HEj jag går en elektriker utbildning men min lärare är typ kass. så jag vänder mig nu till er för att finna hjälp.
Vad betyder de olika märkningarna på Dioder?
Tex.
BA 119
BYX 13
Byx 27-800R
Hur tar jag reda på diodens Urmax Ufmax Irmax Ifmax
Måste lära mig detta förstår att jag inte riktigt förstår Dioder så bra.
Tacksam för hjälp.
Hjälp mig förstå Dioder.
Märkningen säger väldigt lite Du måste slå upp de enskilda komponenterna i ett datablad för att få utförlig information
Det kommer att finnas mycket mera uppgifter om dem i dessa dokument än Du räknat upp. Skall Du ha en diod till något annat än att likrikta nätspänning så måste Du veta en hel del mera om den.
Titta på ELFA's hemsida och läs i deras faktasidor som Ddu kan ladda ned som .PDF Du hittar även data på de dioder ELFA säljer på deras katalogsidor.
Sök också på Google på komponenternas beteckningar så kan Du antagligen hitta datablad.
Det kommer att finnas mycket mera uppgifter om dem i dessa dokument än Du räknat upp. Skall Du ha en diod till något annat än att likrikta nätspänning så måste Du veta en hel del mera om den.
Titta på ELFA's hemsida och läs i deras faktasidor som Ddu kan ladda ned som .PDF Du hittar även data på de dioder ELFA säljer på deras katalogsidor.
Sök också på Google på komponenternas beteckningar så kan Du antagligen hitta datablad.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Hej!
Märkningen är nog bara ett namn, ibland lite inspirerat av komponentens egenskaper eller tillverkarens namn.
Ta IC-kretsen MAX232 som exempel. Det blev nog "MAX" eftersom tillverkarens namn är Maxim. "232" fick de troligen ifrån RS232, eftersom kretsen hanterar 'sådana signaler'.
Diodernas Urmax, Ufmax, osv hittar du i databladet.
Använd t.ex www.elfa.se eller www.alldatasheet.com m.fl för att hitta dem.
edit: Marta hann före.

Märkningen är nog bara ett namn, ibland lite inspirerat av komponentens egenskaper eller tillverkarens namn.
Ta IC-kretsen MAX232 som exempel. Det blev nog "MAX" eftersom tillverkarens namn är Maxim. "232" fick de troligen ifrån RS232, eftersom kretsen hanterar 'sådana signaler'.
Diodernas Urmax, Ufmax, osv hittar du i databladet.
Använd t.ex www.elfa.se eller www.alldatasheet.com m.fl för att hitta dem.
edit: Marta hann före.

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Once upon a time ... betydde den första bokstaven (europeisk märkning) halvledarmaterial. Germanium var A, kisel var B. Andra siffran betydde typ av komponent. Diod var A, transistor B, effekttrissa D, fet F osc.
Alltås AA117 var en germaniumdiod med ordningsnummer 117. BC549 en småsignal kiseltransistor med ordningsnummer 549.
Idag får man nästa slå upp varje komponent för sig eftersom de flesta av dagens nummer enbart är ordningsnummer rakt igenom.
Alltås AA117 var en germaniumdiod med ordningsnummer 117. BC549 en småsignal kiseltransistor med ordningsnummer 549.
Idag får man nästa slå upp varje komponent för sig eftersom de flesta av dagens nummer enbart är ordningsnummer rakt igenom.
Sen brukar det vara två bokstäver och tre siffror för komponenter avsedda för konsumentelektronik medan komponenter avsedda för proffessionellt bruk benämns med tre bokstäver och två siffror, t.ex. BYX 13
Komponentbeteckning följs ibland av tillägg (när det finns olika varianter av samma komponent) t.ex Byx 27-800R betyder Byx 27, 800V
I det amerikanska systemet ger 1:a siffran en ledtråd:
Diod: 1N****
Triac / Tyristor / Transistor: 2N***
Optokopplare: 4N**
Japanerna har ytterligare ett system och som grädde på moset så finns det tillverkare som har sina egna benämningar.
Jag Googlar på [benämning utan tillägg].pdf t.ex: byx 27.pdf
Komponentbeteckning följs ibland av tillägg (när det finns olika varianter av samma komponent) t.ex Byx 27-800R betyder Byx 27, 800V
I det amerikanska systemet ger 1:a siffran en ledtråd:
Diod: 1N****
Triac / Tyristor / Transistor: 2N***
Optokopplare: 4N**
Japanerna har ytterligare ett system och som grädde på moset så finns det tillverkare som har sina egna benämningar.
Jag Googlar på [benämning utan tillägg].pdf t.ex: byx 27.pdf