Spice under linux

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
SvenW

Inlägg av SvenW »

Mitt inlägg var inte menat som polemik mot LTspice. Jag skulle tro att LTspice är rätt populär hos många konstruktörer.

Allting går nog, frågan är väl vilken väg som är lättast. Man kan behöva gå in och titta i eller editera stora filer, filtrera på udda mönster och dylikt, och då kan det vara jobbigt med GUI. Men mycket beror väl på hur man är van att jobba, Regex t.ex. kan nog också vara lite knepigt i början.
Och om man vill undersöka simulatorns källkod för att se hur den fungerar, så är det svårare att genomskåda ett GUI-program än ett med CLI. Gamla Berkley Spice är tillräckligt knepig ändå att förstå sig på. Gnucap, som är skriven i C++, är däremot förhållandevis lätt. Jag har läst igenom större delen av Gnucaps källkod, har dock icke förstått allt :-(
xxargs

Inlägg av xxargs »

Att ens försöka läsa och ännu värre försöka förstå spice/ngspice/gnucap-kod anser jag är en smula heroriskt bara det... ;-)

själv har jag mest kört Microcap av ren lathet, och vipec när det gäller passiv RF -kretsar även om jag då och då tittat på spice unde linux-miljö - problemet är att man gör det för sällan för att man skall komma ihåg alla turerna när det gäller spice under linux, därmed microcap under windows för små uppgifter.

---

Men det kanske fins fungerande och användbara skal numera som gör livet lättare även under linuxmiljö - skall kolla det igen då det var några år sedan jag trasslade med detta lite mer seriöst.
Skriv svar