Batterys CNC-bygge

Berätta om dina pågående projekt.
Battery

Inlägg av Battery »

Tack ska ni ha! :)
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Jag var väldigt skeptisk till ditt bygge i början. Men på nåt jävla sätt verkar det bli bra ändå!

Du verkar ha en duktig farbror som lyckas rikta in stängerna såpass bra som 0.1mm.

Det är nog den Vöyriska sisun som inte knäcks av lite motgångar :D

Hoppas på lite film med spån snart! Lycka till!
Battery

Inlägg av Battery »

Fräsen> Jo det är otroligt tacksamt att ha farbror och farsan till hjälp när det skiter sig :D de har ju jobbat i verkstaden hela livet så de har "lite" mer vana än vad jag har med metallarbete kan man lungt säga.

Vöyriska sisun :lol:

Anyway, var hem idag och tänkte provfräsa... och den förbannade drivelektroniken har något fel nu igen :( har lyckats smälla 298-kretsarna en gång redan och nu verkar det som en av de nya var defekt redan ur paketet.
Före detta höll jag även på med en L6203-baserad lösning som jag aldrig fick att fungera.

Kort sagt - jag har tröttnat fullständigt på att kämpa med hemmapulade dyngkretsar som aldrig fungerar, och har börjat fundera allvarligt på Geckodrive.
Då skulle man iallafall få bra drivkretsar som man dessutom kan "växa i" sedan när motorerna skall bytas till större (vilket säkert kommer att hända i framtiden).

Frågan är vilka som löns att satsa på? G201, G202 eller G203V ? Prisskillnaden är ju inte så himla stor så kanske 203V skulle vara vettigast att satsa på?

Detta blir dock aktuellt först när jag har råd... om jag får en ny 298-krets på garanti kanske jag gör ett sista försök med den för att få testköra lite åtminstone... men mer pengar orkar jag inte slänga ut på nuvarande drivelektroniken.
Battery

Inlägg av Battery »

Ok, jag har alltså nu bestämt mig för G203V, beställer sådana någon gång efter jul.
Fram tills jag får dessa vet jag inte riktigt vad jag skall göra med fräsen, konstruerandet är ju färdigt i stort sett. Lite typiskt att man inte kan greja med fräsen nu när man har ledigt ett par veckor men :)

Förövrigt vill jag önska en riktigt fridfull jul till alla som följt detta bygge. Tack för alla ideer och visat intresse :)
Användarvisningsbild
blackadder

Inlägg av blackadder »

tja, måla lite kan du alltid göra......... :)
Battery

Inlägg av Battery »

Nja, jag vill verifiera att allt fungerar först, då det är lite jobbigt att svetsa till något när det är målat.
Däremot skulle jag kanske kunna börja på med lite kabeldragning, vad rekommenderar ni att använda för kabel? Har kört med nätverkskabel hittills där jag kopplat ihop trådarna parvis, men skulle kunna fixa det "ordentligt" nu då det ändå ska göras förr eller senare.

EDIT: Vad tror ni om 55-743-55 från elfa?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Den lär funka utmärkt. Lite overkill kanske... Den kan du dra 10A genom utan att oroa dig det minsta för vare sig spänningsfall eller varmgång.
Battery

Inlägg av Battery »

MadModder> Ok, kanske det rent av skulle fungera med 0.75mm²-varianten då, den är ju lite billigare och man är ju snål :D

Geckona är beställda så det tar väl ett par veckor innan de kommer, under tiden skall jag göra kylvätskebaljan 100% klar (rikta, borra alla hål, måla och täta). Skall även börja dra kablar och slangar, och justera upp maskinen så bra det går.

Blir en elfa-beställning så småningom också på diverse grejer, skall bygga ny nätdel till gekona (72v 10A).
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Personligen skulle jag dock använda skärmad kabel till motorerna, för det finns en hel massa störningar runt de kablarna när man kör. Tänk dig allt mellan 0-30kHz fyrkantvåg, flera Ampere. Rena radioantennen. ;)
Battery

Inlägg av Battery »

Okej, råkar du ha en elfa-nummer till sådana?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

55-818-48
Men en del kommer opponera sig, då en av ledarna är grön/gul...
Battery

Inlägg av Battery »

Tack. Sådana får det bli.
whynot

Inlägg av whynot »

Har läst igenom detta projekt nu, ser bra ut men axlarna till z-axeln är fortfarande silverstål
från Clas ohlson? Kommer inte att fungera i längden måste vara härdade axlar till kulbussningar
blir spår efter kulorna rätt fort i silverstål. Om Du har Clycodurbussningar eller dylikt duger
silverstål bra men då går det tyngre.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Ser mäktig ut!
Battery

Inlägg av Battery »

Whynot> Aha, det visste jag inte, tack för tipset. Blir att skaffa bättre axlar i samband med Z-axelns ombyggnad då.

Geckodrivarna borde kunna avhämtas från tullen i kommande vecka så då skall jag fräsa och leka en hel del innan jag bygger vidare, måste få skörda lite frukter också så man håller motivationen uppe :)

Köpte förövrigt en sånhär loc-line slang till kylvätskan, mest bara för att den såg så fin ut :lol:
Bild
Skriv svar