Överhettningsskydd
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Överhettningsskydd
Finns det några bra, moderna, hyggligt små, ytmonterade komponenter som tål reflowlödning och erbjuder automtisk återställning?
Ungefär som en polyswitch, fast utan strömövervakningen.
Jag har tittat på Infineon PROFET BTS5246-2L_DS_13, men de är iofs fin fina kretsar, men förbaskat dyra....
Någon som har någon bättre eller snarare billigare lösning på övertempskydd?
Ungefär som en polyswitch, fast utan strömövervakningen.
Jag har tittat på Infineon PROFET BTS5246-2L_DS_13, men de är iofs fin fina kretsar, men förbaskat dyra....
Någon som har någon bättre eller snarare billigare lösning på övertempskydd?
-
- Kontakt:
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jag var lite inne på något liknande faktist - fast låta polyswitchen styra en MOSFET, men tyvärr så behöver polyswitcharna lite effekt för att trippa vettigt och är man inte säker på stig/falltid så åker man på en smithtrigger till gatedrivningen ändå för en halvledande mosfet.... blir snabbt en mosfel....
Man tycker att det borde vara ett rätt vanlig problem att man vill temperatursäkra kretskort i händelse av felfunktion hos lasten, men verkar ändå rätt ont om bra lösningar.
Polyswitchar är inte heller världens bästa komponent, men billiga och gör jobbet för det mesta - synd bara att de är så sjukt temperaturberoende (det är iofs glasrörssäkringar i viss mån också)
Man tycker att det borde vara ett rätt vanlig problem att man vill temperatursäkra kretskort i händelse av felfunktion hos lasten, men verkar ändå rätt ont om bra lösningar.
Polyswitchar är inte heller världens bästa komponent, men billiga och gör jobbet för det mesta - synd bara att de är så sjukt temperaturberoende (det är iofs glasrörssäkringar i viss mån också)