STK500/501 problem

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
dangraf

STK500/501 problem

Inlägg av dangraf »

Hallå!
jag har ett STK500 med expansion till en ATMEGA128 (STK501)
Den har fungerat alldeles utmärkt tidigare, men just nu verkar den bete sig underligt.

Problemet består i att AVR studio inte får någon kontakt med kortet och jag får inga felmeddelande eller nått.

Processorn snurrar och verkar fungera, så jag misstänker att det är nått problem mellan PCn och själva programmeringskretsen på kortet.

Jag har testat 2st olika rs232 kablar som fungerar till andra applikationer, så det verkar inte vara något problem. Jag kan se med oscilloskopet att det kommer pulser på både TX linan och RX linan.

PCn har startats om 2ggr om det skulle vara problem med uarten eller nått annat konstigt.

Någon som har förslag på vad felet kan vara eller nått mer sätt att debugga på?
Status-lampan lyster grön på kortet.
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Har du testat COM-porten/arna på datorn??

Starta hyperterminalen, bygla Rx och Tx i COM-porten. Kommer texten som du knappar in på tangentbordet upp på skärmen när byglingen är på plats men inte utan bygel fungerar COM-porten(iaf Rx- och Tx).
dangraf

Inlägg av dangraf »

Nej, det har jag inte gjort, Jag har inte tillgång till en annan dator för tillfället.
Skall göra ett litet test alldeles strax med en annan lite MCU för att se om RX delen fungerar på PCn
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Alltså det jag försökte beskriva ovan genomförs med en och samma dator. Du byglar Tx-ut från datorn in till Rx-på samma dator. Om dataflödet fungerar får hyperterminalen in dom tecknen som den skickar ut.
dangraf

Inlägg av dangraf »

Jaha :-).. Men men, jag gjorde ett annat test med en MCU.
Tog emot data och skickade tillbaka, så det e ju samma sak egentligen fast lite mer komplicerat än en kortslutning. Allt fungerade fint i hyperterminalen
dangraf

Inlägg av dangraf »

Har lyckats testa på en annan dator och där fungerar kortet utmärkt. Det verkar som att jag har problem med min dator.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Eller comportinställningarna på din dator. Kolla att inställningarna är samma som på den dator som fungerade.
Nihilim

Inlägg av Nihilim »

Testa också att installera om firmwaren till STK500, det hjälper ofta när kortet beter sig märkligt.
Skriv svar