3.3V Pic till 5V LCD

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
marcusg

3.3V Pic till 5V LCD

Inlägg av marcusg »

Skall koppla ihop en pic (PIC16F886) som drivs med 3V med en LCD (LM16A211) som kräver 5V. Vill bara använda 3 NiMh-batterier, därför använder jag 3V för allt utom LCDn.

Min fråga nu är: hur fungerar det att ansluta PIC till LCD när de drivs av olika spänning? Tänkte koppla så som i detta exempel: http://www.jescab.se/HD44780.html . Går det att koppla direkt, eller bör jag ha något emellan?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om LCD modulen följer standard 5V TTL och PICen följer 3.3V logik. Så ska det fungera.
5V TTL använder >2V och <0.8V. 3.3V använder >2V och <0.4V. Om jag minns rätt .. :)
marcusg

Inlägg av marcusg »

Enligt databladet är det >2.2 & <0.6, så det verkar ju lovande. Är det riskfritt att koppla ihop dem direkt, då? Eller finns det risk att PICen kan skadas på något sätt?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Du kan kolla om det finns skyddsdioder på PIC'en och vilken maxström dom tar isåf. Och lägga in lämplig resistor baserat på det för att skydda PICen. Jag ser dock inget problem om det är strikt PIC (3.3V) --> LCD (5V).
Kolla dock databladen efter spänningsnivåer.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Att köra med skyddsdioderna ledande är "out of spec" och det finns inga
garantier att den fungerar alls eller att den fungerar korrekt.

Om LCD'n nu ändå körs med 5V, spå ser jag ingen anledning att inte
köra PICen me samma matning.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Bör fungera, men bara om Du endast skall skriva till LCD. Bygla R/W fast och sätt motstånd emellan ifall displayen skulle skicka ut en glitch när den kopplas på.

Varför använder Du 3.3V till PIC? Är där andra 3.3V kretsar inblandadade som bara finns i detta utförande?
marcusg

Inlägg av marcusg »

Skrev 3V, men det stämmer som ni säger, det är 3.3V. Var några månader sen jag sist jobbade med elektronik...

Alla komponenter går egentligen att köra på 5V, men jag hade tänkt använda endast tre NiMH-celler (3.6V). För 5V krävs ju fem stycken, vilket är lite opraktiskt - de laddare jag har tar högst fyra på en gång. Dessutom kostar det lite mer pengar att köpa batterierna :-)

Sen tänkte jag det vore kul att prova med 3.3V. Att använda en LCD kom in ganska sent i planeringen, och då hittade jag lösningen att använda en MAX691CPA för att få upp spänningen till 5V för LCDn. Den klarar dock max 50mA, vilket inte räcker till för att driva allt (PIC, LCD, Easy Radio 400 Tx plus ett antal komponenter till).

Är det bara galenskap att göra så här, ett sätt att tigga om problem? Vore det smartare att skaffa en bättre krets för att få upp till 5V, så att allt kan köras på 5V (kanske t.o.m. på endast två batterier)? Vill helst undvika att använda 5 batterier, nämligen.

Och ja, jag skall endast skriva till LCDn. Så det är inga problem. Måste bara passa på att tacka för att ni hjälper till, även vid den här tiden på året! Underbart!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kör switchat nätagg, och mata allt med 5V.
Skriv svar