Ny DVB-T antenn bättre än klassisk

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
arte

Ny DVB-T antenn bättre än klassisk

Inlägg av arte »

Hej,

När vi tittar på marksänd digital tv så låser sig bilden ibland - precis som när det är dålig mottagning.
Vi får in alla de kanaler vi har så den nuvarande "tv-2" antennen vi har fungerar.
Jag har sett att det finns vissa speciella DVB-T antenner, är det någon skillnad på dessa och de vanliga?

Detta är en ny

Och denna har vi nu
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag tror att den antenn ni nu har är bättre. Gå in i någon av menyerna på digitalmottagaren och se vad ni har för signalstyrka och signalkvalitet.

Det kanske hjälper att vrida på antennen. Är antennen rostig/ärgad och kabeln ner dålig så kanske en ny riktantenn och ny kabel löser problemet men titta först på signalstyrka och kvalitet.

Jag har ibland låsning trots bra signal och ny kabel men det kan även vara avbrott i länksystemet från Kaknästornet. Alla fel behöver inte bero på din antenn.

Protte
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

DVB-T verkar sändas på UHF kanal 21-6x , vilket din antenn du har nu är avstämd för.
De 'nya' digitala sändningarna görs med mindre uteffekt än det äldre analoga. Det kan innebära att man kanske måste ha mer antennvinst.

Känns dock lite konstigt att du jämför en Yagi med någon mysko aktiv antenn.
Den aktiva antennen från Siba verkar vara till för de som bor nära en sändar-mast
i innestadsområden.

Har du testat att rikta in den antenn du har nu bättre/rättare, det kanske räcker?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Som sagt, felen kan vara många... Allt ifrån saknade bitar i källmaterialet (dålig utsändning), tillfällig blockering av signalen (väderlek), dåligt riktat antenn (tar signalen i bakloben), dåliga anslutningar (ärg och ej åtdragna skruvar/ärgade kardeler på den skalade kabeln/många kabelskarvar) och slutligen en mottagare med dålig känslighet (billig mottagare/gammal mottagare).

/PeterH
xxargs

Inlägg av xxargs »

Impulsstörningar från moppe etc. i lagom takt kan effektivt sabba DVD-T mottagningen totalt, likaså kontaktknäppar från kylskåp, elelement etc. i din närhet och kan leta sig in i din fastighets antennförstärkare mm. och då hjälper inte ens god antennstyrkemottagning.

moderna komplexa modulationstekniker är mycket mer känsliga för störningar än de gamla analoga TV-signalerna där en knäpp bara gav en lite vit/svart prick i bilden medans i digitala domänen och med kompression där framtida frames är beroende av de gamla likt råttan på repet gör att ett antal bilder totalkraschar vid minsta lilla fel över vad som felrrättningskoderna kan hantera.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

jag tror att yagin är bättre
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Dom här Triax antennerna brukar fungera mycket bra, det enda som händer efter några år är att boxen till koaxkabelanslutningen brukar spricka och ev. ta in fukt.

arte, vet inte hur långt du har till sändaren och hur terrängen är beskaffad,
rent generellt klarar din antenn avstånd upp till 1.5-2 mil.
På längre avstånd skall du prova storebrodern Unix 100 för bättre signal.

Undvik förstärkare och sådana här mirakelantenner från Siba !!

Marknätet fungerar så bra idag att några störningar i sändningarna förekommer praktiskt inte, jag vill nog påstå att problemet ligger till 99.9 % i Boxer mottagaren och antennanl.

Kjelle
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Men likväl så är det 0,01% fel då vissa kanaler får ett år sedan stannade och då var det fel fram till sändaren i Överboda (Umeå).

Så det händer.

Protte
peter555

Inlägg av peter555 »

Problemet som jag ser det är att systemet är betydligt känsligare för störningar och även små störningar är mycket iriterande. Jag har fått byta antenn och sätta den 6 m högre upp än förut. Jag har spikrak frekvensgång på signalen och ca 15 dB SNR. Trots detta så får jag dropuot på ljudet ibland vilket är mycket irriterande. Problemen tycks uppstå när de byter programkälla så jag misstänker iofs att det ligger på sändsidan.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Dom digitala MUX sändarna ligger på 2.5 KW uteffekt mot 40 KW som dom
analoga hade, vilket motsvarar en sänkning på 16 dB.
Regeringen ville som bekant spara mycket på energiåtgången vid övergången till digitaltv.

Så visst behövs den gamla beprövade Yagiantennen, tråkigt att t.ex. Boxer
gått ut med att nu behövs bara en bordsantenn.

Kjell & CO kör med att gallerantennen skall fixa alla problem vilket inte den gör.

Så i många fall blir det Unix 100 eller Televé DAT 75 som gäller för och få en bra mottagning, i vissa fall ihop med en lågbrusförstärkare.

Teracom har gjort och gör mycket för att säkerhetsställa driften vid masterna, jag kör mot Borås sändaren(övergång digital nov 06) och kan inte minnas något fel på sändningen på minst 1 år.

Kjelle
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag kan väl inte påstå att det är dropuots ofta men det händer några gånger per vecka. Det är en mycket distinkt störning varför man reagerar på den varje gång. Störningar på bilden ser jag däremot väldigt sällan.
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Skarvar på ytterligare en antenn-fråga i det här ämnet.

Antennen nedan satt på kåken när vi köpte den. Är den något att ha för mottagning av Digital-TV eller ska man satsa på något nytt?

Bild

Mvh
Nils
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Funkar det så funkar det. Det är en kombiantenn så numera är det bara de korta spröten som har någon funktion.

Reflektorn (långt enkelrör) har absolut inget med funktionen att göra, att ta bort dipolen för VHF kan ställa till med anpassningsproblem men låt allt sitta uppe så länge det fungerar.

Protte
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Antennen ser ut att vara en kombiantenn med band1 och band4,5. Band1 behöver du inte. Det är dom 2 långa spröten. Men om du ska byta eller inte beror väl mera på om du har bra bild eller inte!
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Ibland har vi bra bild, ibland sämre. Det är aldrig riktigt 100% dock, men det tror jag inte jag sett någonstans där de har markbunden digitalTV. Funderar på om det är någon mer faktor än antennen.

Men tror ni jag skulle vinna något på att skaffa en bättre antenn?
Är tillexempel en Unix 32 eller Unix 52 bättre än den jag har?

Mvh
Nisse
Skriv svar