RGB dioder som byter färg själv, drivning?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
G-man
EF Sponsor

RGB dioder som byter färg själv, drivning?

Inlägg av G-man »

Var på IKEA och som alltid är detta den bästa tiden på året att köpa julpynt på om man vill komma undan billigt :)

Köpte en ljusslinga med 50 RGB dioder som byter färg själva hyggligt synkront med! Den fungerade i sanslösa 3minuter och 42 sekunder innan trafon var glödhet och vad jag antar är strömbegränsaren också var nära smältpunkten(tog reda på detta genom att fatta den i handen när den slocknade dock - flera nya ansiktsminer upptäcktes hos undertecknad!)

Hur som haver, den var nersatt från 249kr till 49kr vilket gör besväret för en lantis till 0 att åka tillbaks och reklamera den eftersom resan skulle bli dyrare än inköpet...
Jag har min misstanke om vad som orsakat felet, nämligen att de bara tryckt ner benen i kabelm "påvägen" och då råkat på ett antal ställen trycka benen genom båda kablarna...

Men jag har ju alla 50 dioder kvar! :) frågan är, hur driver man dessa? jag har för mig att jag läst någonstans att de inte tål matningsspänningar över 5v pga den interna styrningen, vilket resulterar i en parallellkoppling likt de hade gjort.. ska man satsa på att ge dem 20mA/st eller?

Nån som har testat liknande och vet?
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Tror jag hittade tillbaks till det jag en gång sett, dioden är för visso inte lik med samma princip borde gälla!

För de som redan läst:

http://www.upplyst.se/product_info.php?products_id=161

Eftersom tråden därmed kanske inte innehåller något av värde så kan/får moderatorn ta bort inlägget om så behagar!
Skriv svar