Kondensatorbank - Spränga penna =).

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Kondensatorbank - Spränga penna =).

Inlägg av squiz3r »

Hej, jag fick precis en idé, helt meningslös men kanske rolig :D. Stifftet i en blyertspenna består ju av grafit och det leder ju ström ganska bra. Jag testade att koppla in en penna till mitt labbagg, då gick det igenom ca. 1,7A @ 15v och pennan började ryka från trät. Så min idé va att om man kopplar in den till en stor kondensatorbank på ett antal hundra volt borde man kunna spränga pennan? Någon med en stor bank som vill testa kanske? :P

Mvh
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har eldat upp en blyertspenna med hjälp av en "spänningskub" (typ labb-agg, vanligt i fysiksalar).

Är inte säker, men jag tror inte att pennan skulle sprängas av att tillföra mer energi såhär. Tror att den istället skulle fatta eld och förkolnas i ett väldigt snabbt förlopp.

Men jag ser gärna en demonstrationsfilm som visar att jag har fel. :)
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jag ska nog kunna göra ett försök. :)
Jag är ganska säker på att den kommer att sprängas om man dumpar några Kj i den. :D
net4all

Inlägg av net4all »

En kompis(läs "expriment-tokig") kopplade in en penna direkt över 230V nätet, dvs pluggade in pennan direkt över en stickpropp med lite ledningar.

Skulle tydligen ge endel snygga ljus/ljud effekter, vet dock inte hur "stora" effekter... :)

Och proppen gick inte :?
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Visst är det en blyertspenna som är i hel trä inte bra stiftet?
Flummo

Inlägg av Flummo »

Jag har kopplat 0,7mm blyertsstift till ett bilbatteri, satte stiftet i en krokodilklämma och höll andra änden av stiftet mot jord. De flesta gångerna blev det bara ett kraftigt glödande stift som om jag minns rätt blev tunnare och tunnare, men ett par gånger fick jag stiften att explodera också. Förmodligen kan någon av ingridenserna i stiften förångas, och bygger det upp tryck inne i stiftet så... Poff!
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Vår fysiklärare när jag gick på högstadiet kopplade en blyertspenna till vägguttaget, den exploderade. En annan fysiklärare på skolan visade att det räckte med strömkuberna för att pennan skulle explodera.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

jag tror att jag ska testa med min lilla kondensatorbank :twisted:
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Ja, med Lardas dynaimlåda lär den nog sprängas :D
docksider

Inlägg av docksider »

Med en liten kondensatorbank laddad till ca 40J @ 400V har jag sprängt 0,7mm stift till stiftpennor. Samma bank laddad till 350V fick det bara att glöda vill jag minnas. Var ett tag sedan jag lekte med den så inte säker.

OT: har en 12mF bank nu som klarar 400V och en en IGBT-transistor som klara 450A kontinuerligt, bara jag hittar en diod som klarar kickbackströmmen från spolen så skall det bli en coilgun :twisted:

EDIT : lite stavfel och shit
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag tänkte att eftersom en blyerts penna är insluten i trä så borde den sprängas mycket mera än ett stift som ligger löst.. :) Samma sak som om man tar lite svartkrut och lägger på ett bord och tänder på, det brinner ju bara häftigt, men om man stäger in det i ett rör... :D

Jag har en kondensatorbank på 16v, 30*2200uF (66 000uF) men eftersom en penna har så hög resistans går det ju inte med den spänningen, sen har jag en annan på 200v, 3*1500uF (4500uF), men den har jag problem med att ladda upp till tillräckligt hög spänning.. Har testat med en spole innan, typ som en step-up, då fick jag upp den till 160v, men det tog lång tid.. Har börjar testa med en 555'a som driver en transformator nu, men ensålänge inga jätte bra resultat.. :)

Mvh
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

squiz3r: leta upp en drivkrets till ett 12 volts lysrör. dom ger cirka 400 volt och 8 watt ut, det har jag till min och den laddar upp 400 volt på ungefär 10 sekunder.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Låter rätt bra.. :) Tar det stor plats? Kan man få tag på sånna billigt? Fast det är roligare att bygga själv :D
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Du skulle kunna bygga en boost converter, kanske inte det mest efektiva men fungerar bra.
En modell kan du se här.
Silverwulf

Inlägg av Silverwulf »

Lånar tråden lite :wink:

Om jag har en kondensatorbank på 50000µF/25V,

1. Hur kan jag ladda upp den?
2. Är det tillräckligt för en mindre coilgun för små skruvar?
Senast redigerad av Silverwulf 29 december 2007, 18:29:59, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar