Säljs LiFePO4 batterier i Sverige/Europa till rimligt pris?
http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_ir ... te_battery
LiFePO4 batterier
Nej jag vet ingen som säljer dessa i sverige.
Lighthound har CR123-storleken av dom:
http://www.lighthound.com/index.asp?Pag ... rodID=2583
Batteryspace har ett hysat sortiment, dock är det dyr frakt däridfrån
http://www.batteryspace.com/index.asp?P ... egory=1072
Kaidomain har fått in billiga LiFePO4 celler, jag har dock ingen koll på av vilken kvalitet:
https://www.kaidomain.com/WEBUI/Product ... ranID=2867
https://www.kaidomain.com/WEBUI/Product ... ranID=2868
https://www.kaidomain.com/WEBUI/Product ... ranID=2869
Lighthound har CR123-storleken av dom:
http://www.lighthound.com/index.asp?Pag ... rodID=2583
Batteryspace har ett hysat sortiment, dock är det dyr frakt däridfrån
http://www.batteryspace.com/index.asp?P ... egory=1072
Kaidomain har fått in billiga LiFePO4 celler, jag har dock ingen koll på av vilken kvalitet:
https://www.kaidomain.com/WEBUI/Product ... ranID=2867
https://www.kaidomain.com/WEBUI/Product ... ranID=2868
https://www.kaidomain.com/WEBUI/Product ... ranID=2869
är det inte annars just dom som har så bra urladdningsdata gentemot de andra LiIon/pol-batterierna - har för mig att A123 byggde just sådana för sladdlösa verktyg i bl.a USA varav en del köps hem enkom för att komma åt cellerna för elmodellflyg etc.
Har också för mig att det är intressanta batterialternativ för hybridbilar etc.
en nackdel är att dom har lägre spänning, lite lägre energidensitet, men å andra sidan inte rupterar med stort giftigt gråsvart moln och brinner som en termitbrand när de går sönder...
Har också för mig att det är intressanta batterialternativ för hybridbilar etc.
en nackdel är att dom har lägre spänning, lite lägre energidensitet, men å andra sidan inte rupterar med stort giftigt gråsvart moln och brinner som en termitbrand när de går sönder...
lysdioder tar ju stopp på annat sätt med sin framspänningsfall, medans glödlampa inte gör det utan har alt lägre impedans ju kallare den är - och batteriet skadas av överurladdning.
Sedan kan det vara åt andra hållet - batteriets inre reistans är så låg att den inte erbjuder den beräknade batteriresistansen som lampan är byggd för och bränns ut av överspänning.
Med sådana högprestandalampor så kör man ofta bokstavligen med effektampassning - dvs. hälften av spänningen tappas över batteriet (oftast CR123 eller liknande) pga. hög ström och andra hälften över lampan - det är då man får ut mesta möjliga effekt/lyskraft ur ett batteriset under kort tid.
sådana ficklampor blir brännheta på ganska kort tid och är inget för den långa nattpromenaden.
Sedan kan det vara åt andra hållet - batteriets inre reistans är så låg att den inte erbjuder den beräknade batteriresistansen som lampan är byggd för och bränns ut av överspänning.
Med sådana högprestandalampor så kör man ofta bokstavligen med effektampassning - dvs. hälften av spänningen tappas över batteriet (oftast CR123 eller liknande) pga. hög ström och andra hälften över lampan - det är då man får ut mesta möjliga effekt/lyskraft ur ett batteriset under kort tid.
sådana ficklampor blir brännheta på ganska kort tid och är inget för den långa nattpromenaden.