Överhettningsskydd

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Överhettningsskydd

Inlägg av bengt-re »

Finns det några bra, moderna, hyggligt små, ytmonterade komponenter som tål reflowlödning och erbjuder automtisk återställning?

Ungefär som en polyswitch, fast utan strömövervakningen.

Jag har tittat på Infineon PROFET BTS5246-2L_DS_13, men de är iofs fin fina kretsar, men förbaskat dyra....

Någon som har någon bättre eller snarare billigare lösning på övertempskydd?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Vad är priset du har?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

46 pix. Ingen katastrof, men det blir då isf den näst dyrast komponenten på kortet. Oki, jag spar in en polyswitch så kan räkna av 5 pix eftersom Infineon löser överströmsskyddet också....
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

>>Ungefär som en polyswitch, fast utan strömövervakningen.

Vad sägs om en polyswitch som håller ett relä draget där den "stora" strömmen går. Så får du ett överhettningsskydd iomed att strömmen genom reläspolen är så låg att den strömbegränsande egenskapen av en polyswitch inte har någon effekt.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Tror tyvär inte att det faller undet "billigare lösning" men jag kan ha fel :)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

46 pix, hur många kort är det som det handlar om, 2-10-10000?
Är det lönt att hitta en annan lösning?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jag var lite inne på något liknande faktist - fast låta polyswitchen styra en MOSFET, men tyvärr så behöver polyswitcharna lite effekt för att trippa vettigt och är man inte säker på stig/falltid så åker man på en smithtrigger till gatedrivningen ändå för en halvledande mosfet.... blir snabbt en mosfel....

Man tycker att det borde vara ett rätt vanlig problem att man vill temperatursäkra kretskort i händelse av felfunktion hos lasten, men verkar ändå rätt ont om bra lösningar.

Polyswitchar är inte heller världens bästa komponent, men billiga och gör jobbet för det mesta - synd bara att de är så sjukt temperaturberoende (det är iofs glasrörssäkringar i viss mån också)
Pucco

Inlägg av Pucco »

Titta på MAX6501. Den använder jag som övertemperaturskydd i en design. Det är en termostatkrets med fast temperatur (fabrikstrimmad) och programerbar med 2 eller 10 graders hysteres. Logikutgång för att styra en extern switch.
Skriv svar