Bluff/dålig produkt?
Bluff/dålig produkt?
En mp3-laddare som hävdar att den tar ström från hörlursutgången på flugplan/bussar och omvandlar det till laddström till mp3´n. Visst går det men borde inte en sådan laddning ta extremt lång tid? Ett hörlursuttag kan väl knappast ge så mycket mer effekt än utgången på mp3´n man ska ladda.
http://www.inflightpower.com/
De två AAA batterierna som sitter i borde stå för dem absolut största delen energi.
Vad säger ni som kan betydligt mer än mig detta?
http://www.inflightpower.com/
De två AAA batterierna som sitter i borde stå för dem absolut största delen energi.
Vad säger ni som kan betydligt mer än mig detta?
http://www.futuretech.blinkenlights.nl/aso.html
Headphone Level 57mW into 32 Ohm load
En del specifierar max 100 mW.
Om mp3 spelarens batterikapacitet är 2x1.2V 1000 mAh. Vilket motsvarar 8640 Joule. Laddar man med 100mW tar det 24 timmar att ladda upp batteriern. Inte försumbart, men kanke inte direkt imponerande.
Sen kanske det inte är så bra för utgångsstegen.
Om mp3 spelarens batterikapacitet är 2x1.2V 1000 mAh. Vilket motsvarar 8640 Joule. Laddar man med 100mW tar det 24 timmar att ladda upp batteriern. Inte försumbart, men kanke inte direkt imponerande.
Sen kanske det inte är så bra för utgångsstegen.
Men, en liten fundering.. Om den laddar med lika stor effekt som man skickar ut i hörlurarna på mp3'n så hade man ju kunnat spela i oändligheten om inte själva mp3'n hade tagit ström. Säg då att mp3'n tar lika mycket ström så blir det att man kan spela dubbelt så länge som om man inte använde den.
Eller hur?
(Jag uppskattade bara energi förbrukningen)
Mvh
Eller hur?

Mvh
- Electricguy
- prototypen
blueint skrev:http://www.futuretech.blinkenlights.nl/aso.html
Och tittar man på känsligheten på hörlurar så brukar dom ligga på runt 100 dB/1 mW - skulle man sitta med sådana nivåer kontinuerligt på en Atlantenflyg @ 8-16 h så är man defintivt permanent hörsekskadad med troligen tinnitus efteråt.
Med andra ord är den tillgängliga effekten från hörlursuttaget mer eller mindre mikroskopiskt om det inte finns en DC-fantommatning i uttagen att snylta av - och då måste man ha DC-block kondingar till hörlurarna... hur många har sett sådana...
- prototypen
Dom jag har, Senhiser (sp?) har en batteribox, förutom bullerdämpningen så korrigerar den också för frekvensgången så att den låter som större, helt slutande lurar. När så mycket ljud försvinner som den faktiskt dämpar (15-20 dB - vilket upplevelsemässigt är en avsevärd dämpning) så behöver man heller inte spela så högt - vilket klart sparar öronen då man annars lätt kör öronskadliga nivåer under lång tid för att få en viss upplevd kvalitet på det man spelar (tillräkligt hög signal över brus).
Ibland funderar man om bilar, flygplan, lastbilar etc verkligen har så låga nivåer att de är befriade från öronskyddskrav om man ser det rent arbetsmiljömässigt... trots allt så sitter man långa tider i dessa bullermattor, hur är det då med yrkesförarna???
Ibland funderar man om bilar, flygplan, lastbilar etc verkligen har så låga nivåer att de är befriade från öronskyddskrav om man ser det rent arbetsmiljömässigt... trots allt så sitter man långa tider i dessa bullermattor, hur är det då med yrkesförarna???
Man kopplar in sig på hela stolsradens uttag och maxxar volymerna.
Sedan har man med sig ett antal väl byggda högtalare som tar energi ur
bullret.
Till sist sätter man ett tyngdlyftarbälte med släphjul och cykeldynamo på
Flygvärdinnan!
Borde räcka både till Ajpådden och en 12-volts lödpenna.
/W
ps
De därna aktiva dämplurarna måste man nog testa. 15-20dB är ju klart bra.
Har de även passiv dämpning? (som vanliga dum-peltor alltså)
ds
Sedan har man med sig ett antal väl byggda högtalare som tar energi ur
bullret.
Till sist sätter man ett tyngdlyftarbälte med släphjul och cykeldynamo på
Flygvärdinnan!

Borde räcka både till Ajpådden och en 12-volts lödpenna.
/W
ps
De därna aktiva dämplurarna måste man nog testa. 15-20dB är ju klart bra.
Har de även passiv dämpning? (som vanliga dum-peltor alltså)
ds
Inte så mycket, det är små lurar så dom sluter inte tätt på samma sätt som riktiga hörselkåpor.
kompensering är också bara i begränsad frekvensområde runt 'kartongfrekvenserna där det gör 'värst' skada upplevelsemässigt, och nästan inte alls på på låg och högfrekvens (sistnämda dämpas mer passivt ändå).
Det här är inte hörseskydd - det skall man ha klart för sig, men undertryckningen hjälper mycket vid tex flyg och bilfärder
sådana lurar fins hos flera tillverkare, men vad jag vet så står senhisers lilla PM20 (tror jag det var) väldigt bra och går att vikas ihop väldigt kompakt.
kompensering är också bara i begränsad frekvensområde runt 'kartongfrekvenserna där det gör 'värst' skada upplevelsemässigt, och nästan inte alls på på låg och högfrekvens (sistnämda dämpas mer passivt ändå).
Det här är inte hörseskydd - det skall man ha klart för sig, men undertryckningen hjälper mycket vid tex flyg och bilfärder
sådana lurar fins hos flera tillverkare, men vad jag vet så står senhisers lilla PM20 (tror jag det var) väldigt bra och går att vikas ihop väldigt kompakt.