Håller på med ett plexiglas-bygge, och till det ska jag ha RGB dioder som ändrar färg: röd-orange-gul-grön-blå....Jag har plockat isär en liten julgran som har 3st 5mm lysdioder som ändrar färg så som jag vill ha det. Det är för lite med 3st dioder så jag tänkte att man kunde koppla diod-utgångarna till transistorer som sen driver några fler lysdioder. Går det att bygga? Eller kommer något bli "dåligt" på något sätt?
Jag gjorde nyss en liten labb med en trimpot på 1MΩ, en 547B och en av kjells röda lysdioder (2.1v, 20mA, 500mcd). Resultatet var dock inte så tydligt. Vid uppskattningsvis 100-250kΩ dlev det en plötslig förändring, 250-1000kΩ var bara marginell, 0-250kΩ såg jag ingen skilnnad.
Det är inga dyra saker du håller på med, så jag undrar varför du inte bara gör ett test i liten skala?
Varför jag inte testat själv är för att om det finns någon som redan vet resultatet så kan man fråga och få tips istället för att det kanske inte blir bra alls. Och sen så har jag inte haft tid.
Vad var det egentligen du gjorde? Hade du en RGB modul till det där?
Beror ju lite på hur du tänkt göra och hur det är gjort från början, jag har själv gjort RGB-belysning med 12st RGB-lysdioder, tycker det funkar ganska bra (tänkt slänga upp en film men inte kommit upp än, finns dock bilder under min rumsstyrning-projekttråd, under projekt.
Men jag reglerar det med PWM, altså fullt tillslag med transistorerna, inte olika förstärkning beroende på färg. Kör ett PWM-värde på ena lysdioden, byter PWM-värde, och LED osv. Det funkar som sagt relativt bra, men vet ju inte hur det är löst i ditt fall, om det är en analog spänning som driver färgerna eller om det är pulsat.
Har inget schema. Det sitter bara batterikontakt till en strömbrytare, och en konstig krets som är svart, ser ut som smält lim, och så går det tre kopparbanor till de tre lysdioderna. Så jag vet tyvärr inte så mycket. Men jag ska testa nu...Återkommer med resultat av det jag gjort...