Van der Graaf (stavning?) generator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det är ju inte så hög kapacitans mellan kulan en bit upp som blir uppladdad och jord - och därmed inte så mycket ström vid överslag även om spänningen är groteskt hög. Det ger nog mera ström i gnistan om försökpersonen står på en plexiglaskiva och låter sig bli uppaddad från generatorn (så att håret står rätt upp) och sedan kliver av plexiglaskivan - med andra ord handlar det om ungefäör samma kapacitanser som vid sedvanlig ESD-övningar och statiska knäppar - även om det initialt startar med betydlig högre spänning.

Skall det bli mer 'kännbart' så måste kapacitansen upp en del.
peter555

Inlägg av peter555 »

De riktigt stora maskinerna har kulor som är flera meter i diameter, sedan står ju alltihop i en metallbur så några nF bör det bli. Laddar man sedan upp till några MV så blir det ju några kJ.

Det går också att kombinera generatorn med en lagom kondensator för att få upp energin.
xxargs

Inlägg av xxargs »

nF är väldigt mycket om det skall göras mellan två metallplattor med flera dm luft emellan.

2 st 1m^2 metallplattor med 1 meters avstånd har bara ca 8.8 pF i kapacitans, skall man nå i närheten av 1 nF så måste avstånden mellan dessa jätteplattor vara mindre än 1 cm luft.

en metallkula med ca 2 dm i diameter i luft har ca 11 pF kapacitans
(just sfär hanteras som ett specialfall i elläraboken ;-) )

En 'kula' på en van de graaff-generator av skoltyp har nog inte ens 1 pF i kapacitans gentemot sin omgivning - därav att urladdningarna inte är dödliga när det väl knäpper till... ställer sig en mäniska i närheten/mellan plattorna så åker förståss kapacitansen upp en hel del - och spänningen sjunker i motsvarande grad om den inte pumpas upp mha. generatorn igen.

Dom högspänninstaplar som används i högspänningslabratorier använder annan teknik modell parallellkopplade kondingar som laddas upp sakta via motstånd och helt plötsligt blir seriekopplade istället med en listig kopplingsstruktur (utan dioder!, men med gnistluftgap istället) och kan därmed ha mycket högre energi i sina gnistor än motsvarande van de graaff-generatorlösning med kula i toppen.
peter555

Inlägg av peter555 »

Ja. du verkar ha rätt, det blev inte så många pF, man ska alltid räkna på saken innan man säger något. Så det blir några J energi istället.

Jag har sett en rejäl VDG på ett högspänningslabb, ca 10 m hög. Fördelen med den var att det gick att få spänningar på ett antal MV, något som kan vara svårt att åstadkomma annars.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Den jag sett på KTH körde med parallell/seriekondingar också typ 10 meter hög - när pärlbandet med metallalkulor vred sig sakta in mot stapeln och det slog över - så kom den där > 5 meter långa gnistan med ljudtyck av ett älgjstudsarskott ekande mellan kakelväggarna... - det hade ju varit bra om någon hade förvarnade lite om den lilla detaljen innan... ;-)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Några Joule, det är väl ungefär som ett elstängsel av lite större storlek.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Hej, lånar tråden lite :).

Jag har några konstruktionsfrågor ang. van de graff'en från denna läken http://web.singnet.com.sg/~sengam/construction.htm.

I den länken använder de en kakburk(?) för att säta motorn i, måste man ha den eller kan man bara sätta motorn under PVC röret? Enligt bild nedan:
Bild

Är PVC röret över huvud taget nödvändigt, hindrar det den statiska elektriciteten frå att komma ut på nått vis? :P Är inte så bra på hur det fungerar med statiskelektrisitet.. Hade det räckt med tex. en bit PVC plast på ena sidan av gummibandet?

Skulle man kunna tillverka metallkulan av alufolie eller skadar det att det blir buckligt?

Mvh
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Kulan vill man ha så slät som möjligt. Det som begränsar spänningen är hur mycket av laddningen som läcker ut i luften. Luft joniseras och börjar leda lättare vid spetsar och vassa kanter. Minsta radien bestämmer hur hög spänning den kan hålla.

Men mindre ojämnheter längs en stor radie är inte så farligt. Det finns dom som har gjort toroider till teslaspolar med kycklingnät som funkar hyfsat. Skaffa aluminiumtape så kan du få ett klot av valfritt material att bli ledande. Gnuggar man ner tapen med en vanlig matsked går det att få det ganska slätt och fint.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Ok, det var som jag misstänke, den "kulan" jag har nu är en konservburk, och den har räffliga kanter, så det är väll inte så bra då :P.

Aluminiumtape va en bra ide, det tänkte jag inte på! Kycklingnät har jag också funderat på, men aluminium tape måste väll bli bättre?

ang. PVC röret runt gummibandet, så vet du inte svar på den frågan? :)

Mvh
Silverwulf

Inlägg av Silverwulf »

Ahh, tack för det dära med kulan :)

Angående PVC röret undrar jag precis samma sak.

Och det dära med jordningen Squizer - koppla andra änden av kabeln till motorns jord :) Ett tips bara.

Skriv gärna hur det blev sen när du blir klar med den. ;)
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Han har redan gjort det på projekt delen :)
svix

Inlägg av svix »

Om man sedan håller i en stor metallkula som gnistan får ladda ur till, så får man en rejäl stöt jämfört med att bara hålla fram handen
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Svix: Efter exprimenterande med min (för några dagar sen) kom jag framm till tvärt om, att det är blixten och inte strömen som gör ont. Jag kände inget alls om jag håller i en kula.. :) Men det kanske bara gäller strörre..

Mvh
Skriv svar