Förbannade LED-bakljus!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
RRacer

Inlägg av RRacer »

Nya Volvo V70 har en tydlig stroboskopeffekt.
Mycket irriterande!
Man tycker ju att en högre frekvens självfallet skulle ha använts, men det kanske beror på egenheter hos de använda lysdioderna?

Gimbal: Coola bilder!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Nja, "egenheterna hos lysdioderna" borde inte ha någon betydelse vid valet av frekvens.
I princip alla lysdioder som finns klarar att tändas snabbt.

Några dagar efter att jag har haft migrän så är jag väldigt känslig för blinkande skärmar och lampor. Jag märker det bara om jag har har ätit precis innan. Särskillt om det är något med mycket socker i.
Det känns som att jag blir bländad och att kontrasterna på ljusa och mörka partier är jättestora. Det gör mig yr och lite kallsvettig. Har märkt samma fenomen när jag tittar på min TFT som har en uppdateringsfrekvens på 60Hz.

Min egen teori är att det finns något samband mellan migrän, epilepsi och diabetes.
Sambons pappa är diabetiker och jag har mätt insulinhalten och blodsockret vid olika tillfällen. Det var helt normalt. Gjorde ett test för flera år sedan ifall jag hade lätt att få epilepsi, men resultatet var helt normalt.
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

OT: Jimmy, hur mäter man insulinhalten(jag antar att du menar i ditt blodomlopp)??
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Man går till sin vårdcentral.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Japp. Eller så använder man en liten mätpryl som en del diabetiker kan få.
Sambons pappa har en sådan. :)

Det vore intressant att veta hur den analyserar. Dvs vad det är för sensor.
xxargs

Inlägg av xxargs »

är det insulinet eller blodsockret man mäter med dessa apparater (misstänker sockret i detta fallet)
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

40Hz är nog lite lågt räknat. Bilden är exponerad under 0.5 sekunder och jag kan räkna till 50 blinkningar på den tiden, dvs det borde vara 100Hz.

Jag såg aldrig vad det var för bil jag åkte bakom, men jag fick Volvokombi-vibbar av någon anledning, kan ju vara fel förstås.

Kul att fler reagerat på ljusen, då finns det antagligen många många MÅNGA tusen personer som irriteras på vägarna utan att igentligen veta varför. Alltså finns det skäl för biltillverkare att tänka om. (Har anonymt "tippsat" aftonblaskan, så antingen reagerar de inte alls, eller så blir det väl skandalavslöjande med "artister" som rasar osv osv).
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Jag fattar faktiskt inte hur de satt så låg frekvens som 100 Hz. Det räcker ju inte. Man får tydliga "klockradiosymptom". Att 100 Hz fungerar fint på en TV beror ju på "trögheten" i själva ljuset. Redan 200 Hz skulle ha varit SÅÅ mycket bättre men gärna ännu lite högre.

Hade jag utvecklat elektroniken till baklycktorna hade jag aldrig gått med på något likande. Jag hade sjunkit genom jorden av ren skam över det synliga blinket. En klockradio är en sak men en sprillans ny bil som kostar flera hundra tusen?!? Riktigt pinsamt är det...
Borre

Inlägg av Borre »

xxargs, normalt mäter man blodsockret och inte insulinnivån i kroppen. Finns dock säkerligen mätare för det också.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Ett litet sidospår.
Det lustiga med dessa blodsockermätare är att man får dom gratis tillsammans med ett tiotal teststickor om man hör av sig till leverantörerna.
Det är tydligen så att själva mätaren måste diabetespatienter köpa, men teststickorna omfattas av läkemedelssubventionen.
Kort sagt tillverkarna ger bort själva mätaren och tar betalt från landstingen via teststickorna.

Så, se nu till att skaffa er gratismätinstrument :D
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

tips:moderna lysrorsarmaturer med elektronisk ballast driver lysroret med
hogfrekvens, atskilliga tiotals kHz.

aldre armaturer ar ju bara en drossel i serie vilket gor att lysroret flimmrar med 50Hz.

kanske kan hjalpa ngn som har problem/

for ovrigt undarr jag varfor man pulserar strommen till ledbakljuset?
ar det for att kunna ge hogre ljusflode utan att branna dioden?
dvs dubbla strommen o pulsfaktorn 0.5 ger ett synbart storre ljusflode?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

OffTopic, men jag fick ju frågan så... :)

De vanligaste mätarna mäter blodsockret, men det finns även de som mäter insulinet.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

rikkitikkitavi: Orsaken är väl gissningsvis att kunna kräma på med en duty-cycle på 100% då man bromsar? PWM-styrd ljusintensitet alltså. Men det är bara en gissning.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Varför ska de tvunget pulsa ljuset i bromsljuset? Mycke märkligt

Jag menar, bilen har ju likspänning i resten av systemet, som oftast ger hur jämn o fint ljus som hellst på en diod.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Jag tror ju att jag svarade på den frågan i mitt förra inlägg. Men som sagt, jag kan ha fel...
Skriv svar