Kondensatorbank - Spränga penna =).

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Oblivion: Jag har stor respect för kondensatorer med hög spänning (inte högspänning, utan hög spänning :)) och vad jag kan se har jag inte skrivit att jag har fått en stöt av kameran, utan jag kortslöt den. Jag va väl isolerad från kondensatorn och ser inte att risken skulle vara särskilt stor att jag skulle få en stöt av det. Därmot finns det väll andra risker med att råka kortsluta den, som tex. risk att den sprängs m.m.

Åter till topic, jag vill se en film! :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jaså var det dig han snackade om... Ja där ser man. Jag kan inte heller se nånstans att du skulle ha fått en stöt. :?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Hmm.. Jag tror det va mig han syftade på, eller :?:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Kan inte se att någon annan här experimenterat med en konding undertiden tråden skapats...

Om man skulle ta och leta reda på den där chargepumpen som Tekko pysslade med förut...
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

squiz3r skrev:"Det är tillräckligt med kräm för att döda i en sådan så var försiktig!"

gurgalof: Är det verkligen det, de flesta ligger bara på 120µF @ 290v (på kondingen står det 330v). Behövs det inte mer än så? Nu bli man ju lite skrajsen :oops:
För en herrans massa år sedan när jag gick i gymnasiet (typ 88-89) på tele-rep så hade jag en klasskompis som dagligen skulle låna suddet och man fick alltid hämta tillbaks det. En dag så laddade jag upp en 0.47uF konding på till 700volt och vek benen åt var sitt håll längs kroppen. Det var inte suddet jag kastade nästa gång han ropade. :roll: Låt oss säga det så här. Killen satt kvar på stolen efter ett mycket brutalt spasmiskt ryck och han var lagom omtöcknad. :twisted:

Ta det försiktigt för kondingen lämnar en jäkla hög ström bara resistansen blir låg nog och chocken kan nog vara fullt tillräcklig för att stoppa hjärtat om man har otur.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Haha, vilket trick :D Ska komma ihåg det 8)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tänk bara på att det kan vara ett livsfarligt "trick" ifall personen i fråga har svagt hjärta,
så det är inte att rekommendera.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Om man vill göra det lite mer ofarligt kan man ju sätte en liten SMD resitor i serie. Tar ju nästan ingen plats och duger bra för att begränsa strömmen för att hindra hjärtshock. Självklart gör det ju inte lika ont, men i alla fall :D
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

skojjar du...
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

dom små vita kondningarna från rifa brukar jag ladda upp med cirka 300 volt och kasta till kompisar :twisted: (plastkondningar)
Senast redigerad av Electricguy 6 januari 2008, 10:07:28, redigerad totalt 1 gång.
bobobo

Inlägg av bobobo »

Någon som kan bygga något kreativt med denna?
http://www.blocket.se/vi/14607368.htm?ca=15_s

Lägg upp film här sen!
peter555

Inlägg av peter555 »

Om jag räknat rätt borde det vara ca 3x270 uF, inte så imponerande.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag fattar inte riktigt .... en del resonemang låter lite som att om man vill ha ett hårdkokt ägg kör man det 7 minuter i 100-gradigt vatten. Då kan man ju köra det 14 minuter i 50-gradigt, eller 3,5 minuter i 200-gradigt...

Jag skulle vilja påstå att det är strömmen genom pennan som får den att brinna/förkolna/explodera enligt den enkla effektformeln:

P = R * i^2
Pennan kan säkert klara en viss effekt men blir det för mycket överhettar den. Genom att mata på en mycket hög ström kan man säkert få pennan att explodera; anslut ett motstång på 100R/0,5W till 230V!!
Vill man ha en långsam utveckling matar man med lagom hög ström under längre tid och det enda som gäller är att strömkällan kan leverera ström hela tiden.

En uppladdad konding å andra sidan levererar en ström som faller ganska snabbt (exponentiellt) och även om kondensatorn har initialt en hög energi kanske spänningen inte är hög nog att driva "explosionsströmmar" genom pennan. Ett större kondensatorvärde innebär att strömmen faller av lite långsammare. Kondensatorn har å andra sidan (ofta) lågt Ri och kan alltså kortvarigt leverera höga strömmar.

Lek lite med följande formler:
Kondensatorns energi: W = C * U^2
Ström från kondensator: I = Î * e^(-t/RC)
där W = energi, C = kapacitans, U = spänning över C, I = momentanström genom pennan; Î = toppströmmen (bestäms av Î = U/R), R är pennans motstånd och t = tid (i sekunder efter tillslag).
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

det blir alltså ungefär som att spränga en koppartråd, men mycket tjockare.den smälter så fort att det blir en smäll.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Under lång vinterpromenad kom jag på att jag kanske var för teoretisk.

Det jag ville ha sagt var att pennan är ett motstånd och det som får den att brinna av/explodera är effekten utvecklad i den.
Effekten bestäms av P = U*I.
Strömmen kan inte bli hur stor som helst och avgörs av spänningen. Har jag nu tillräckligt hög spänning för att pressa igenom dödlig ström måste sedan å andra sidan finnas lite energi bakom så att strömmen hinner flyta tillräckligt länge för att göra skada.
Skriv svar