webhotell för temperaturloggning / webcam
webhotell för temperaturloggning / webcam
Letar efter ett webhotel att använda till att logga temperaturer och lite annan statistik från panna och dylikt hemma. (tänkte överföra dem via http).
Även ta hand om mailen för min domän.
Så egentligen behövs mail, php och databas (mysql)
En trevlig feature hade varit att kunna köra script en gång i timmen på servern.
Har använt fs-data för två siter innan, men blev lite fundersam när jag googla på deras namn, mycket strul med avtal och drift verkar det som.
(deras VPS är dock lite intressant, dyrare än ett vanligt webhotell, men Mycket flexiblare, och i mina ögon är inte 175 kr/mån så farligt dyrt)
one.com (aka b-one ) verkar ju trevligt, 12 kr/mån för 1 Gb
surftown.se har ju stort utrymme, (från 10 Gb) för 29 kr/mån...
Fler tips?
Även ta hand om mailen för min domän.
Så egentligen behövs mail, php och databas (mysql)
En trevlig feature hade varit att kunna köra script en gång i timmen på servern.
Har använt fs-data för två siter innan, men blev lite fundersam när jag googla på deras namn, mycket strul med avtal och drift verkar det som.
(deras VPS är dock lite intressant, dyrare än ett vanligt webhotell, men Mycket flexiblare, och i mina ögon är inte 175 kr/mån så farligt dyrt)
one.com (aka b-one ) verkar ju trevligt, 12 kr/mån för 1 Gb
surftown.se har ju stort utrymme, (från 10 Gb) för 29 kr/mån...
Fler tips?
Jag har använt mig av http://www.scorpionshops.com under ca 3 år nu, fungerar jättebra. De tillåter allt du behöver, och är väldigt "avslappnade" med sina regler, sålänge du inte missbrukar deras system.
Du har t.ex SSH-tillgång, MySQL db, crontab (köra script periodiskt etc), php, möjlighet att administrera DNS, mail, osv, via deras webbpanel. Väldigt mkt frihet, för ynka 360 kr / mån (jag kör Miniwebb-paketet och är mkt nöjd).
(Om du bestämmer dig för att registrera, så kan du få mitt kundNr och ange som referens, då får nämligen jag +6 månaders gratis förlängning på mitt abb ;-D .. hör av dig via PM isf)[/url]
Du har t.ex SSH-tillgång, MySQL db, crontab (köra script periodiskt etc), php, möjlighet att administrera DNS, mail, osv, via deras webbpanel. Väldigt mkt frihet, för ynka 360 kr / mån (jag kör Miniwebb-paketet och är mkt nöjd).
(Om du bestämmer dig för att registrera, så kan du få mitt kundNr och ange som referens, då får nämligen jag +6 månaders gratis förlängning på mitt abb ;-D .. hör av dig via PM isf)[/url]
-
-
Ville ha lite mera funktioner än de hade. Fick inga riktiga besked. Någon som ger goddag yxskaftsvar inom rätt tid sen har du fått hjälp. Problemen blev mest frustrerande när jag bestämde mig för att flytta till ett annat webbhotel att få dom att släppa dns tog mycket kraft. Funkade annars bra med en enkel hemsida. Är nog mer än två år sedan nu så jag har förträngt det mesta.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Kan bara hålla med, har flera siter där. Trevlig och bra support oxå.blastur skrev:Jag har använt mig av http://www.scorpionshops.com under ca 3 år nu, fungerar jättebra. De tillåter allt du behöver, och är väldigt "avslappnade" med sina regler, sålänge du inte missbrukar deras system.
Men priset är inte 360:-/mån, det är 360:-/år!
Jag använder crystone (www.crystone.se) , de har bra stabillitet m.m. Kan rekomendera dem, tror jag betalar 12kr/månad (beginner paket).
Javisst, förlåt. Jag menar självklart 360 kr/år! Annars hade det ju varit hutlöst dyrtPHermansson skrev:Kan bara hålla med, har flera siter där. Trevlig och bra support oxå.blastur skrev:Jag har använt mig av http://www.scorpionshops.com under ca 3 år nu, fungerar jättebra. De tillåter allt du behöver, och är väldigt "avslappnade" med sina regler, sålänge du inte missbrukar deras system.
Men priset är inte 360:-/mån, det är 360:-/år!

speakman: tanken var trigga igång en grafgeneratorn var femte minut eller så.
Men visst, man skulle ju kunna generera dem när de behövs och sen spara dem om man vill visa dem igen...
Eller så utnyttjar man det faktum att det kommer komma ett anrop varje minut från själva mätutrustningen.
Att b-one & surftown mfl inte är så smidiga vid icke standartjänster förstår jag, det är inte många sekunder de kan lägga per kund/månad.
http://www.scorpionshops.com/stats/, tittar man bara snabbt på last kolumnen ser det 09:43 ut som att tre maskiner har över 182% last och två maskiner har 100%.
Fast tolkningen av de siffrorna verkar vara att de ha 82% mer last än om all last hade varit jämt delad mellan alla 9 maskinerna.
Lite sugen på en VPS, men det känns ganska mycket overkill...
Men visst, man skulle ju kunna generera dem när de behövs och sen spara dem om man vill visa dem igen...
Eller så utnyttjar man det faktum att det kommer komma ett anrop varje minut från själva mätutrustningen.
Att b-one & surftown mfl inte är så smidiga vid icke standartjänster förstår jag, det är inte många sekunder de kan lägga per kund/månad.
http://www.scorpionshops.com/stats/, tittar man bara snabbt på last kolumnen ser det 09:43 ut som att tre maskiner har över 182% last och två maskiner har 100%.
Fast tolkningen av de siffrorna verkar vara att de ha 82% mer last än om all last hade varit jämt delad mellan alla 9 maskinerna.
Lite sugen på en VPS, men det känns ganska mycket overkill...
Det blir scorpionshops...
Ska bli spännande och se hur det går att flytta över domänen..
Så nästa steg blir väll att hitta lämplig liten linuxmaskin att logga data med, antingen linksys wrt54gl eller så en artila matrix m520 modul, fast då måste man ju lösa nätverket... men får usb, serieportar osv klara, kan man ju bara trycka dit en usb wlan sticka.
Och hitta lämpliga temperatursensorer,blir väll DS1820...
Ska bli spännande och se hur det går att flytta över domänen..
Så nästa steg blir väll att hitta lämplig liten linuxmaskin att logga data med, antingen linksys wrt54gl eller så en artila matrix m520 modul, fast då måste man ju lösa nätverket... men får usb, serieportar osv klara, kan man ju bara trycka dit en usb wlan sticka.
Och hitta lämpliga temperatursensorer,blir väll DS1820...
Nu har jag fått kontot, de var ju inte snabbast i världen på att lägga upp nya konto..
(beställde fredag kväll, fick kontouppgifterna 00.37 onsdag morgon)
En förövrigt intressant tid att få ett mail på från ett företag i sverige
Men de verkar trevliga, och tyckte jag skulle ha kvar själva domänregistreringen där den är idag, de tjäna endå så lite på det...
Så nu blir det väll att starta en projekttråd
Och skaffa lite hårdvara...
Och börja rita upp värmeanläggningen, och designa databasen...
Undra när jag tänkte att jag skulle hinna med allt det..
(beställde fredag kväll, fick kontouppgifterna 00.37 onsdag morgon)
En förövrigt intressant tid att få ett mail på från ett företag i sverige

Men de verkar trevliga, och tyckte jag skulle ha kvar själva domänregistreringen där den är idag, de tjäna endå så lite på det...
Så nu blir det väll att starta en projekttråd

Och skaffa lite hårdvara...
Och börja rita upp värmeanläggningen, och designa databasen...
Undra när jag tänkte att jag skulle hinna med allt det..