Säkringen går när jag startar min nya TV!
OJ vad många svar, har inte kikat på ett tag.Kjelle skrev:Dalla
Har du jordat nätuttag i rummet ?
Misstänker att du kan ha problem med olika spänningspotentialer mellan
antennjord och nätjord, kan ge sådana här fenomen.
Jag skulle prova t.ex. ett sådant här mantelströmsfilter för att skilja antennjord och nätjord.
http://www.conrad.se/swe/prodbeskr.php?recordID=940456
Prova också med en ojordad förlängningskabel mellan vägguttag och
tv-apparatens nätsladd.
Kjelle
Nä jag har inte jordat nätuttag, och TVn är inte skyddsjordad heller.
Jag hade bovärden här (som dock inte verkade ha någon koll) under förra veckan. Han "konstaterade" att det inte var något fel på säkringen, men han kunde be en elektriker komma hit om jag inte var övertygad. Så jag bad honom skicka hit en elektriker. Har dessvärre inte hört något ännu...
Ska testa med en skarvsladd tills vidare och hoppas att elektikern hör av sig denna veckan!
hm, hur konstaterade han att säkringen var ok, sist jag gjorde det på en suspekt automatsäkring annvände jag en vridtrafo och en 230/24 trafo, och ökade strömmen genom säkringen med en halv A per timma tills den trippade, vilket den gjorde ca 30% under märkström, men som borde vara runt 50 % över
det är inte helt lätt att konstatera att en säkring är ok, normalt sett byter man bara, men i mitt fall ville vi veta var felet var, så man slapp mycket annan dyrbar felsökning
det är inte helt lätt att konstatera att en säkring är ok, normalt sett byter man bara, men i mitt fall ville vi veta var felet var, så man slapp mycket annan dyrbar felsökning
Har faktiskt ingen aning, jag inte var hemma när han var här. Misstänker dock att han inte lade ner någon större ansträngning, han skulle väl vidare till nästa lägenhet och laga något... Han kan ju inte ha varit helt säker på vad han gjorde eftersom han erbjöd sig att ringa hit en elektriker...mrfrenzy skrev:Vad använde han för mätinstrument för att testa säkringen?
När elektrikern kommer kan du ju be att han installerar en C10-säkring (om det är möjligt), då bör inte startströmmar vara något problem.
2300W kan du köra i obegränsad tid
4600W ska hålla i mellan 10 och 40 sekunder. Det kan ju vara ett bra testa för att se hur länge den klarar överström.
Så långt är det den termiska utlösningen som jobbar. Men jag misstänker att ditt problem beror på den magnetiska utlösningen, som sker vid strömmar från 30A och uppåt. Den löser ut såpass snabbt att det kan vara klurigt att testa.
http://download.hager.com/Hager.se/file ... ringar.pdf
4600W ska hålla i mellan 10 och 40 sekunder. Det kan ju vara ett bra testa för att se hur länge den klarar överström.
Så långt är det den termiska utlösningen som jobbar. Men jag misstänker att ditt problem beror på den magnetiska utlösningen, som sker vid strömmar från 30A och uppåt. Den löser ut såpass snabbt att det kan vara klurigt att testa.
http://download.hager.com/Hager.se/file ... ringar.pdf
Länken där beskriver faktiskt även mitt problem väldigt bra:mrfrenzy skrev:Spike killer menar du nog, vilket på svenska betyder överspänningsskydd, det skyddar tvn från överspänning, det begränsar inte strömmen på något sätt. Det som skulle hjälpa som går att koppla in utan behörighet är en liten online-ups, men det känns som överkurs när det är säkringen som är sliten/fel typ.
En B10-säkring klarar att lämna 30A ett par sekunder.
En C10-säkring klarar att lämna 50A samma tid.
Om säkringen är sliten/trasig så kanske den bara klarar 15A, då är det inte alls omöjligt att startströmmen dödar den. Det kan tom vara så att TVn drar så mycket ström att den måste ha en C-säkring, men det skulle förvåna mig om inte Philips gjorde bättre nätdelar, däremot är det inget som förvånar mig när det gäller LG:
http://forum.byggahus.se/el/5534-automa ... ga-tv.html
"Säkring löser när TV:n är kall men inte varje gång. Säkringen gär alltså inte under gång. Går TV:n igång så är det inga problem att starta den så länge den är varm."
Jag försökte kolla lite på säkringsskåpet, förstår dock inte speciellt mycket av det, men såhär står det på just den aktuella säkringsgruppen:
----------------
Legrand D 40
----------------
L (10 A)
n°15 [6000]
~220/380V [3]
Utanpå själva skåpet står det också "B10" och sedan
"Gulgrön och röd skyddsledare"