Egen Text på frontpanel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DC
Kontakt:

Egen Text på frontpanel

Inlägg av DC »

Finns det något bra sätt att lägga på text på en frontpanel.
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Du kan ju designa fronten på ett A4a, beskära det, laminera det med ett laminat med klister på baksidan, klippa till det till önskad storlek, och klistra dit det som ett klistermärke.
DC
Kontakt:

Inlägg av DC »

Tack för snabbt svar
lysande idé har ej tänkt på de
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Eller låta något företag fräsa ut en fin framsida. Såg någon på forumet som gjorde det, mri?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Angående klistret, så funkar det utmärkt med sådan tunn dubbelhäftande vit mattejp. Det kan lossna lite i kanterna om man har otur eller om pappret vill rulla ihop sig.
DC
Kontakt:

Inlägg av DC »

Tänkte just det där med klistret,vad bra,måste testa,kollade på länken
ang. fräsning men hittade inget där,undrar vad det kostar att göra.
Har då löst problemet med texten på en av mina platta frontpaneler som är av aluminium,men har en burk som är oval,kan bli svårt att böja det laminerade pappret kanske
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Man kan ta en plexiglasbit och gravera in symbolerna/texten. Eller så kan man skriva ut det på ett vanligt fotopapper och sätta fast det med en tunn plexiglasskiva framför. Dock blir det ju lite svårare om panelen inte ska vara platt..

Mvh
elosh

Länk

Inlägg av elosh »

Har kollat lite på detta program, verkar göra fina paneler ganska lätt. Vet inte om det går att använda till fräsar och så. Annars går det väl att skriva ut dom och klistra på.

http://www.frontpanelexpress.com/
MattiasJ

Inlägg av MattiasJ »

Jag köper självhäftande dekalfilm från http://www.printpromotion.se/ , ritar upp panel/text i ett enkelt CAD-program, kör ut på närmaste skrivare, klistrar på och borrar. Voila!

Filmen finns både vit och transparent och laservarianten (som är den enda jag använt) ger mycket beständigt tryck.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Skriv ut på transparant film med laserskrivare och lägg sedan en plexiskiva över på panelen. Finns där gott om brytare och potar med skruvfastsättning så brukar dessa räcka för att hålla det på plats förutsatt att dessa är något så när lämpligt placerade.

Klistra inte bara en film och definitivt inte med texten vänd utåt. Denna kommer att bli ful kring alla knappar och rattar alldeles föfärande snabbt.
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

MattiasJ skrev:Jag köper självhäftande dekalfilm från http://www.printpromotion.se/ , ritar upp panel/text i ett enkelt CAD-program, kör ut på närmaste skrivare, klistrar på och borrar. Voila!

Filmen finns både vit och transparent och laservarianten (som är den enda jag använt) ger mycket beständigt tryck.
Det där låter ju kanon!!!

Har du några bilder på färdigt resultat?
MattiasJ

Inlägg av MattiasJ »

Nej, tyvärr - ingenting tillgängligt.

Däremot har jag gjort en dekal och satt bak på 945:an för att se hur länge den klarar väder och vind. 3 år och still going strong. Visst, lite blekare (speciellt de ljust blåa och ljust gula nyanserna) men annars helt OK.

På delar av linstrumentpanelen i ett av mina flygplan sitter filmen runt säkringar och brytare. Och där har den suttit i snart i snart 6 år utan att blekas eller slitas...

Själva tonern från skrivaren/kopiatorn smälter in i plastfilmen, så det finns liksom inget att skrapa av.

Helst skulle jag vilja kunna skriva vitt text på transparent film, men nånstans har tekniken sina begränsningar...
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Billigt sätt: Etikettark + bokplast.

Protte
Skriv svar