Kondensatorbank - Spränga penna =).
Men varför MF? Det betyder ju MegaF.. Varför åtminstånde inte använda nått som inte redan används?? 
---
Lyckades precis kortsluta en konding i en engångskamera, satan va det small! Först tryckte jag på "dischrge" knappen, men sen såg jag att en neon-lampa fortfarande lös, så jag tänkte att det är väll bara lite spänning kvar i kondingen som inte försvan av discharge knappen, så jag tänkte kortsluta den med en prob till mätinstrumentet, samtidigt som jag gjorde det såg jag på instrumentet att där var över 280volt i den! Sen sa det bara "puff!", eller ja.. Inte direkt "puff" jag flög bak någon meter och trillade av stolen, och jag har fortfarande pip i öronen
.
Mvh

---
Lyckades precis kortsluta en konding i en engångskamera, satan va det small! Först tryckte jag på "dischrge" knappen, men sen såg jag att en neon-lampa fortfarande lös, så jag tänkte att det är väll bara lite spänning kvar i kondingen som inte försvan av discharge knappen, så jag tänkte kortsluta den med en prob till mätinstrumentet, samtidigt som jag gjorde det såg jag på instrumentet att där var över 280volt i den! Sen sa det bara "puff!", eller ja.. Inte direkt "puff" jag flög bak någon meter och trillade av stolen, och jag har fortfarande pip i öronen

Mvh
- Electricguy
007sweden
Alltså elsäkerhetsverket själva som säger så
EDIT:
Alltså slutar lågspänning vid 1000VAC och vid 1500VDC
EDIT2:
Klenspänning däremot är max 50VAC eller 120VDC om jag minns rätt. Det används i samband med SELV
EDIT3:
Var för sen där med edit2...
http://www.elsakerhetsverket.se/downloa ... 2004_1.pdfELSÄK-FS
2004:1
4
2 kap. Definitioner
5. högspänningsanläggning: anläggning för nominell spänning över 1 000 V växelspänning eller över 1 500 V likspänning,
Alltså elsäkerhetsverket själva som säger så

EDIT:
Alltså slutar lågspänning vid 1000VAC och vid 1500VDC
EDIT2:
Klenspänning däremot är max 50VAC eller 120VDC om jag minns rätt. Det används i samband med SELV
EDIT3:
Var för sen där med edit2...
Senast redigerad av Purre 30 december 2007, 18:21:33, redigerad totalt 2 gånger.