problem med rf oscillator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
enmtre

problem med rf oscillator

Inlägg av enmtre »

hej!

jag har tänkt bygga en fm sändare.
håller på med oscillatorn nu...sitter i orcad capture och simulerar...med har ett litet problem, när den kommer till negativa spänningsgränsen så blir det lite för distad.

någon som har något tips på hur man kan lösa detta?
Senast redigerad av enmtre 16 december 2007, 00:09:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ja visst, genom att låta bli att bygga en FM-sändare. distar den så har du en satans massa övertoner vilket är samma sak som störningar. Det är olaglig och omoraliskt att bygga den typen av sändare.

Riktiga sändare ser inte ut sådär.... Konstruktionen är direkt dålig och OM du trots detta ville ha hjälp så kan ingen säga något utan att du visar layouten. För övrigt så påverkas den typen av sändare svårt av kapacitansen ifrån proben så du vet ingenting om hur signalern ser ut utan kopplat instrument.

Kasta den konstruktionen - den är dålig, olaglig och kommer inte att göra någon glad.
enmtre

Inlägg av enmtre »

Från och med 1 september 2006 kommer FM-sändare med kort räckvidd bli lagliga att använda utan tillstånd, enligt IDG.se som citerar en jurist på Post-och Telestyrelsen (PTS).
PTS har nu bestämt att från och med den första september kommer inte längre tillstånd behövas för sändare som har en sändningseffekt på max 50 nanowatt och som följer den nya europeiska standarden.
Se där ja...shit happens!

Nu ska jag göra en enkel och liten design, vilket gör att jag använder ett reducerat antal komponenter. Och då kommer min design att se ut så där.

Nu frågade jag om någon vet hur man kan fa det att dista mindre på negativa sidan...inte om jag ska bygga den eller inte.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Du får samma svar om du ber om konstruktionshjälp till en bilbomb....
enmtre

Inlägg av enmtre »

varför den negativa attityden?
jag gillar rf och vill bygga något jag tycker är intressant.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Gillar du RF så se då till att bli lite seriös. Gå med i SSA och lär dig lite så blir det roligare. Skitsändare har inget med elektronikhobby att göra. RF är kul, det är jättekul, men för att det skall vara kul så måste man hålla sig till regler. Gillar man snabba bilar så satsar man på racing eller rally - gasa på gatan är däremot "inte oki". Ungefär så jag menar
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Man kan nog labba med C2 och C8 för att ändra återkopplingen.

Här ser man tydligt problemet med denna typ av konstruktioner. De är satans olinjära och skapar massor av övertoner långt upp i GHz området. Ännu värre blir det då man lastar utgången med frekvensdrift som följd.
enmtre

Inlägg av enmtre »

bengt-re

läste du ens mitt första svar? jag håller mig till reglerna. ska ju inte precis göra en 1 MW sändare som stör ut halva jordklotet. fast det hade ju varit ql bara för att det skulle störa dig :wink: . Att göra ett sånt här project ger mig mycket lärdom. Visst har jag läst rf kurser men dom tar ju inte upp allt.

rehnmaak

tack...ska testa lite.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Små FM-sändare som sänder på frekvensbandet 87,5 – 108 MHz skall få användas fritt om sändareffekten uppgår till högst 50 nW (nanowatt).

Även om de små FM-sändarna undantas från tillståndsplikt måste de uppfylla kraven i lagen om radio- och teleterminalutrustning för att få säljas och tas i bruk i Sverige. Detta innebär bl.a. att de skall vara CE-märkta.
http://www.pts.se/Nyheter/nyhet.asp?ItemId=5770
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

50nW är det över huvud taget möjligt att få någon räckvid alls? -53dBm borde det bli om jag räknat rätt... Vad är känsligheten på en normal radiomottagare?

Jag gissar att om man tar en 10Mhz kristallosillator och sätter ett filter på 10:e övertonen och sedan en skitdålig anpassning mot antenn så får man ut något i den storleken...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tanken med gränsen 50nW är inte för att kunna sända för grannarna,
utan för att få en smidig sladdlös överföring av ljud mellan apparater i hemmet. T.ex mellan TV'n och hörlurar och liknande.
MiSTer
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

RF-sändare avsedda för tex felsökning med anslutning via kabel borde väl inte vara förbjudet?

Eller är det helt enkelt ett tabubelagt ämne detta?
Skriv svar