Hög hastighet
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Var på coop idag och såg en hotweels äkta radarpistol för att mäta maxfart på små hotweels bilar, under 500 pix, men den hade filter så att den inte indikerade över 160km/h så för slö för din aplikation...
[img]http://www.walmart.com/catalog/detail.g ... &type=0img]
[img]http://www.walmart.com/catalog/detail.g ... &type=0img]
Var nog knappt 10 år sedan som jag började gå lite i tankarna om en kronograf, dock ej nödvändigtvis at kunna detektera så snabba objekt som en kula. Efter några år hade gått så började jag äntligen göra ett schema till det hela och leta komponenter men då jag inte är så inne på programmering så blev detta helt uppbyggt med logiska grindar och räknarkretsar som jag hade hemma då. Det gick bra det med men det tog lite tid att göra alla linjer i Paint som var det enda jag hade då..
För räknarkretsarna så var det inga problem att hitta då HC kretsar utan problem klarar av klockfrekvensen som jag hade tänkt sätta vid 10Mhz för att vara säker och kunna öka upp till runt 74Mhz om jag velat. Det var dock en del databladstuggande för sensorerna och periferikretsar till dessa för jag ville förstås ha så kort fördröjning som möjligt och när jag kollade upp det hela så kom jag fram till en CA3140 mosfet OP skulle kunna vara ok som den förstärkande delen till sensorn. Sensorn blev någon variant av en PIN diod som normalt är väldigt snabba av sig och tror att det var en BWP41. Har ett till/från på 0.1µs så det var väl på gränsen vid en klocka på 10Mhz. Men den hade lika lång tid både vid till och från vilket var bra.
Finns säkert bättre kretsar idag men detta var vad jag valde då och hade kanske tagit annat i dag.
För räknarkretsarna så var det inga problem att hitta då HC kretsar utan problem klarar av klockfrekvensen som jag hade tänkt sätta vid 10Mhz för att vara säker och kunna öka upp till runt 74Mhz om jag velat. Det var dock en del databladstuggande för sensorerna och periferikretsar till dessa för jag ville förstås ha så kort fördröjning som möjligt och när jag kollade upp det hela så kom jag fram till en CA3140 mosfet OP skulle kunna vara ok som den förstärkande delen till sensorn. Sensorn blev någon variant av en PIN diod som normalt är väldigt snabba av sig och tror att det var en BWP41. Har ett till/från på 0.1µs så det var väl på gränsen vid en klocka på 10Mhz. Men den hade lika lång tid både vid till och från vilket var bra.
Finns säkert bättre kretsar idag men detta var vad jag valde då och hade kanske tagit annat i dag.
Ett propagation delay på 6 µs är kanske inte acceptabelt om du skall mäta en kulas hastighet tillräckligt noggrant, det var därför jag valde enbart en PIN diod och en snabb OP så det inte blir några direkta fördröjningar som kan påverka resultaten. Vet dock ej hur stor/liten skillnad denna fördröjning på 6 µs gör för din del.
hotweels radarn verkade kul , hittade en på ebay för 241 kr inklusive frakt, kunde int låta bli
som detektor är nog pindiod lämpligast man kan ju fundera på pulstiden, behöver klara minst 7 µs kort puls från den förbiflygande kula
och då vill jag ha en bra mycket snabbare detektor
sen behöver man optik till det hela med
hadde för mig att jag någon gång hittade antingen små billiga prismor eller yreflekterande speglar på ebay för en rimlig summa, men hittar det inte nu igen
, tänkte mera på laservarianten
som detektor är nog pindiod lämpligast man kan ju fundera på pulstiden, behöver klara minst 7 µs kort puls från den förbiflygande kula
och då vill jag ha en bra mycket snabbare detektor
sen behöver man optik till det hela med
hadde för mig att jag någon gång hittade antingen små billiga prismor eller yreflekterande speglar på ebay för en rimlig summa, men hittar det inte nu igen

Jag var på en konferens i Florens för ett tag sedan. Där var det ett Israeliskt företag som utvecklat en utrustning som kunde detektera om en kula passerade en ljusridå. Den kunde även säga var i ljusridån kulan gick igenom och om man hade två ridåer parallellt med ett visst avstånd kunde systemet även säga varifrån kulan kom. Kanska häftig utrustning.
en sidotanke som skall provas, när jag får tid
stötte på en omgång linjelasrar för en rimlig summa på ebay
tänkte prova följande , linjelaser som pekar uppåt, då får man en kraftigt belyst plan , sedan försöker man detektera blinket som reflekteras från kulan som passerar förbi, en vanlig kula med kopparyta är en bra reflektor men cylindrisks så den sprider ljuset mycket, men det är värt att prova, den stora fördelen vore att man hadde ett väldefinerat plan där man detekterar kulan
bheövs fortfarande lite optik framför en pin diod och allt annat , men funkar det och den har räckvidd nog så kan det vara något
allternativt, en radda med fotodioder som man läser av, dyrt och krångligt men borde fungera riktigt bra, oftast behöver man inte så mycket läsområde, kanske 20 cm , men man vill ha bort elektroniken en bit från kulbanan ifall det är någon som skjuter dåligt, och med laser på det sättet så bör man ha minst 1.5 meter mellan laser och detektordioder
måste fortsätta och städa, men posten kom med ett välkommet avbrott

stötte på en omgång linjelasrar för en rimlig summa på ebay
tänkte prova följande , linjelaser som pekar uppåt, då får man en kraftigt belyst plan , sedan försöker man detektera blinket som reflekteras från kulan som passerar förbi, en vanlig kula med kopparyta är en bra reflektor men cylindrisks så den sprider ljuset mycket, men det är värt att prova, den stora fördelen vore att man hadde ett väldefinerat plan där man detekterar kulan
bheövs fortfarande lite optik framför en pin diod och allt annat , men funkar det och den har räckvidd nog så kan det vara något
allternativt, en radda med fotodioder som man läser av, dyrt och krångligt men borde fungera riktigt bra, oftast behöver man inte så mycket läsområde, kanske 20 cm , men man vill ha bort elektroniken en bit från kulbanan ifall det är någon som skjuter dåligt, och med laser på det sättet så bör man ha minst 1.5 meter mellan laser och detektordioder
måste fortsätta och städa, men posten kom med ett välkommet avbrott
Har börjat lite smått att skriva kod men jag behöver lite hjälp med hur jag ska räkna ut hur lång tid varje loop tar.
Vet jag tiden för varje loop så kan jag enkelt räkna ut tiden mellan när RB0 aktiveras och när RB1 aktiveras.
Jag triggar interruptet på RB0 och ökar tmr0 tills RB1 blir hög.
Problemet är, som sagt, att jag är osäker på hur lång tid varje ökning av tmr0 tar.
Jag använder en 16F887A @ 8MHz. Ingen prescaler.
Tacksam för hjälp!
//JR
Vet jag tiden för varje loop så kan jag enkelt räkna ut tiden mellan när RB0 aktiveras och när RB1 aktiveras.
Jag triggar interruptet på RB0 och ökar tmr0 tills RB1 blir hög.
Kod: Markera allt
void interrupt() {
INTCON.INTE=0; //Disable external interrupt on RB0
while(PORTB.F1 == 0)
{
TMR0++;
}
}
Jag använder en 16F887A @ 8MHz. Ingen prescaler.
Tacksam för hjälp!
//JR