AVR eller PIC utvecklingskort!
AVR eller PIC utvecklingskort!
Jag vill börja med microcontrollers och ska skaffa lite grejor!!
För det första så ska det va så billigt som möjligt...
(Jag vet flera som kommer att klaga på detta, men jag känner mig själv... tycker jag inte det är så roligt så vill jag inte lägga för mycket pengar... tycker jag att det är roligt och har jag tid för det i framtiden så uppgraderar jag!)
För det anadra så vill jag börja med BASIC...
(Samma sak här.. jag vet att ni kommer att klaga... men jag vill efter massa efterforskning faktiskt börja med BASIC och kanske senare gå vidare till något annat språk!)
Kompilatorerna jag har tänkt mig är MikroBasic om jag kommer börja med PIC och om jag kommer brja med AVR så blir det nog BASCOM.
När det gäller valet mellan AVR och PIC så behöver vi ju knappast dra upp en ny diskussion... så det släpper vi direkt.
Det jag igentligen är ute efter är ett utvecklingskort som helst har en inbyggd programmerare.
Jag kollade lite på EASYPIC4 från mikroelktronika men det är på tok för dyrt för mig. Men sen hittade jag STK500 för AVR och då é vi nere i lite bättre priser även om jag helst ville se nåågot ännu billigare alternativ. Men jag har inte riktigt förstått än om STK500 har inbyggd programmerare... har dom det???
Kravet för min del på ett utvecklingskort är väl mest att det finns några knappar och några lysdioder som man kan koppla till olika pinnar men det skall ju givetvis vara utbyggtbart.
Jag kan tänka mig köpa färdigt eller gärna att löda ihop en byggsats men inte att bygga något själv från grunden.
Jag kommer altså låta utvecklingskortet/programmeraren styra mit val mellan AVR eller PIC. (..påpekar en extra gång attt jag vill inte ha en ny diskussion om AVR vs. PIC)
Har ni några tips????
För det första så ska det va så billigt som möjligt...
(Jag vet flera som kommer att klaga på detta, men jag känner mig själv... tycker jag inte det är så roligt så vill jag inte lägga för mycket pengar... tycker jag att det är roligt och har jag tid för det i framtiden så uppgraderar jag!)
För det anadra så vill jag börja med BASIC...
(Samma sak här.. jag vet att ni kommer att klaga... men jag vill efter massa efterforskning faktiskt börja med BASIC och kanske senare gå vidare till något annat språk!)
Kompilatorerna jag har tänkt mig är MikroBasic om jag kommer börja med PIC och om jag kommer brja med AVR så blir det nog BASCOM.
När det gäller valet mellan AVR och PIC så behöver vi ju knappast dra upp en ny diskussion... så det släpper vi direkt.
Det jag igentligen är ute efter är ett utvecklingskort som helst har en inbyggd programmerare.
Jag kollade lite på EASYPIC4 från mikroelktronika men det är på tok för dyrt för mig. Men sen hittade jag STK500 för AVR och då é vi nere i lite bättre priser även om jag helst ville se nåågot ännu billigare alternativ. Men jag har inte riktigt förstått än om STK500 har inbyggd programmerare... har dom det???
Kravet för min del på ett utvecklingskort är väl mest att det finns några knappar och några lysdioder som man kan koppla till olika pinnar men det skall ju givetvis vara utbyggtbart.
Jag kan tänka mig köpa färdigt eller gärna att löda ihop en byggsats men inte att bygga något själv från grunden.
Jag kommer altså låta utvecklingskortet/programmeraren styra mit val mellan AVR eller PIC. (..påpekar en extra gång attt jag vill inte ha en ny diskussion om AVR vs. PIC)
Har ni några tips????
> Har ni några tips????
Skippa "utvecklingskort" helt och kör med lösa prylar, labbplatta o.s.v.
Betydligt mer flexibelt och du kan i princip bygga vad du vill.
Utvecklingskorten passar i princip bara i en "skolbänksmiljö" där man kör
10-20 färdiga labbar från ett utbildningsmaterial. Men vill man göra något
*själv* från grunden, så är dessa kort bara "i vägen", så att säga.
> men jag vill efter massa efterforskning faktiskt börja med BASIC...
Den efterforskningen ger jag inte mycket för.

Men visst, det finns ju ofta lite bantade gratisversioner, så det är kanske inte
några bortkastade pengar i alla fall...
Skippa "utvecklingskort" helt och kör med lösa prylar, labbplatta o.s.v.
Betydligt mer flexibelt och du kan i princip bygga vad du vill.
Utvecklingskorten passar i princip bara i en "skolbänksmiljö" där man kör
10-20 färdiga labbar från ett utbildningsmaterial. Men vill man göra något
*själv* från grunden, så är dessa kort bara "i vägen", så att säga.
> men jag vill efter massa efterforskning faktiskt börja med BASIC...
Den efterforskningen ger jag inte mycket för.

Men visst, det finns ju ofta lite bantade gratisversioner, så det är kanske inte
några bortkastade pengar i alla fall...
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
>>"Men jag har inte riktigt förstått än om STK500 har inbyggd programmerare... har dom det???"
Ja! Jag använder AVRStudio och STK500 för att överföra programkoden till min uC.
AVR Dragon
STK-500
Eller denna??
För AVR titta in på:AVRFreaks.net
Om du väljer PIC så kan Sodjan (och andra) svara på dina frågor och ta då en titt på http://www.jescab.se för hårdvaran!!
Lycka till och välkommen in i mikrokontrollernas underbara (ibland i alla fall) värld!!!
Edit: Sodjan hann visst före.
Kör du C och AVR är mjukvaran gratis!!
Ja! Jag använder AVRStudio och STK500 för att överföra programkoden till min uC.
AVR Dragon
STK-500
Eller denna??
För AVR titta in på:AVRFreaks.net
Om du väljer PIC så kan Sodjan (och andra) svara på dina frågor och ta då en titt på http://www.jescab.se för hårdvaran!!
Lycka till och välkommen in i mikrokontrollernas underbara (ibland i alla fall) värld!!!
Edit: Sodjan hann visst före.

Kör du C och AVR är mjukvaran gratis!!
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ett mellanting kan jag tycka vara bra - en PIC eller vad man nu önskar för uC på ett litet subkort där man också placerar kristall och avkopplingskondensator, ICSP-kontakt samt eventuellt spänningsregulator. Sen sätter man ben på "modulen" motsvarade DIL-28 eller likanande så blir det fortarande lika flexibelt som lös uC, men bra mycket stabilare och pålitligare. Väljer man RJ-12 kontakten som brukar användas till PIC programerare så blir det mycket smidigt.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Om jag nu vill lära mig från grunden, om jag inte direkt har en applikation utan vill veta hur jag får lampor att blinka och hämta data från knappar och analoga signalkällor och trixa runt, vad gör jag då?
Jag vill programmera i (maskinnära) C, jag vill lära mig behärska (så mycket det nu går) HW/SW och sedan gå på mer konkreta projekt.
Är det DÅ alldeles knasigt och överkill att köpa ett utevcklingskit?
Jag grubblar en hel del på PICKIT 2 PIC starter kit från Electrokit (just för att den verkar billig och jag behöver lite mer komponenter därifrån).
Jag vill programmera i (maskinnära) C, jag vill lära mig behärska (så mycket det nu går) HW/SW och sedan gå på mer konkreta projekt.
Är det DÅ alldeles knasigt och överkill att köpa ett utevcklingskit?
Jag grubblar en hel del på PICKIT 2 PIC starter kit från Electrokit (just för att den verkar billig och jag behöver lite mer komponenter därifrån).
Nej, det finns natuligtvis lägen då de fungerar OK.
Om man är lite mindre intresserad av att "bygga" och mer intresserad
av hur de programmeras, så är det sannolikt OK.
Jag har själv kört med Wouter van Ooijen's "Dwarf boards" i ett projekt på
en lokal gymn.skola : http://www.voti.nl/dwarf/index.html .
De ligger lite imellan de stora "all-included" korten som EASYPIC4, och rena
labbplatte-lösningar. Själva CPU kortet är så pass litet och billigt att det även
kan användas för att byggas in i projekt. Och portarna/pinnarna är inte
i förväg allokerade till knappar/LEDs o.s.v.
Om man är lite mindre intresserad av att "bygga" och mer intresserad
av hur de programmeras, så är det sannolikt OK.
Jag har själv kört med Wouter van Ooijen's "Dwarf boards" i ett projekt på
en lokal gymn.skola : http://www.voti.nl/dwarf/index.html .
De ligger lite imellan de stora "all-included" korten som EASYPIC4, och rena
labbplatte-lösningar. Själva CPU kortet är så pass litet och billigt att det även
kan användas för att byggas in i projekt. Och portarna/pinnarna är inte
i förväg allokerade till knappar/LEDs o.s.v.
soundbrigad
>Är det DÅ alldeles knasigt och överkill att köpa ett utevcklingskit?
http://www.lawicel-shop.se/
Tillverkare > Olimex >
Tänker nog köp det här själv
Dev. Board for PIC 40PIN
I lager:
Artikelnr: PIC-P40
Exkl moms: 149,00 sek
>Är det DÅ alldeles knasigt och överkill att köpa ett utevcklingskit?
http://www.lawicel-shop.se/
Tillverkare > Olimex >
Tänker nog köp det här själv
Dev. Board for PIC 40PIN
I lager:
Artikelnr: PIC-P40
Exkl moms: 149,00 sek
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
http://ww1.microchip.com/downloads/en/D ... 51553D.pdf
Det är bara 58 sidor, bara installera MpLab, Htsoft:s kompilator och följa User Guiden, istället för välja asm så tar man htsoft:s kompilator istället (för c).
Det är bara 58 sidor, bara installera MpLab, Htsoft:s kompilator och följa User Guiden, istället för välja asm så tar man htsoft:s kompilator istället (för c).
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt: