jag använder bascom för att skriva programmet med sedan läser jag in hex filen i avr-studio för att programmera kretsarna men det enda den säger är att
" the clock frequency is below 1/4 " och bla bla bla " chech your connections" jag har ingen aning om hur jag ska åtgärda detta felet.
behöver hjälp fortast möjligast
tack på förhand
/petter
Senast redigerad av petterp 2 januari 2008, 17:39:07, redigerad totalt 1 gång.
Det kan vara så att du har programmerat MCUn att använda en klocka som inte finns, t.ex. extern kristall etc. Den behöver ha en klocka för att kunna programmeras. Och har man t.ex. tänkt använda interna oscillatorn och råkar programmera om för extern oscillator blir det mindre bra!!
Viserligen säger inte ditt felmeddelande detta så jag kanske beskriver ett annat fel, men detta är vanligt.
Hastigheten du programerar med måste vara ett antal ggr lägre än clockhastigheten du har på kretsen. Välj lägre programmeringshastighet och se efter att inte: - div med 8 spökar till det.
jag andvänder en yttre klocka, på 7382800HZ
vad ska man ställa in den på?
det har fungerat innan för mig, men jag ibland så vill den helt enkelt inte, men det brukar börja fungera om jag bara bytte cpu-kort, men nu fungerar den inte alls
Har du alltså testat med flera olika kort med samma resultat?
Jag fick samma fel-meddelande som du för ett tag sedan. Det visade sig vara kristallen som var paj. Men det tog ett antal timmars felsökande innan jag hittade felet.