Bygga om ett modellservo

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jon
Inlägg: 7
Blev medlem: 8 juli 2003, 10:13:43
Kontakt:

Bygga om ett modellservo

Inlägg av jon »

Jag håller på att undersöka hur man kan bygga ett servo från scratch. Man kan ta elektroniken från ett hobby servo och ta en större motor och bygga en förstärkare med mosfetar. Men jag vill hitta en krets som simulerar den specialkretsen som sitter i hobbyservon. Det finns två olika kretsar som sitter i, NE544 och M51660L. Frågan är bara hur svårt det skulle vara att bygga ett stort servo utan att använda sig av ett litet. (och hur fan man gör)
VikHe
Inlägg: 244
Blev medlem: 27 maj 2003, 22:32:13
Ort: Boden

Inlägg av VikHe »

beror juh på hur du vill styra det också, om du måste ha PWM styrning av det som på ett vanligt servo är det nog lättast att ta några transistorer och använda styrkortet från ett litet servo.
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Vad ska du ha det till ?

Ska man bara vrida runt stora krafter så kan man t.ex använda tekniken som finns i antennrotorer eller ställdon i industrin.
jon
Inlägg: 7
Blev medlem: 8 juli 2003, 10:13:43
Kontakt:

Inlägg av jon »

Hittade en krets hos elfa som funkar som ett sånt där servochip UC3637 som man kan sätta på en H-brygga på. Jag ska ha starka motorer för att bygga en motordriven armatur. Det hela ska styras med DMX som omvandlas till 0-10V för att sen omvandlas till PWM. Det finns kretsar som folk säljer som gör detta men jag orkar inte köpa sånna av snålt folk (dmx-pwm). Så jag gör på mitt sätt.
Det enda jag igentligen behöver är ju en H-brygga och nån sorts voltage feedback eller nåt så att motorn bara kan snurra 360 grader. A ni fattar, som ett servo...
GLT_Kent
Inlägg: 16
Blev medlem: 29 juni 2003, 21:30:27
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av GLT_Kent »

Jag tvivlar på att det fungerar speciellt bra att bara ta elektroniken från ett litet servo och driva en större motor med. Det är väl en PID regulator i ett vanligt servo, för att få axeln att röra sig till rätt läge så fort som möjligt, och att sedan stanna exakt rätt, utan överslängar. Man behöver nog ändra en del av värdena för regulatorn för att det ska fungera bra. En annan motor/utväxling ger andra värden för regulatorn...
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

I antennrotorer använder man en likströmsmotor + växellåda.
En vridpotentiometer är kopplad till växellådan och genom att mäta resistansen så vet man i vilket läge axeln är.

Där kan man programmera in olika vinklar genom att jämföra potentiometerns resistans i ett visst läge, med fasta motstånd som motsvarar en viss vinkel.
jon
Inlägg: 7
Blev medlem: 8 juli 2003, 10:13:43
Kontakt:

Inlägg av jon »

Utväxlingen är densamma det enda som inte är samma är strömmarna i motorerna. Men med hjälp av en H-brygga så blir det "samma". Motorerna får ju samma fart med samma styrspänning från chippet.
Användarvisningsbild
Raceman
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 augusti 2003, 15:16:09

Inlägg av Raceman »

Jag har byggt om ett servo för att driva motorn i min modellbåt.
Jag har bde back och fram drivning och det fungerar bra så länge man inte
bygger en racerbåt då dessa grejer drar alldeles för mycket ström av accarna. Man kan nog lösa detta med bättre komponenter än dom som jag anväde men min båt är en långsam sak. :)

Mvh Tony (maila mej gärna så skall jag kolla om jag hittar schemat)
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

GLT_Kent skrev:Jag tvivlar på att det fungerar speciellt bra att bara ta elektroniken från ett litet servo och driva en större motor med. Det är väl en PID regulator i ett vanligt servo, för att få axeln att röra sig till rätt läge så fort som möjligt, och att sedan stanna exakt rätt, utan överslängar. Man behöver nog ändra en del av värdena för regulatorn för att det ska fungera bra. En annan motor/utväxling ger andra värden för regulatorn...
Å jo, det funkar. Det har gjorts förr! Jag pysslar lite med "Combat Robots". Som i Robotwars. Finn ett par robotar som använt detta med positiva resultat.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26556
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

är det inte en omväg att gå via "modell flygs signaler" om du ska styra det med DMX? skulle det inte vara bättre att använda en mikrokontoller med PWM och återkoppling via en pott.
jon
Inlägg: 7
Blev medlem: 8 juli 2003, 10:13:43
Kontakt:

Inlägg av jon »

Jo det skulle vara najs. Men jag har inga erfarenheter i att programera assambler tyvärr...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26556
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

hur har du tänkt att ta emot DMX datan?
jon
Inlägg: 7
Blev medlem: 8 juli 2003, 10:13:43
Kontakt:

Inlägg av jon »

DMX till analog...analog till pwm.
Ganska dåligt sätt men...
Har hittat DMX till stegmotor schema för en 8515 ska bara hitta en najs stegmotordrivare i sverige. Skulle vara en UCN5804B för 6poliga motorer men har bara 4 poliga så jag får väll leta efter nåt sånt. Så slipper jag en massa bök...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26556
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har planer på att göra liknande saker med bara en pic. Jag lägger upp det när jag får ändan ur och gör något.
Skriv svar