Bakspänning på A3977
Bakspänning på A3977
Jag har ett stegmotordrivkort baserat på 3 st allegro A3977. Det har ibland hänt att man har vevat manuellt på koordinatbordet, med drivelektroniken avstängd. Drivkretsarna får ju då spänning på sig bakvägen pga generatoreffekten i stegisarna. Är det någon som har en uppfattning om huruvida detta är skadligt för kretsarna eller ej?

- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31419
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
De var inte anslutna till något alls, och använde jag skruvdragaren blev det mer än så. Vad jag minns... Ska testa igen. 
[edit]
Genom att vrida för hand direkt på axeln får jag ca 40Vpp. Det blir ju dock bara 20V som FETarna "ser".
Jag kan inte se att det blir någon skillnad att ha motorn ansluten till drivkortet då FETarna inte leder alls när det är avstängt.
Med min skruvdragare (1150rpm) blir det 80Vpp.
Tror det blir högre spänning ur en skitmotor med hög impedans. Ska prova det med.

[edit]
Genom att vrida för hand direkt på axeln får jag ca 40Vpp. Det blir ju dock bara 20V som FETarna "ser".
Jag kan inte se att det blir någon skillnad att ha motorn ansluten till drivkortet då FETarna inte leder alls när det är avstängt.
Med min skruvdragare (1150rpm) blir det 80Vpp.
Tror det blir högre spänning ur en skitmotor med hög impedans. Ska prova det med.
Senast redigerad av MadModder 25 december 2007, 18:17:16, redigerad totalt 3 gånger.
Har en mindre stegmotor av ingen speciell modell som jag fick ut ett antal 100V när jag drog runt axeln med en 10 varv /sekund eller vad det kan ha varit, gjorde detta för något år sedan så jag kommer inte ihåg exakt spänning. Bra högre spänning än man kanske kan tro från dessa men strömmen är dock inte så speciellt hög och spänningen sjunker säkert också rätt brant vid belastning skulle jag tro.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31419
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Jomen när man har drivkortet avstängt, då är ju inte motorn kopplad till nätdelen alls. Och så vrider man runt motorerna. Finns ju inget som håller mot spänningen då. Förutom frihjulsdioderna, men de hjälper ju bara i ena strömriktningen.
Min dumplösning funkar klockrent. Så fort spänningen i kondingarna är högre än matningen plus fallet över en trissa, bränns detta bort i några effektmotstånd. Det här betyder också att slår man av aggat, töms kondingarna omedelbart.
http://madmodders.se/temp/Scheman/lilla ... kast_3.gif
Det är C13, R2, R4-R9, D5 och T1 som utgör själva dumpen.
Men har man allt avstängt får man iaf hålla fingrarna i styr. Då är ju drivkortet avstängt...
[edit] Eller inte. Glöm sista meningen.
Min dumplösning funkar klockrent. Så fort spänningen i kondingarna är högre än matningen plus fallet över en trissa, bränns detta bort i några effektmotstånd. Det här betyder också att slår man av aggat, töms kondingarna omedelbart.

http://madmodders.se/temp/Scheman/lilla ... kast_3.gif
Det är C13, R2, R4-R9, D5 och T1 som utgör själva dumpen.
Men har man allt avstängt får man iaf hålla fingrarna i styr. Då är ju drivkortet avstängt...
[edit] Eller inte. Glöm sista meningen.
Senast redigerad av MadModder 25 december 2007, 19:38:25, redigerad totalt 2 gånger.
Jo, switchtransistorernas inbyggda skyddsdioder leder ut spänningen på DC-linjen där övriga kretsar och kondingen i nätdelen funkar som belastning.
Om du bryter upp förbindelsen mellan nätdelen och kortet när du stänger av så "finns" naturligvis inte kondingen där som belastning men det borde ändå inte vara några problem om man "vevar" för hand.
Om du bryter upp förbindelsen mellan nätdelen och kortet när du stänger av så "finns" naturligvis inte kondingen där som belastning men det borde ändå inte vara några problem om man "vevar" för hand.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31419
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Okej, jag glömde att det sitter 8st trissor, två H-bryggor, med inbyggda dioder som sköter det där gallant åt alla håll och kanter. 
Har man då ett agg med stora kondingar på utgången har man nog ryggen fri.
Provade för skojs skull att koppla in en konding på ett helt oanslutet kort, oscilloskopet kopplat till kondingen, och snurrade på motorn. Spänningen steg sakta mer och mer. Det betyder att utan dumpkrets kan man ändå komma upp i farliga spänningar.

Har man då ett agg med stora kondingar på utgången har man nog ryggen fri.
Provade för skojs skull att koppla in en konding på ett helt oanslutet kort, oscilloskopet kopplat till kondingen, och snurrade på motorn. Spänningen steg sakta mer och mer. Det betyder att utan dumpkrets kan man ändå komma upp i farliga spänningar.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31419
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Helt riktigt. För att spara på kondingarnas liv först och främst. Trafon är bara på 120VA. Jag ställer in med R13 vid vilken spänning i stora kondingarna som reläet ska kortsluta motstånden. Jag ville inte använda en timer eller mindre precisa metoder pga dumpen. Om jag trycker nödstopp töms kondingarna, och då vill jag ju ha mjukuppladdning av dem igen när det är dags att starta upp. 
Ja, jag tror definitivt samma idé skulle funka till en mycket större nätdel.
När allt är som det ska, alltså att spänningen i kondingarna är samma eller möjligen lite mindre än inkommande, så går all ström via schottkydioden D5. Om spänningen blir högre på högra sidan, så vill ju strömmen gå åt andra hållet, vilket inte går över D5, så det blir då ett spänningsfall över R4 istället. Detta får då trissan att öppna ner till bleedermotstånden. Enkelt och effektivt.
Man bör dimensionera så att det går minst lika eller mer ström där än vad alla drivkort mm drar i sig själva under drift, annars gör ju inte dumpen så speciellt stor nytta...
Helst ska det ju nästan säga PANG så ska överflödet vara borta, men jag vet inte hur bra det skulle vara i sin tur...
C13 har jag för att det ska bli en jämn och fin spänning som ligger över R2, R3 och R4 under uppladdning. Först hade jag inte den kondingen, och då kom ju en helvågslikriktad spänning in, som blev noll 100ggr i sekunden (såklart), och då dumpade dumpen lika ofta. Kom bara upp i typ 10V, och effektmotstånden blev fantastiskt varma.

Ja, jag tror definitivt samma idé skulle funka till en mycket större nätdel.
När allt är som det ska, alltså att spänningen i kondingarna är samma eller möjligen lite mindre än inkommande, så går all ström via schottkydioden D5. Om spänningen blir högre på högra sidan, så vill ju strömmen gå åt andra hållet, vilket inte går över D5, så det blir då ett spänningsfall över R4 istället. Detta får då trissan att öppna ner till bleedermotstånden. Enkelt och effektivt.
Man bör dimensionera så att det går minst lika eller mer ström där än vad alla drivkort mm drar i sig själva under drift, annars gör ju inte dumpen så speciellt stor nytta...
Helst ska det ju nästan säga PANG så ska överflödet vara borta, men jag vet inte hur bra det skulle vara i sin tur...
C13 har jag för att det ska bli en jämn och fin spänning som ligger över R2, R3 och R4 under uppladdning. Först hade jag inte den kondingen, och då kom ju en helvågslikriktad spänning in, som blev noll 100ggr i sekunden (såklart), och då dumpade dumpen lika ofta. Kom bara upp i typ 10V, och effektmotstånden blev fantastiskt varma.

- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31419
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Tål kondingarna att laddas ur med 50A? Tror inte det är så bra att dumpa dem med en ström som överskrider max rippelström. Nån som vet säkert får gärna rätta mig. 
Mina av den här typen

tål rippel på 10A vid 85°C, 5A vid 105°C.
Iofs, sätter man 5 såna i parallell så funkar ju 50A.
Förresten, 50A... Hur många Farad ska du ha, 0,2F?
Jag har 5A och kör med 20mF.

Mina av den här typen

tål rippel på 10A vid 85°C, 5A vid 105°C.
Iofs, sätter man 5 såna i parallell så funkar ju 50A.
Förresten, 50A... Hur många Farad ska du ha, 0,2F?
Jag har 5A och kör med 20mF.
