan om det jag tänker hålla på med INNAN jag börjar. Ge mig istället tips på ritningar som FUNGERAR :P istället för att tala om att det finns felaktiga på nätet. Förresten, vad i dessa ritningar är det som är felaktigt?
jon_vareja

Inlägg av jon_vareja »

Sök på google. Finns många scheman där
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

21 är väll inte en särskilt hög ålder? Mognad kommer med åren säger man
ju men det varierar ofta kraftigt...

Men för all del jag rekommenderar böckerna "Elektronik för alla" del ett till
åtta, om du gör alla laborationer i dessa böcker bör du ha kunskapen att se
vilka typer av scheman som kommer att fungera...

Det som är felaktigt kan vara allt från att dem är rena falsarium vilket iofs är
bra för dem ger ingen som helst effekt, till att ge en otroligt kraftig stöt vilket
medför att ditt offer troligen får bestående men efter attacken...

Alla dem som tänker skriva "Om du behöver fråga hur man gör så ska du
inte försöka göra det" är nog i princip alla på detta forum, har inget minne
av att någon här någonsin förklarat ett farligt bygge för någon som helst
klart inte har kompetensen att utföra projektet på ett säkert sätt. Detta
projekt har ju heller ingen "egentlig" funktion vilket heller inte brukar
medföra många användbara svar.

Mvh
Nole.
Tekko

Inlägg av Tekko »

En stungun kan nog vara byggdpå olika sätt men de ajgb sett funkar som följer: de har 2st transformatorer i sej, en som laddar upp en konding likt fotoblixt/strobe fast massor med mer kraft och snabbhet, trafo nummer 2 funkerar likt en tändtrafo till ett blixtrör, primärkretsen på denna är troligen en tyristor triggad av enderea en sidac eller en neonlampa som laddar ur kondingen genom primärlindningen i några 100 gånger per sekund, sekundärsian på denna andra trafo är kopplade till stiften.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ett av felen på många scheman som flyter runt på nätet är att dom ger en obehagligt hög ström när det inte alls är det man är ute efter i en stungun... har sett scheman på nätet byggda med uppladdade kondensatorer som är kapabla att ge flera A i första pulsen, tänk er att få det genom kroppen...

En till anledning till att många här är avigt inställda till att ge direkta länkar till ritningar där man inte behöver lära sig eller tänka utan bara koppla är också att det inte behöver vara trådskaparen som bygger en och zappar tant asta så hon dör, utan det kan lika gärna vara en 13-åring som tycker blixtar är kul...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Mmm... Ett lämpligt startobjekt är ju att analysera blixtagget från en engångskamera, där ser du grundprincipen för hur kondensator och spolar är uppbyggt.

Nästa steg kan du labba med tändspolar, TV flybacks, etc... De är ju gjorda enligt samma princip och du kommer att få rejäla gnistor om du kopplar rätt.

(Edit: Visst, beror ju på vad man reffererar till... )

Om du vill lära dig principerna från grunden, altså.

Ta även en titt på coliguns och liknande, de funkar enligt liknande princip, matnings aggen är därför gjorda på ungefär samma vis som i exemplet.

Edit: Fins några trådar om coilguns och annat på forumet om du kollar runt litet.
Senast redigerad av Mizzarrogh 4 januari 2008, 15:51:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

jag byggde en sådan här:

http://www.freeinfosociety.com/electron ... hp?id=1633

men den ger bara cirka 7mm långa gnistor, vilket jag tycker är lite klent. är det något fel på den?? tändspolen??
Tekko

Inlägg av Tekko »

Allt är i sin ordning, en tändspole är bara byggd för att prestera en gnista på ca 1-2mm under normala förhållanden.
Skriv svar