Enkel och billig strömsensor

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
ojniemin

Enkel och billig strömsensor

Inlägg av ojniemin »

Hej,

är ute efter ett enkelt (och billigt) sätt att mäta strömmen på en fasledare till en elapparat för att kunna avgöra om apparaten är i gång eller inte.

Finns det färdiga lösningar tillgängligt eller finns det någon här som kan tipsa om hur jag enkelt konstruerar sensorn själv?

Sensorn behöver inte alls vara noggrann utan den ska bara kunna skilja mellan av och på. Apparaten använder 230V.
Användarvisningsbild
El-Björn

Inlägg av El-Björn »

Jag är lite osäker, men ett tungelement kanske skulle funka? Någon annan får gärna slå mig på fingrarna om jag har fel.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ett tungelement fungerar alldeles utmärkt MEN det kommer att vibrera med 100Hz vilket gör att man måste ha det i åtanken när man designar det kretslopp som ska reagera på detta.
ojniemin

Inlägg av ojniemin »

Låter intressant! Enkelt och billigt så långt. Jag tänkte i slutändan styra en ingång på en PIC. Vad ska jag ha för krets för att kunna detektera...?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Just ett tungelement där ENA ledaren till förbrukaren är lindat ett antal gånger runt. Sedan tar du tungelementens ena ända och kopplar till +5V och den andra via ett 47k motstånd till GND.

Parallellt med 47k motståndet kopplar du en seriekoppling av ett 100Ω motstånd och en 100nF kondensator.

På knutpunkten mellan 47k och tungelementen får du då en '1' när belastningen är på och '0' när den är av.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hinner den vibreraa i 100 hz?

det finns ju lite kraftigare tungelement, dom flata i elfa, dom kanske är mekaniskt tröga nog att inte hinna med det?
eriikh

Inlägg av eriikh »

Tungelementet kommer inte klara sig länge i 100hz, de har en begränsad livstid.
Nihilim

Inlägg av Nihilim »

Sampla en halleffekt strömsensor från allegro, snabbt lätt och billigt.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

”Gammal” tråd men ändå;
En liten järnpulverring funkar enkelt och bra. Några varv med 230 ”fasen” och lite fler varv (beroende på strömmen på 230 sidan) som sekundär. En diod och en spänningsdelare, skydda med en zener.

Men det är kanske redan löst?
Skriv svar