Jag har precis byggt ett AGV4500 OBD2 scanner och den ser ut att
fungera. Dock skulle jag gärna vilja prova så att den klarar av att identifiera de olika protokoll, mest för att se att allt är rätt kopplat. Frågan är då, finns det ngt sätt att simulera ett protkoll ID, mha tongenerator eller ngt liknande? kanske t.om programmera en uC för att ge ut ett pulståg?
Sen undrar jag oxå om ngn vet när den lilla gröna och röda LEDen skall lysa. Är det när man har anslutit dem till bilen eller.
Jag har provat att ställa in scannern till USB-PC mode och lyckas identifiera den med OBD DIAG programmet som medföljde på skiva. MEN, när jag ställer om scannern till CAN eller k/kl interface så hittar inte PC'n scannern längre. Är det ngn som varit med om detta??
OBD2 scanner test
Det finns färdiga chip att köpa som kan simulera de olika protokollen. Jag har länkat direkt till produktsidan till ett ställe där de går att handla. Där finns pdf-dokument som beskriver vad de klarar av. Har själv handlat prylar därifrån utan problem.
http://www.ozenelektronik.com/?s=products
Det krävs lite mer än en tongenerator för att simulera ett protokoll, dock är väl VPM/PWM ganska "enkelt" uppbyggda. Enklast och billigast är att testa på riktiga bilar. Du får fråga runt lite.
Om du visar oss ett schema på det interface som du har byggt, så kan vi nog förklara vad lysdioderna har för funktion.
I CAN och K/KL läge så måste du nog ha interfacet kopplat till ett fordon för att det skall identifieras korrekt. Har du det? Ge det åtminstone lite ström för att kunna känna igen KL-interfacet.
Jag har tyvärr inget AGV4500 OBD2 scanner, så bättre svar än så blir det inte från mig..
http://www.ozenelektronik.com/?s=products
Det krävs lite mer än en tongenerator för att simulera ett protokoll, dock är väl VPM/PWM ganska "enkelt" uppbyggda. Enklast och billigast är att testa på riktiga bilar. Du får fråga runt lite.
Om du visar oss ett schema på det interface som du har byggt, så kan vi nog förklara vad lysdioderna har för funktion.

I CAN och K/KL läge så måste du nog ha interfacet kopplat till ett fordon för att det skall identifieras korrekt. Har du det? Ge det åtminstone lite ström för att kunna känna igen KL-interfacet.
Jag har tyvärr inget AGV4500 OBD2 scanner, så bättre svar än så blir det inte från mig..
Baaahhh det som inte får hända har nog hänt......
Tappade kretskortet så den landade rakt på displayen.. tänkte inte mer på de. Löder dit ngn mer komponent(bytte en switch bara). Sätter sen igång scannern o det enda som tänds är backlighten displayen förblir helt svart.
Är det displayen jag sabbat eller kan processorn av ESD gått åt skogen?
Kan nänma att det förövrigt verkar som om jag kan göra protokollsökning. Ser detta genom att strömmen till scannern ändrar sig när man aktiverar sökningen, dessutom om jag ställer den USB/PC läge så kan jag fortfarande identifiera den med datorn.
Tappade kretskortet så den landade rakt på displayen.. tänkte inte mer på de. Löder dit ngn mer komponent(bytte en switch bara). Sätter sen igång scannern o det enda som tänds är backlighten displayen förblir helt svart.
Är det displayen jag sabbat eller kan processorn av ESD gått åt skogen?
Kan nänma att det förövrigt verkar som om jag kan göra protokollsökning. Ser detta genom att strömmen till scannern ändrar sig när man aktiverar sökningen, dessutom om jag ställer den USB/PC läge så kan jag fortfarande identifiera den med datorn.